خود حق پنداری؛ مانع حاکمیت صلح در جوامع اسلامی
کد خبر: 4091611
تاریخ انتشار : ۲۱ مهر ۱۴۰۱ - ۱۴:۳۱
نماینده ولی فقیه در سیستان و بلوچستان بیان کرد:

خود حق پنداری؛ مانع حاکمیت صلح در جوامع اسلامی

آیت‌الله محامی گفت: برای حاکمیت صلح و فضای صمیمی در جوامع اسلامی نباید حق را تنها با خود بدانیم چراکه منجر به جهل می‌شود.

آیت الله مصطفی محامی، نماینده ولی فقیه در سیستان و بلوچستان

به گزارش ایکنا، به نقل از روابط عمومی مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی، آیت‌الله مصطفی محامی، نماینده ولی فقیه در سیستان و بلوچستان امروز، پنجشنبه 21 مهرماه، در نشست عمومی سی و ششمین کنفرانس بین‌المللی وحدت اسلامی اظهار کرد: ما در جامعه اسلامی و در مذاهب مختلف باید به این نکته توجه کنیم کسانی که شهادتین می‌گویند یعنی به توحید، رسول اکرم(ص) اعتقاد دارند و مسلمان هستند.

وی افزود: برای حاکمیت صلح و فضای صمیمی در جوامع اسلامی نباید حق را تنها با خود بدانیم چراکه منجر به جهل می‌گردد.

آیت‌الله محامی تصریح کرد: کسانی که به جهل پای‌بند هستند هرچند تعدادشان در جامعه اسلامی بسیار محدود است، در واقع آنها به حق نرسیده‌اند و باید با گفت‌وگو به نتیجه مورد نظر برسند.

وی اذعان کرد: حضرت محمد(ص) فراتر از حدود جامعه اسلامی با پیروان سایر ادیان و مذاهب برخورد می‌کردند و تمدن نوین اسلامی در همان زمان کلید خورد.

آیت‌الله محامی تصريح كرد: همه ما مسلمانان باید بدانیم اگر عاطفه و برادری در جوامع اسلامی برقرار باشد منجر به تعامل همه مذاهب با یکدیگر و منجر به صلح و در نهایت حاکمیت امت اسلامی محقق می‌گردد.

نماینده ولی فقیه در سیستان و بلوچستان اظهار کرد: دشمنان اسلام براساس سیاست‌هایشان از گذشته تا به امروز درنظر دارند تا قدرت و شوکت مسلمانان را از بین ببرند و از هیچ تلاشی برای تحقق این مسئله دریغ نمی‌کنند.

وی بیان کرد:آرمان بلند اتحاد اسلامی این مسئله را تاکید می‌کند که اگر اختلافی در امت اسلامی ایجاد شد باید تلاش کنیم تا آن را با گفت‌وگو به صلح برسانیم.

آیت‌الله محامی اذعان کرد: دشمن مشترک از صدر اسلام تاکنون وجود داشته است بنابراین ما مسلمانان موظفیم تا با حفظ اتحاد اسلامی با کمک یکدیگر آنان را از صحنه روزگار محو کنیم.

وی گفت: مردم در سیستان و بلوچستان چه شیعه و چه اهل سنت همواره در کنار یکدیگر زندگی مسالمت‌آمیزی دارند و تعاملاتشان در زمینه‌های اقتصادی، اجتماعی و.... به هم گره خورده است. اگر در برخی از موارد دچار مشکل هم بشوند آن را به سرعت برطرف می‌کنند که این مسئله ناشی از عمق وحدت مردم این استان است.

ماموستا مامد کلشی نژاد

ماموستا مامد کلشی نژاد، امام جمعه اهل سنت ارومیه، نیز در این  نشست ضمن قدردانی از برگزارکنندگان کنفرانس وحدت، اظهار کرد: رسیدن به نقطه وحدت نیازمند توجه به ساز و کارهای تقریب و انسجام کشورهای اسلامی است.

وی ادامه داد: امروز اختلاف میان امت مسلمانان با بسترسازی دشمنان مشترک از سطح حوزه‌های تخصصی به همگانی راه پیدا کرده و در چنین شرایطی بازگشت به اندیشه امام خمینی(ره) برای خروج از بن بست‌های کنونی ضروری است که یکی از این ساز و کارها شناخت توان تفرقه‌افکنان است.

ماموستا کلشی‌نژاد اظهار کرد: از جمله مشکلات جوامع اسلامی سیاستهای خصمانه استکبار و صهیونیست جهانی است؛ از سال 2000 مشکلات کشورهای اسلامی به واسطه دشمنان در ابعاد مختلف در حال گسترش است؛ دشمنانی که برای از بین بردن ریشه کشورهای اسلامی در ابعاد مختلف قسم خورده‌اند و ضربه‌های زیادی را توسط گروه‌های خشن به پیکره جهان اسلام وارد کردند.

ماموستا کلشی‌نژاد بیان کرد: درک دشمن مشترک یکی از اندیشه‌‌های مهم امام خمینی(ره) است و دشمن شناسی ما را در کنار یکدیگر قرار می دهد.اهداف دشمن یکی از مسائل مهمی است که باید بیش از پیش مدنظر قرار گیرد و علمای مختلف این اهداف را در کشورهای خود تبیین کنند.

وی تصریح کرد: شیوه برخورد ائمه با دیگران علی رغم اختلاف در فکر و نظر و عقیده که بسیار محترمانه بود، از دیگر اموری است که باید مورد توجه قرار گیرد.

امام جمعه اهل سنت ارومیه بیان کرد: تکیه بر مشترکات اسلامی که بیش از 90 درصد است و تبیین این مشترکات، تلاش واقعی برای تحقق امت واحده از موارد مهمی است که مسلمانان برای خروج از بن بستها باید مدنظر داشته باشند.

وی یادآور شد: در قرآن بیش از 80 بار اصطلاح اخوت و برادری ذکر شده و همین برادری یکی از عوامل مهمی است که باعث گسترش اسلام شد.

وی ادامه داد: ما باید برای خروج از بن بست‌های امت اسلام، علاوه بر شناخت اقتضائات زمان به ضروریات دینی برسیم و به منافع مشترک و مصالح امت، لزوم بیداری اسلامی و .. بیش از پیش توجه داشته باشیم.

مولوی غلام نبی توکلی

همچنین مولوی غلام نبی توکلی، امام جمعه اهل سنت تایباد، در سخنانی در این نشست تاکید کرد: پیامبر بزرگوار اسلام مهم‌ترین محور برای وحدت مسلمانان است.

وی با بیان این که هیچ محوری مهم‌تر از پیامبر(ص) وجود ندارد، توضیح داد: اگر پیامبر نبود، قرآن و قبله هم نبود.

امام جمعه اهل سنت تایباد، در ادامه اظهار کرد: اگر پیامبر(ص) قطب قرار گیرد، دیگر نه منافقان و نه هیچ فرد دیگری نمی‌تواند در دشمنی با مسلمانان کاری از پیش ببرد.

وی افزود: در میان مسیحیان نیز اختلاف‌های زیادی وجود دارد اما آنها حضرت عیسی(ع) و حضرت مریم(س) را محور قرار داده‌اند، ما نیز باید پیامبر(ص) به عنوان بزرگترین شخصیت در جهان را محور قرار دهیم.

مولوی توکلی در ادامه تصریح کرد: قبل از پیامبر(ص) 360 بت در خانه خدا قرار داشت اما با آمدن پیامبر(ص) این بت‌ها جمع شد و مکه زیبا و طاهر گردید. امروز نیز اگر به پیامبر وصل شویم، همه کارهای ما درست می‌شود.

انتهای پیام
captcha