گزارشی از فعالیت‌های فرهنگسرای قرآن در سال 1401 + فیلم
کد خبر: 4127889
تاریخ انتشار : ۲۲ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۳:۱۳

گزارشی از فعالیت‌های فرهنگسرای قرآن در سال 1401 + فیلم

رئیس فرهنگسرای قرآنی به ارائه گزارشی از اهم فعالیت‌ها و اقدامات فرهنگسرای قرآن در سال 1401 پرداخت.

سعید زکی‌لو،  رئیس فرهنگسرای قرآنسعید زکی‌لو، رئیس فرهنگسرای قرآن، در گفت‌وگو با ایکنا، گفت: فرهنگسرای قرآن وابسته به سازمان فرهنگی ـ هنری شهرداری تهران در سال 1401 با توجه به تنوع مخاطبان، برنامه‌ها و خدمات خود توانسته‌ است میزبان بیش از سه میلیون نفر از شهروندان شهر تهران در دوره‌های حضوری و غیر حضوری (مجازی) در قالب خدمات برنامه‌ای، کتابخانه‌ای، آموزشی، نمایشگاهی، اجتماعی، ورزشی و تفریحی باشد.

وی با اشاره به برنامه‌های فرهنگی ـ هنری فرهنگسرای قرآن اضافه کرد: 118 عنوان برنامه و 489 اجرا با محوریت برنامه‌های محله‌ای، منطقه‌ای برای شهروندان در مناطق 22گانه شهر تهران اجرا شده است.

زکی‌لو با اشاره به اینکه فرهنگسرای قرآن دارای شش فضای آموزشی(کلاس) به مساحت 300 مترمربع با ظرفیت 150 صندلی است، گفت: حدود 935 نفر از شهروندان در 114 عنوان دوره آموزشی فرهنگسرا حضور داشتند. همچنین این مرکز در حوزه آموزش علوم قرآنی از  پنج استاد بین‌المللی و 15 استاد ممتاز کشوری بهره گرفته است. طراحی و اجرای 17 عنوان برنامه به صورت حضوری و 47 اجرا به صورت مجازی در قالب فتوکلیپ، پادکست و  عکس‌نوشته در این نگارخانه قرار داده شد.

وی به فعالیت کتابخانه هدی فرهنگسرای قرآن نیز اشاره کرد و گفت: این کتابخانه دارای 30 هزار و 285 کتاب است که از این تعداد پنج هزار و 507 هزار را با مراجعه شهروندان، به امانت سپرده است. همچنین طی امسال، مجموعاً حدود 575 نفر به صورت حضوری از فضای کتابخانه بهره‌مند شدند و از سالن مطالعه آن استفاده کردند.

زکی‌لو به سالن قرائت کتابخانه هدی به مساحت 160 متر مربع با ظرفیت 66 صندلی مطالعه اشاره کرد و افزود: می‌توان گفت وجه تمایز این کتابخانه با سایر کتابخانه‌های شهر تهران، بخش تخصصی کتاب‌های قرآنی است که فضایی مناسب را برای قرآن‌پژوهان مهیا کرده است. از دیگر بخش‌های این فرهنگسرا سالن آمفی تئاتر هدی است که در سال 1401 به اجرای 32 برنامه با رعایت پروتکل‌های بهداشتی و با مشارکت دستگاه‌ها و نهادها و انجمن‌های مختلف پرداخته است.

رئیس فرهنگسرای قرآن به فعالیت کانون‌ها و مراکز مشارکتی این فرهنگسرا اشاره کرد و گفت: فرهنگسرا دارای سه کانون فعال با 500 عضو است که در اجرای 25 برنامه (با رویکرد مردمی و کمک‌های جهادی و مؤمنانه) مشارکت داشته‌اند.

زکی‌لو درباره برنامه‌های شاخص فرهنگسرا گفت: برپایی کارگاه هنر تلاوت، بیستمین دوره همایش تجلیل از پیشکسوتان قرآنی شهر تهران «عمری با قرآن»، پنجمین دوره مسابقات قرآنی «سراج»، سامانه تلفنی ندای قرآن 1440، برگزاری مسابقات قرآنی «مشکات» ویژه پایتخت کشورهای اسلامی و میزبانی از هیئت داوران شانزدهمین دوره مسابقات دارالقرآن امام علی(ع) از جمله اهم برنامه‌های جشنواره‌ای و مسابقه‌ای بوده است.

وی ادامه داد: هنر تلاوت؛ کارگاه آموزشی صوت و لحن در سطح پیشرفته و تخصصی است که روزهای سه‌شنبه هر هفته از ساعت 16 تا 20 با تدریس احمد ابوالقاسمی، داور و قاری بین‌المللی کشورمان، به همراه دو استاد دیگر اداره می‌شود. این دوره با حضور مخاطبانی از استان‌ها و شهرهای مختلف چون تهران، کرج، تبریز، بوشهر، اهواز و ... همراه است.

زکی‌لو تصریح کرد: بیستمین همایش تجلیل از پیشکسوتان قرآنی شهر تهران با عنوان «عمری با قرآن» اوایل اردیبهشت 1401 با تجلیل از پنج پیشکسوت قرآنی شهر تهران حسین اخوان‌اقدم، یوسف افراش، محمدحسین محمدزاده، محمدرضا مسیب‌زاده و محسن علی‌اکبری در رشته‌های مختلف علوم قرآنی قرائت، داوری مسابقات، مدیریت امور قرآنی، تدریس و هنر اساتید در سالن هدی فرهنگ‌سرای قرآن برگزار شد.

وی به پنجمین دوره مسابقات قرآنی «سراج» ویژه اعضای جلسات قرآنی شهر تهران اشاره کرد و گفت: این دوره در رشته قرائت قرآن در دو مقطع سنی پایین و بالای ۱۶ سال برگزار شد.

زکی‌لو با اشاره به اینکه تعداد ۳۲۰ تلاوت قرآن به دبیرخانه جشنواره ارسال شد، بیان کرد: مرحله مقدماتی این رقابت‌ها توسط گروهی از قاریان و داوران ملی کشورمان و با نظارت سعید رحمانی، قاری بین‌المللی انجام شد. از این مرحله ۱۲۰ اثر برگزیده به مرحله نهایی راه یافتند. گروه داوری مرحله نهایی نیز با حضور علی‌اکبر حنیفی، محمدرضا پورزرگری، سعید رحمانی، مجید زکی‌لو و رضا عبدی‌، مسئول کمیته فنی در بخش آقایان و در بخش بانوان با قضاوت محبوبه کاتب به عنوان داور اصلی این تلاوت‌ها، انجام شد.

رئیس فرهنگسرای قرآن به فعالیت سامانه تلفن گویای ندای قرآن 1440 با 36 خط آنالوگ اشاره کرد و گفت: این سامانه خدماتی چون قرائت تحقیق، ترتیل، ترجمه را با صدای قاریان، مفسران و مترجمان نام آشنای جهان اسلام را به مخاطبان ارائه می‌کند. فعالیت این سامانه از حدود 20 سال پیش آغاز شده و به صورت 24 ساعته در خدمت شهروندان است. این سامانه متوسط بیش از یک میلیون و 500 هزار تماس تلفنی دارد.

وی با تأکید بر میزبانی فرهنگسرای قرآن از گروه داوری شانزدهمین دوره مسابقات دارالقرآن امام علی‌(ع) تصریح کرد: در این دوره از مسابقات بیش از 14 هزار متسابق در دو رده سنی پایین و بالای 18 سال در رشته‌های قرائت تحقیق و قرائت ترتیل، حفظ ۱۰ و ۲۰ جزء و حفظ کل و مفاهیم به صورت غیر حضوری(برخط) و داوری حضوری آثار طی سه مرحله مقدماتی، نیمه‌نهایی و نهایی با هم به رقابت پرداختند.

رئیس فرهنگسرای قرآن به جزئیات برگزاری مسابقات قرآنی «مشکات» ویژه پایتخت کشورهای اسلامی اشاره کرد و گفت: این مسابقات در آذرماه 1401 به صورت ویدئوکنفرانس (غیر حضوری) و با حضور گروه داوری و با رقابت 200 شرکت‌کننده از پایتخت‌های 20 کشور اسلامی برگزار شد.

وی ادامه داد: این مسابقه با نظارت داوران حاضر در سالن حبل‌المتین فرهنگسرا در سه روز متوالی انجام شد که طی آن توانایی متسابقان در عرصه‌های حفظ (جزء30) و حفظ کل و رشته قرائت قرآن مورد ارزیابی قرار گرفت و پس از بررسی‌های داوران برگزیدگان در بخش بانوان و آقایان (نوجوان و جوان) مشخص شدند که جوایز آنها از سوی مؤسسه مشکات اهدا شد.


بیشتر بخوانید:

زکی‌لو به میزبانی فرهنگسرای قرآن از گروه بین‌المللی سرود و تواشیح «هم‌آوایان اهل‌ بیت(ع)» به صورت هفتگی و با اجرا و سرپرستی هادی آرزم و همچنین تمرین و اجرای گروه تواشیح «رأیةالزهرا(س)» به صورت هفتگی با اجرا و سرپرستی آقای همت‌یار اشاره کرد و گفت: فرهنگسرای قرآن دارای ظرفیتی مناسب برای بهره‌مندی علاقه‌مندان است.

وی با اشاره به اجرای برنامه‌‌های ابلاغی بیان کرد: برنامه «تنفس صبح» از جمله این برنامه‌ها بود که در قالب برنامه فراگیر ابلاغی معاونت فرهنگی سازمان فرهنگی ـ هنری شهرداری تهران در ایام ماه رمضان اجرا شد.

زکی‌لو به مشارکت و دبیری فرهنگسرا در اجرای برنامه «بر آستان جانان» در مراکز 22 گانه سازمان و فرهنگسرای خانواده با 23 اجرا اشاره کرد و گفت: این برنامه در مساجد منتخب و براساس زمانبندی تدوین‌ شده با دعوت از قاری و گروه تواشیح اجرا شد.  

رئیس فرهنگسرای قرآن با اشاره به ویژه‌برنامه فرهنگسرای قرآن در اجرای جشن تکلیف دختران 9 ساله با عنوان «دوست من نماز» گفت: این برنامه هر ساله با مشارکت مدارس تهران و  با هدف آموزش نماز و احکام دین و آموزش حجاب به صورت نوین و با استفاده از زبان هنر، در قالب برنامه‌های شاد با حضور اساتید قرآنی و کارشناسان نماز و گروه هنری در فرهنگسرا اجرا می‌شود. این برنامه تقریباً از سال 1381 تاکنون(جز در سال‌های کرونا) به تناوب برگزار شده است و به طور متوسط، سالیانه بیش از 10 هزار دانش‌آموز در این برنامه حضور دارند.

یادآور می‌شود، علاقه‌مندان برای دریافت اطلاعات بیشتر و ثبت‌نام در ترم بهار 1402 این فرهنگسرا می‌توانند با شماره‌های ۵۵۷۷۵۱۴۱ و ۵۵۱۴۲۶۲۷ تماس بگیرند یا به فرهنگسرای قرآن واقع در خیابان قزوین، نرسیده به میدان شمشیری، نبش خیابان شهید کاظمی مراجعه کنند.

انتهای پیام
مطالب مرتبط
captcha