فعالیت و پژوهش در عرصه مباحث قرآنی جهاد محسوب می‌شود
کد خبر: 4156877
تاریخ انتشار : ۳۱ تير ۱۴۰۲ - ۰۷:۳۹
ستاره‌های قرآنی گیلان/ ۵

فعالیت و پژوهش در عرصه مباحث قرآنی جهاد محسوب می‌شود

مجید ابراهیمیان کپورچال، محقق قرآن کریم با بیان اينکه در عصر حاضر فعالیت و پژوهش در عرصه مباحث قرآنی جهاد محسوب می‌شود، گفت: وقتی در گوشه‌ای از جهان قرآن را به آتش می‌کشند در این سو باید فعالان و پژوهشگران عرصه قرآن وارد عمل شوند.

مجید ابراهیمان کپورچال محقق و پژوهشگر قرآنی

مجید ابراهیمیان کپورچال، محقق و پژوهشگر قرآنی و مؤلف کتاب «تلاوت موسیقایی قرآن و آداب و ضوابط آن» در گفت‌وگو با ایکنا از گیلان، با بیان اینکه فعالیت‌های قرآنی خود را از سال ۷۵ در کلاس استاد حاج جمشید بذربخش و از سطوح ابتدایی روخوانی، روانخوانی و تجوید آغاز کرده، اظهار کرد: از محضر اساتیدی از جمله سیف‌الله مسرور، محمود لطفی‌نیا، حبیب‌الله فکری، حسین رضوانی و احمد رمضانیای و مشوقین قرآنی همچون سیدعبدالله هاشمی و محمد پوراحمدی و دیگر اساتید و دوره‌های صوت و لحن حرفه‌ای را نزد استاد حامد شاکرنژاد و محضر استاد کریم منصوری آموزش دیدم.

وی افزود: مباحث علوم قرآن و حدیث را از سال ۹۰ زمانی که دانشجوی کارشناسی ارشد بودم به‌صورت آکادمیک در محضر آقایان مجید معارف و میرباقری فرا گرفتم و همزمانی این دوره با مقطع کارشناسی ارشدم که در رشته علوم قرآن و حدیث بود انگیزه‌ای شد تا پایان‌نامه این مقطع را به سمت صوت و لحن و قرائت قرآن ببرم که یک فضای جدید را در جامعه علوم قرآنی باز کرد.

پایان‌نامه‌ای که منجر به چاپ کتاب شد

ابراهیمیان گفت: طی سال‌های ۹۱ و ۹۲ مرحوم دکتر محمدعلی لسانی که سال گذشته ایشان را از دست دادیم، راهنمای پایان‌نامه کارشناسی ارشد من با عنوان «آداب قرائت قرآن و ضوابط موسیقایی آن در صوت و لحن» بود. این پایان‌نامه بهمن‌ماه سال ۹۲ دفاع شد؛ با توجه به اینکه این عنوان موضوع جدیدی بود که به‌صورت علمی و آکادمی تا قرن ۱۵ به آن پرداخته نشده بود.

این پژوهشگر قرآنی با بیان اينکه آغاز این پایان‌نامه از سال ۹۱ بود و انجام آن نزدیک به دو سال طول کشید، گفت: بلافاصله بعد از دفاع، پایان‌نامه را به نمایشگاه بین‌المللی قرآن‌کریم برای حضور در مسابقات ملی دانشجویان کشور در تیرماه سال ۹۳ فرستادم که در آنجا جزو پایان‌نامه‌های برتر شناخته شد همچنین برای مسابقات بین‌المللی دانشجویان کشورهای اسلامی که دی‌ماه سال ۹۳ در برج میلاد برگزار شد ارسال کردم و آنجا هم جزو پنج پایان‌نامه برتر قرآنی کشورهای اسلامی انتخاب شد.

وی افزود: وقتی چکیده پایان‌نامه‌ام به زبان فارسی، عربی و انگلیسی به اندازه یک بیلبورد در برج میلاد به نمایش درآمده بود برایم بسیار ارزشمند بود و انگیزه‌ای برای ادامه راه بود.

ابراهیمیان با اشاره به نقطه شروع این پایان‌نامه قرآنی گفت: آغاز این طرح سال ۹۱ زمانی که به مدینه منوره مشرف شده بودم و از رسول اکرم(ص) مدد خواستم که می‌خواهم این کار را انجام دهم و پیگیر شوم که آیا صوت و لحن قرآن مبانی دارد و الگو و اصولی برایش طراحی شده؟ در واقع انگیزه آن از مدینه بود و پایان‌نامه نوشته و ادامه‌دار شد.

وی ادامه داد: در سال ۹۵ پایان‌نامه را تبدیل به کتاب با عنوان «تلاوت موسیقایی قرآن و آداب و ضوابط آن» کردم و از آنجا که این موضوع برای جامعه قرآنی جذابیت داشت پس از مشورت با تنی چند از دوستان در صدا و سیما، به این نتیجه رسیدیم موضوع پتانسیل تبدیل به برنامه تلویزیونی و رادیویی را دارد.

این مدرس دانشگاه تصریح کرد: همزمان با این ایده دانشجوی دکترا در رشته شیعه‌شناسی گرایش کلام شدم و برنامه‌ای برای تلویزیون نوشتم و منجر به تولید برنامه «فرهنگ تلاوت» شد که سال ۹۶ ساخته و سال‌های ۹۷ و ۹۸ از شبکه سراسری قرآن و معارف سیما پخش شد.

ابراهیمیان با بیان اینکه سال ۹۹ بعد از کرونا با توجه به این کتاب و پایان‌نامه برنامه رادیویی «قاموسِ تلاوت» تهیه و همان سال پخش شد، افزود: در سال ۱۴۰۱ بنا به درخواست شنوندگان این برنامه مجدداً از رادیو قرآن پخش شد.

این پژوهشگر با اشاره به رساله دکتری خود با عنوان «شیعه و قرائت قرآن در عصر حضور ائمه»، تأکید کرد: این رساله نیز به‌زودی در قالب کتاب منتشر خواهد شد.

این مؤلف با اشاره به سختی‌های حوزه پژوهش و نشر قرآنی، تصریح کرد: نويسنده و پژوهشگر فعالیت‌های قرآنی باید به قدری از سوی هر نهاد و دولت حمایت شود که دغدغه چاپ مقاله و کتاب خود را نداشته باشد.

حمایت از پژوهش‌های قرآنی؛ نیازمند اقدام جهادی و انقلابی

وی با بیان اينکه در عصر حاضر فعالیت و پژوهش در عرصه مباحث قرآنی جهاد محسوب می‌شود، تأکید کرد: وقتی در گوشه‌ای از جهان قرآن را به آتش می‌کشند در این سو باید فعالان و پژوهشگران عرصه قرآن وارد عمل شوند و باید به معنای واقعی کلمه از پژوهشگران قرآنی و نویسندگان در این عرصه نهایت حمایت را داشته باشیم زیرا این‌ قشر جهاد می‌کنند.

ابراهیمیان گفت: یک پژوهشگر قرآنی وقتی سختی‌های این حوزه را با جان و دل قبول می‌کند و قدم در این مسیر می‌گذارد حداقل نباید دغدغه چاپ اثر خود را داشته باشد در حالی که در کنار همه سختی‌های حوزه تحقیق، چاپ هم حمایت نمی‌شود و این قضیه مشکلی در کنار سایر مسائل است.

این مدرس دانشگاه تأکید کرد: سازمان‌های ذی‌ربط باید تمامی مباحثی که پژوهشگران و نویسندگان قرآن در آن فعالیت دارند و آثار آنها جزو فعالیت‌های فاخر است را به عهده بگیرند به‌ویژه چاپ و نشر آثار را، که متأسفانه این اتفاق رخ نداده است.

ابراهیمیان تصریح کرد: فعالیت‌های پژوهشی باید متولی داشته باشد و این متولی بتواند هزینه‌های مالی این حوزه را تأمین کند و یا طراحی صندوق‌های حمایتی و پیش‌بینی‌های لازم‌، مددکار حوزه پژوهش و نشر فعالیت‌ها و آثار قرآنی باشد زیرا اگر منتظر این باشیم که دولت‌ها و وزارتخانه‌ها کمک کنند، با توجه به وضعیت بودجه‌ها این امر امکان‌پذیر نیست. در واقع برای حمایت پژوهش‌های قرآنی به اقدام جهادی و انقلابی نیاز داریم و حرکت‌های موقتی و مقطعی پاسخگوی این حوزه نیست.

ابراهیمیان با اشاره به اینکه کتاب «تلاوت موسیقایی قرآن و آداب و ضوابط آن» در مقاطع ارشد و دکترای جامعة‌المصطفی تدریس می‌شود، افزود: یک کتاب دیگر در خصوص روخوانی و روانخوانی، تجوید و مباحث تفسیر تدوین کرده‌ام که این کتاب با عنوان «درآمدی بر علوم قرآنی و تفسیر وشیوه‌ای کاربردی در قرائت» در ۹۶ صفحه تألیف شده و مخاطبان آن هر فرد با سواد خواندن و نوشتن است تا بتواند در حد مبتدی با مفاهیم قرآن کریم آشنا شود که علاوه‌ بر گیلان در استان‌های مختلف از جمله اهواز و مازندران نیز مورد استقبال قرار گرفت.

این پژوهشگر قرآنی تصریح کرد: برای اثرگذاری تألیفات قرآنی باید نیاز مخاطب و جامعه هدف را در نظر داشته باشیم تا بتوانیم حاصل فعالیت و پژوهش‌ها را مورد استفاده قرار دهیم.

ابراهیمیان با بیان اينکه رشته‌های پژوهشی و فعالیت‌های قرآنی در حاشیه هستند و از اولویت دستگاه‌های پژوهشی و اجرایی برخوردار نیستند، افزود: به این علت متأسفانه چون حمایت مادی و معنوی از این‌گونه فعالیت‌ها صورت نمی‌گیرد و اگر حمایتی هم باشد کمرنگ است این مسئله تأثیر منفی در جذب مخاطب به فعالیت‌های پژوهشی قرآنی دارد.

این پژوهشگر و محقق قرآنی در پایان گفت: حمایت‌ها از فعالان این عرصه باید مادی و معنوی باشد و همه جامعه هدف در زمینه پژوهش و فعالیت‌های قرآنی را در برگیرد مثلاً حمایت مادی و معنوی فقط مربوط به ستارگان عرصه پژوهش و فعالیت‌های قرآنی نباشد بلکه همه گروه در سطوح مختلف را شامل شود تا انگیزه‌ای برای ادامه فعالیت باشد.

انتهای پیام
captcha