تجلی انس با قرآن را در خدمت به بیماران شاهد هستم
کد خبر: 4182771
تاریخ انتشار : ۲۸ آبان ۱۴۰۲ - ۱۰:۲۴
ستاره‌های قرآنی گیلان/ ۷

تجلی انس با قرآن را در خدمت به بیماران شاهد هستم

یک پرستار قرآنی گفت: تجلی انس با قرآن را در خدمت به بیماران شاهد هستم و تمسک به قرآن عملکردم را در کمک به بیماران مضاعف می‌کند، گاهی هم خسته شدم، قرآن و زمزمه آیات توانم را تجدید می‌کند. قرآن در لحظه لحظه زندگی‌ام جریان دارد.

ابراهیم گلچین پرستار قرآنی گیلان

در تقویم رسمی کشور روز پرستار مصادف با ولادت حضرت زینب(س) است، ایشان نه تنها پرستار حضرت زین العابدین(ع) بلکه پرستار و احیاگر دین و قرآن هم بودند. به نوعی حرفه پرستاری با از خودگذشتگی و ایثار عجین است که در دوره کرونا به خوبی شاهد تلاش‌ها و از خودگذشتگی پرستاران و کادر درمان بودیم.

یکی از بهترین تعبیرها برای مقام پرستاران را مقام معظم رهبری دارند که فرمودند «پرستاران ما فرشتگان رحمتی هستند که هم با جان و هم با روح بیماران سرکار دارند، این عزیزان در تمامی بخش‌ها تلاش می‌کنند که بتوانند خدمات هرچه بهتر را به بشر ارائه کنند.

به مناسبت بزرگداشت روز پرستار خبرنگار ایکنا از گیلان گفت‌وگویی با ابراهیم گلچین چافی، از پرستاران گیلان که قاری و حافظ 25 جزء از قرآن کریم است را انجام داده که تقدیم مخاطبان ایکنا می‌شود.

ابراهیم گلچین چافی، متولد سال 1351 است و با مدرک دانشگاهی کارشناسی پرستاری و کارشناسی ‎ارشد مدیریت با 28 سال سابقه خدمت به عنوان سوپروایزر در بیمارستان‌های پورسینا و قائم رشت فعالیت دارد.

وی در رابطه با علاقه خود به فراگیری قرآن می‌گوید: از دوران کودکی در شهر چاف که آن زمان دهستان بود، مادرم به صورت هفتگی جلسه قرآن ویژه بانوان برگزار می‌کرد، صبح‌ها جلسه خانگی قرآن و عصرها جلسه احکام بود. پدرم هم در مکتب‌خانه تجوید قرآن را فراگرفته بود، چنین محیطی در خانواده باعث شد که من و خواهرم از کودکی با قرآن مأنوس شویم.

گلچین افزود: مادرم سواد نداشت اما این جلسات را مدیریت می‌کرد و بالغ بر ۱۲ سال از این جلسات بهره‌مند شدم، بعدها که بزرگتر شدم و به لحاظ شرعی دیگر جایز نبود در جلسات باشم. در دوران ابتدایی مسابقات مختلف شرکت می‌کردم، اما به‌صورت تخصصی‌تر از سال ۱۳۷۰ که برای خدمت سربازی به رشت آمدم با جلسه استاد محمدصادق صالحی، در مسجد کاسه فروشان رشت آشنا شدم و در محضر ایشان و استاد یوسف ایزدی تلاوت تخصصی قرآن به سبک استاد مصطفی اسماعیل را شروع کردم.

این قاری و حافظ قرآن با بیان اینکه در دوره دانشجویی که تهران بودم از جلسات مرحوم استاد ابراهیم پورفرزیب مولایی و استاد قاسم رضیعی بهره‌مند شدم، گفت: بعد از دوره دانشجویی برای گذراندن طرح پرستاری به قم رفتم، که آنجا هم نزد یکی از اساتید اهل بصره به نام شيخ ابواحسان البصری الحمدانی که اکثر حفاظ عراق و همچنین شیخ محمد دباغ، مصطفی طائی نزد ایشان تلمذ کرده‌اند، هم می‌آمدند. نزد ایشان تا جزء ۱۸ را حفظ کردم، ادامه را نزد اساتید بزرگواری نظیر حسن رجبی و دکتر محمد مصطفی‌پور گذراندم و حفظ را به ۲۵ جزء رساندم.

تجلی انس با قرآن را در خدمت به بیماران شاهد هستم

وی با اشاره به شرکت در مسابقات قرآنی مختلف و کسب مقام، گفت: در مسابقات دانشجویی متعدد در بخش حفظ، ترتیل مقام کشوری کسب کردم، همچنین رتبه اول حفظ مسابقات نیروی زمینی را در دوران خدمت سربازی کسب کردم، علاوه بر این در مسابقات سراسری قرآن وزارت بهداشت هم حائز مقام سوم رشته حفظ شدم.

گلچین با بیان اینکه در آزمون تخصصی طرح اعطای مدرک به حافظان قرآن کریم که توسط سازمان دارالقرآن کریم برگزار می‌شود در رشته حفظ 20 جزء شرکت کردم و توانستم مدرک درجه چهارم را کسب کنم، تصریح کرد: در حال حاضر هفته‌ای یک شب در یکی از مساجد شهر چاف جلسه قرآن دارم، اگر هم با شیفت کاری تداخل داشته باشد دوستان طلبه‌ یا دانشجو جلسه را اداره می‌کنند.

سرپرستار بیمارستان پورسینا رشت در خصوص علاقه‌مندی به حرفه پرستاری، گفت: از ابتدا به مشاغل حوزه درمان و مراقبت از بیماران علاقه‌مند بودم، وقتی وارد حرفه پرستاری شدم الحمدالله به یقین رسیدم که چقدر می‌توانم در خدمت به بیماران عملکرد مؤثری داشته باشم، روز به روز هم عزمم راسخ‌تر شد و اکنون ۲۸ سال سابقه کار دارم، خدا را شاکرم از اینکه در این شغل هستم و می‌توانم به بیماران خدمت کنم.

گلچین در خصوص تأثیر قرآن بر حرفه پرستاری، بیان کرد: قرآن روح معنویتی بوده که برای این حرفه لازم است، تجلی انس با قرآن را در خدمت به بیماران شاهد هستم و تمسک به قرآن عملکردم را در کمک به بیماران مضاعف می‌کند، گاهی هم خسته شدم، قرآن و زمزمه آیات توانم را تجدید می‌کند، قبلا که در بخش بالین بودم به فراخور حال برای بیماران قرآن می‌خواندم و آنها لذت می‌بردند.

وی افزود: زمانی که در بیمارستان کامکار قم بودم عصرها در بخش، بلند قرآن تلاوت می‌کردم و بیماران دور ایستگاه پرستاری جمع می‌شدند و استقبال می‌کردند، همچنین وقتی پرستار بخش دیالیز بودم، زمانی که بیماران را به دستگاه دیالیز وصل می‌کردم، برایشان ترتیل می‌خواندم که خیلی مورد رضایت آنها بود و همیشه می‌خواستند که این کار را برایشان تکرار کنم.

این قاری گیلانی و مدرس تجوید تصریح کرد: آیات و روایات متعددی داریم که ما را به کمک و خدمت به بندگان خدا تشویق کرده، به عنوان مثال آیه‌ای از داستان حضرت موسی(ع) که وقتی صادقانه و بدون انتظار به دختران حضرت شعیب در آب دادن به گله کمک می‌کند، مصداق خدمت خالصانه است، ایشان بعد از کمک به آب دادن گله زیر درخت خطاب به خداوند می‌گوید «آنچه از خیر به من عطا میکنی من فقیر و نیازمند به آن هستم»، خیلی زود به خاطر همین خدمت، هشت‌سال فرصت می‌شود تا نزد حضرت شعیب خدمت کنند، بعد به مقام نبوت می‌رسند، اینها آثار و برکات خدمت کردن به بندگان خداست.

تجلی انس با قرآن را در خدمت به بیماران شاهد هستم

این پرستار حافظ و قاری قرآن با بیان اینکه بیماران هم طبق روایات اولیای خداوند هستند، افزود: بر اساس احادیث بیماران، دوستان و محبان و اولیای خداوند هستند، لذا خدمت به بیماران خدمت به اولیای خداوند است که آثار و برکات فراوانی دارد.

وی در خصوص تمرین تجوید با فرزندانش گفت: دو فرزند دختر و یک فرزند پسر دارم، دخترم دانشجوی ریاضی در تهران است که مسلط به ترتیل و تجوید است، دختر دیگرم کلاس یازدهم است که به سبک استاد مصطفی اسماعیل با وی تجوید کار می‌کنم، پسرم هم کلاس هشتم است که به تجوید و ادای حروف کاملا مسلط است و اکنون در حال یادگیری ترتیل به سبک استاد شحات انور است‌.

این پرستار قرآنی در خصوص ادامه حفظ قرآن گفت: در کنار رسیدگی به امور خانواده، مصمم به حفظ کل هستم تا بتوانم حافظ درجه یک شوم که معادل دوره دکتراست، در حال حاضر تدریس تجوید یک و دو را دارم.

گلچین در خصوص علاقه‌ به نوشتن کتاب در خصوص تاثیر حفظ آیات بر هوش هیجانی، گفت: پایان نامه خودم با موضوع هوش هیجانی بود، در طی پژوهش متوجه شدم آیات قرآنی بسیاری داریم که سرشار از ارتقای هوش هیجانی هستند و جامعه از آن غافل است؛ هوش هیجانی یک تئوری جدید است در حالیکه قرآن بالغ بر ۱۴۰۰ سال گذشته بر این موضوع تأکید کرده و در فراز و نشیب آیات می‌خواهد تلاش کند که مؤمن همواره به یک هوش هیجانی بالاتری برسد، تا بتواند منشأ اثر در زندگی فردی و اجتماعی شود، خیلی دوست دارم این پژوهش را در قالب کاملتری به صورت کتاب بنویسم.

انتهای پیام
captcha