جلسات سنتی قرآن نیازمند تحول و بازنگری است + فیلم
کد خبر: 4211568
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۰۲ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۰:۵۲
در گفت‌وگو با ایکنا مطرح شد

جلسات سنتی قرآن نیازمند تحول و بازنگری است + فیلم

یک مدرس و فعال قرآنی با بیان اینکه بیشتر جلسات سنتی قرآن در شهرستان کاشان به جلسات ترتیل‌خوانی تبدیل شده است، گفت: این کار اگرچه خوب است، اما به نظر من نوجوانان و جوانان را جذب نمی‌کند.

محمدهادی کامران مدرس قرآنمحمدهادی کامران متولد ۱۳۶۲ در شهرستان کاشان است، دکترای علوم قرآن و حدیث دارد و ۲۵ سال است که به‌صورت حرفه‌ای فعالیت قرآنی انجام می‌دهد. کسب رتبه نخست مسابقات تحقیق فرزندان جانباز کشور در سال ۹۰، تربیت بیش از ۲٠ قاری ترتیل‌خوان و مدیریت جلسات قرآنی شهرستان از جمله موفقیت‌ها و فعالیت‌های قرآنی وی به‌شمار می‌رود. خبرنگار ایکنا از اصفهان گفت‌وگویی با این فعال قرآنی انجام داده است که متن آن را در ادامه می‌خوانید. 

ایکنا ـ شما مدیریت جلسات قرآنی مناطقی از شهر را بر عهده دارید. حضور نوجوانان و جوانان را در این محافل چگونه ارزیابی می‌کنید؟ 

در شهرستان ما بیشتر جلسات سنتی قرآن به جلسات ترتیل‌خوانی تبدیل شده است. این خوب است، اما به نظر من نوجوانان و جوانان را جذب نمی‌کند. اینکه چند نفر فقط روی سن ترتیل‌خوانی کنند و بقیه پشت رحل‌ بنشینند و به تلاوت گوش فرا دهند، تنها مزیتش حظ، ثواب و بهره‌ای است که شنوندگان کسب می‌کنند؛ ولی آنچه آنان را به حضور در این جلسات ترغیب می‌کند، برگزاری برنامه‌های متنوع قرآنی با اعطای جوایز گوناگون است. مسئولان قرآنی باید به اجرای چنین برنامه‌هایی اهتمام داشته باشند. متأسفانه جایزه‌های فرهنگی در نظر گرفته‌شده جذابیتی ندارند. نوجوانی که خود گوشی همراه چند میلیونی دارد، جایزه‌ای کوچک نظیر خودکار و دفترچه توجهش را جلب نمی‌کند.

مسئولان غیرفرهنگی کشور بسیار فعال هستند. گواه حرف من، انعکاس فعالیت‌های آنها در فضای مجازی است، اما بعد از گذشت ۴۰ سال، تازه سرودی به اسم «سلام فرمانده» باید به یادمان بیاورد که چه کارهای زیبا و تأثیرگذاری می‌توانیم تولید کنیم. هر چند که اکنون کارهای فرهنگی نظیر سرود و تواشیح گسترده‌تر شده است؛ اما به این هم توجه کنیم که کشورهایی چون عربستان، مسابقاتی برگزار می‌کنند که ۵۰ میلیارد ریال جایزه برای آنها تعیین می‌شود و ما هنوز به چنین سطحی نرسیده‌ایم؛ بنابراین به نظرم این امکان وجود دارد که با برنامه‌ریزی‌های متنوع، حضور نوجوانان و جوانان در چنین محافلی از آنچه هست، باز هم بیشتر شود.

ایکنا ـ به نظر شما دامنه فعالیت‌های قرآنی اگر به زمانی خاص نظیر ماه مبارک رمضان منحصر شود، بیشتر می‌تواند تأثیرگذار باشد یا به‌صورت مستمر؟  

امسال توفیق شد و در ماه رمضان، مدیریت محافل قرآنی در دو منطقه لَتحُر کاشان و جوشقان مرکزی را عهده‌دار بودم. البته ناگفته نماند که چند سال پیش از من همراه دو قاری دیگر برای ترتیل‌خوانی ماه رمضان در لتحر دعوت شد. بعد از پایان ماه مبارک، مجدداً برای این کار دعوت شدیم؛ اما معتقد بودم که باید کارهای آموزشی را در اولویت قرار دهیم؛بنابراین برگزاری کلاس‌های آموزشی را در این منطقه پیگیری کردیم و بعد از هفت سال، ۲۱ قاری ترتیل‌خوان آموزش دادیم. با آمدن دوران همه‌گیری، این جلسات تعطیل شد؛ ولی امسال بعد از گذشت سه سال به لطف خدا، مجدداً کار را شروع کردیم، ثبت‌نام آغاز شد و برگزاری کلاس‌های روخوانی و روانخوانی را در هر چهارشنبه شب و به‌صورت مستمر در دستور کار قرار دادیم. معتقدم که کلاس‌های مستمر،‌ خلاقانه و جذاب است که به تأثیرگذاری آموزش‌های قرآنی کمک فوق‌العاده‌ای می‌کند.

آیین جزءخوانی قرآن در شهرستان کاشان

ایکنا ـ کارویژه شما در محافل قرآنی شب‌های ماه رمضان چه بود؟ 

کارویژه ما اجرای مسابقات «سه‌گانه» بود. این مسابقات با هدف دریافت خروجی تعریف‌شده از جلسات قرآنی پیش‌بینی شد. زمان اجرای آن هم به مدت یک ربع در هر جلسه و زمانی بود که به نصف حزب می‌رسیدیم. پنج دقیقه اول، آموزش اطلاعات قرآنی اعم از نام ۱۱۴ سوره قرآن از طریق اشعار دوبیتی بود که در هر جلسه، نام پنج سوره آموزش داده می‌شد. پنج دقیقه دوم به برنامه لحنی اختصاص داشت و مربوط به هفت ذکر صلوات بود که هر روز با حاضران تمرین می‌کردیم و پنج دقیقه سوم، تواشیحی از گروه محمد رسول الله(ص) بود که در اثر تکرار در هر جلسه، کم‌کم همه با لحن حفظ می‌شدند. بر حسب توانایی، هر شرکت‌کننده می‌توانست فقط در یک بخش یا در «سه‌گانه» رقابت کند. در نهایت، جوایز متنوعی به افراد برتر اعطا شد. 

ایکنا ـ برای افزایش مشارکت و حضور نوجوانان و جوانان در محافل قرآنی ماه رمضان امسال چه اقدامی انجام دادید؟ 

برای مثال در منطقه لتحر با کمک خیرین، جوایز ارزنده‌ای تأمین کردیم و در شب اختتامیه به نفر اول مسابقات سه‌گانه، یک هلی‌شات هدیه دادیم. هدیه نقدی به نفرات اول در هر بخش، ۴٠ هدیه نقدی به‌مناسبت حضور در جلسه که به قید قرعه‌ به شرکت‌کنندگان تعلق می‌گرفت و ۱۱ کمک هزینه سفر به مشهد مقدس نیز اعطا شد.

در منطقه جوشقان مرکزی هم به همین صورت برای نفرات اول تا سوم و نیز نفرات برتر سایر رشته‌ها، جوایز ارزنده نقدی و غیرنقدی در نظر گرفته شد. رضایتی که از بازخورد مسئولان و شرکت‌کنندگان جلسات دریافت کردیم، بسیار خوب بود. پیشنهاد برگزاری کلاس‌های آموزشی تخصصی از سوی اهالی منطقه به این معناست که جذب برنامه شده‌اند. 

ایکنا ـ در پایان اگر پیشنهاد یا انتقادی دارید، بفرمایید. 

به نظر من باید در سطح شهرستان، کمیته‌ای متشکل از مسئولان قرآنی ایجاد و در آن به امور قرآنی به‌صورت کلی و جامع رسیدگی شود. ما به بازرس قرآنی نیاز داریم؛ برای مثال پیش از آغاز ماه مبارک رمضان، مسئولانی باید باشند تا مشخص کنند چه کسی در کجا مدیریت جلسات را بر عهده داشته باشد یا اینکه برنامه‌هایش چیست و یا اگر برنامه ندارد، به او برنامه‌ای پیش‌نویس داده شود. باید به نوعی همدلی و اتحاد بین اهالی قرآن شهر اتفاق بیفتد و همه تلاش کنیم تا جلسات شهری از بی‌روحی و بی‌رمقی خارج شود.

گفت‌وگو از زهراسادات محمدی

فیلم از علی سرهنگی

انتهای پیام
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
محمد مهدی هاشمی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴۰۳/۰۲/۰۲ - ۱۱:۱۵
0
0
بسیار نظرات خوب و جالبی داده اند. آفرین بر این جوانان فعال و قرآنی
ایشان البته مکبر سالهای زیادی از نمازجمعه کاشان هستند.
خداوند این جوانان را عزت بدهد.
captcha