اشتراکات مسلمانان فرصت تشکیل تمدن بزرگ اسلامی را فراهم کرده است
کد خبر: 4091256
تاریخ انتشار : ۲۰ مهر ۱۴۰۱ - ۰۸:۵۶
ر‌ئيس‌جمهور در افتتاحیه کنفرانس بین‌المللی وحدت:

اشتراکات مسلمانان فرصت تشکیل تمدن بزرگ اسلامی را فراهم کرده است

حجت‌الاسلام والمسلمین رئیسی در مراسم افتتاحیه رسمی سی‌و‌ششمین کنفرانس بین‌المللی وحدت اسلامی گفت: امروز مسلمانان با هم اشتراکات بسیاری دارند که این اشتراکات می‌تواند ما را کنار هم قرار دهد و از سوی دیگر منجر به تشکیل تمدنی بزرگ خواهد شد که در برابر تمدن‌های مدعی عالم حرف و مدل دارد.

افتتاحیه کنفرانس وحدت با حضور رئيس‌جمهور

به گزارش خبرنگار ایکنا، مراسم افتتاحیه رسمی سی‌وششمین کنفرانس بین‌المللی وحدت اسلامی، از ساعت ۸:۳۰ صبح امروز، چهارشنبه، ۲۰ مهر،‌ با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین سیدابراهیم رئيسی، رئیس‌جمهوری اسلامی ایران و اندیشمندان جهان اسلام و با تلاوت آیاتی از کلام‌الله مجید در سالن اجلاس سران آغاز شد.

حجت‌الاسلام رئيسی در این مراسم در سخنانی با بیان اینکه وحدت به پیش‌گیری‌ از تفرقه‌ها در میان امت اسلامی منجر می‌شود، گفت: به دین و اسلام نگاه جامعی بر این مبنا وجود دارد که اسلام می‌تواند به همه نیازهای بشر پاسخگو باشد. انسان معاصر می‌تواند با اتکای به خدا و با اعتماد به نفس و از طریق آموخته‌های دینی زندگی سعادتمندی برای خود رقم بزند.

وی با بیان اینکه نگاه به جامعیت دین و پاسخگو بودن دین به نیازهای انسان معاصر به انسان قدرت می‌دهد تا بتواند در برابر فرهنگ‌ها و تهاجم‌های فرهنگی و نسخه‌های ارائه‌شده از جانب غرب و شرق که هیچ تناسبی با زندگی دین‌مدارانه ندارد، بایستد، ادامه داد: این نشست منجر به درک مشترک میان شخصیت‌های جهان اسلامی می‌شود. امروز در جهان اسلام میان جوانان و نیروهای فرهیخته روحیه مقاومت، دین‌مداری، اندیشیدن و مقابله با تفکر الحادی و جریان سکولار و تفکر تکفیری وجود دارد. امروز جوانان و فرهیختگان با هم می‌اندیشند که چگونه با دشمن مقابله کنند؛ دشمنی که تلاش می‌کند توانایی‌های ما را کم و ناتوانی خود را بزرگ جلوه دهد.

رئیس جمهور بیان کرد: پرچمی که امام خمینی(ره) به نام دین و ارزش‌های دینی برافراشته‌اند، وحدت و یکپارچگی میان همه گویش‌ها، نژادها و فرهنگ‌ها را در پی دارد. امروز مسلمانان با هم اشتراکات بسیاری دارند که این اشتراکات می‌تواند ما را کنار هم قرار دهد و از سوی دیگر منجر به تشکیل تمدنی بزرگ خواهد شد که در برابر تمدن‌های مدعی عالم حرف و مدل دارد.

رئیسی ادامه داد: در حقیقت پرچمی که امام خمینی(ره) برافراشته می‌تواند مدنیتی را به نام دین و تمدن دینی در عالم پدید آورد و آن را در مقابل تمام تمدن‌های مدعی امروز عالم سر خود را بلند کند و بگوید ما از یک مدنیتی برخورداریم و نیز در برابر تمام تمدن‌های مدعی سخن داشته باشد و برای سبک زندگی انسان معاصر مدل و سخن داشته باشد.

وی با بیان اینکه این نشست می‌تواند به درک مشترک میان فرهیختگان منجر شود، گفت: فلسفه سی و ششمین اجلاس وحدت در این مکان و در جمهوری اسلامی ایران همین است و پیامش برای همه مسلمان این است. همچنین پیام این نشست برای دشمنان این است که ما می‌خواهیم به نام دین زندگی انسان معاصر رقم بخورد.

رئیس قوه مجریه عنوان کرد: حقیقتاً شهدای عالم اسلام بیداری ایجاد کرده‌اند. کسانی فکر می‌کردند دین امر فردی و شخصی است و کاری به سایر امور ندارد اما به برکت خون مطهر شهیدان در سراسر عالم اسلام بیداری اسلامی ایجاد شده است.

حجت‌الاسلام رئیسی ادامه داد: امروز همه مسلمانان در همه عالم می‌خواهند مسلمان زندگی کنند، می‌خواهند تمام شئونشان براساس اسلام و اصول اسلامی عمل شود و آنچه که امروز دشمن از آن می‌ترسد همین است.

وی با بیان اینکه امروز بلوک غرب و شرق بعد از کلی مطالعات به این نتیجه رسیده‌اند که فقط اسلام می‌تواند مقابل نظام سلطه بایستد، افزود: نظام سلطه برای اینکه قدرت عظیم اسلام را به مرکزیت جمهوری اسلامی مهار کند تا اجازه ایجاد موج اسلامی در جهان را ندهد، نقشه کشیده است.

رئیس جمهور ادامه داد: دشمن برای مقابله با موج جهانی اسلام حربه‌هایی را از قبیل استفاده از دولت‌های وابسته اسلامی، امپراتوری رسانه‌‌ای برای ایجاد تشویش در اذهان مسلمانان، راه‌‌اندازی گروه‌های تکفیری و قتل و غارت و کشتار در بین مسلمانان، اهانت به مقدسات و اولین شخصیت عالم اسلام و جهان بشریت و همه مقدسات و رواج تفکر افراطی و تفکر تکفیری مورد استفاده قرار داده است.

وی بیان کرد: ایجاد تفرقه در میان مسلمانان و پرهیز از طرح اشتراکات از دیگر ابزارهای دشمن محسوب می‌شود. دشمن تصمیم گرفته اجازه ندهد قدرتی به نام دین و اسلام سر بلند کند.

رئیس جمهور با بیان اینکه امروز اتحاد میان مسلمانان نه یک تاکتیک بلکه یک راهبرد و استراتژی بسیار اساسی است، اظهار کرد: رهبر معظم انقلاب اسلامی همواره بر این راهبرد تأکید کرده‌اند و آن را یک ضرورت اجتناب‌ناپذیر می‌دانند. امروز وحدت و اتصال به ریسمان الهی یک ضرورت اجتناب‌ناپذیر است.

حجت‌الاسلام رئیسی ادامه داد: ترجمان این سخن آن است، هرکس در هرکجا با قلمش، با بیانش، با فعلش یا ترک فعلش غیر این رفتار کند، حتما در جهت راهبرد دشمن حرکت کرده است.

وی با اشاره به راهبرد اسلام‌هراسی دشمن گفت: امروز دشمن چه‌ها که برای اسلام‌هراسی انجام نداده است، اما آنچه که می‌تواند توطئه‌های دشمن را نقش برآب کند، انسجام، وحدت، یکپارچگی، دشمن‌شناسی و دشمن‌ستیزی است.

رئیس جمهور با بیان اینکه چهره‌های بابصیرت در تمام جهان اسلام نقش‌آفرین بوده‌اند، تأکید کرد: شهدای ما در همه در عالم اسلام در جهت بصیرت و بصیرت‌آفرینی بسیار تأثیرگذار بوده‌اند و امروز نقش مهم علما و فرهیختگان آن است که بصیرت‌افزایی و معرفت‌افزایی کنند و به روش‌های مختلف تبیین کنند و آنچه رهبر معظم انقلاب گفته‌اند، جهاد تبیین است.

وی ادامه داد: امروز وظیفه همه است که جایگاه دشمن و ناتوانی او را تبیین کنند و بگویند علیرغم تمام ادعای دشمن، او به شدت ناتوان است. به ظاهر خود را توانمند جلوه می‌دهد، خود را دارای منطق جلوه می‌دهد اما منطق، استدلال، بیان محکم و قول سدید را نمی‌فهمدد. شیطان بر قلب‌های آنها مسلط شده و نمی‌توانند حقایق را درک کنند و نمی‌توانند استدلال و منطق را درک کنند.

حجت‌الاسلام رئیسی راه مقابله با توطئه‌های دشمن را ایستادگی دانست و در این رابطه گفت: آنانی که فکر می‌کردند نجات فلسطین از طریق میز مذاکره رقم می‌خورد یا فکر می‌کردند از طریق سخن گفتن با کسانی که منطق نمی‌دانند مشکل فلسطین حل خواهد شد، کاملاً اشتباه کرده‌اند.

وی ادامه داد: جریان سازش با رژیم صهیونیستی شکست خورده و جریان مقاومت پیروز و موفق شده است. مگر قرارداد شرم‌الشیخ، قرارداد اسلو و قرارداد کمپ دیوید کاری را از پیش بردند؟ مگر آنها به قراردادها معتقدند؟ آنها میثاق‌شکن هستند. رژیم صهیونیستی میثاق و پیمان نمی‌فهمد، چون اگر میثاق و پیمان می‌فهمید به پیمان وفادار می‌ماند.

رئیس جمهور با بیان اینکه در برابر کسانی که میثاق‌شکن هستند، اقدام منطقی ایستادگی است، مشابه کاری که فلسطینی‌ها، لبنانی‌ها و دیگر گروه‌های مقاوم انجام داده‌اند، اظهار کرد: امروز در این عرصه ابتکار عمل در دست مجاهدین است. پیام انقلاب اسلامی پیام ایستادگی و مقاومت در برابر دشمن بود که این پیام جواب داد. در جریان جنگ 22 روزه و 33 روزه و هشت روزه و روزهای بسیاری که بر غزه و لبنان گذشت، یاد دادند و به هم آموختند تنها راه فقط ایستادگی و مقاومت در برابر رژیم صهیونیستی است، چون آنها منطق و مذاکره را نمی‌فهمند.

حجت‌الاسلام رئیسی بیان کرد: ما علاوه بر سیاست حمایت از جریان مقاومت در جهان اسلام، ارتباط با کشورهای اسلامی و مسلمانان را در سیاست خارجی‌مان به عنوان یک اولویت انتخاب کرده‌ایم. ما با دولت‌های همسایه کار می‌کنیم و مسلمانان در همکارهای اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی و غیره برای ما اولویت دارند. کشورهای همسایه و مسلمانان اولویت همکاری ما در سیاست خارجی هستند.

وی گفت: عادی‌سازی روابط با کشورهای اسلامی و دولت‌هایی که سست‌عنصر هستند برای رژیم صهیونیستی امنیت‌ساز نیست. این عادی‌سازی به نوعی عادی‌سازی با افراد سست است نه عادی‌سازی روابط با ملت‌ها. میان رابطه با ملت‌ها و رابطه با دولت‌ها تفاوت وجود دارد. آیا مردم این کشورها هم عادی‌سازی روابط را می‌پذیرند؟ هرگز و به هیچ‌عنوان ملت‌های مسلمان در منطقه عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی را نپذیرفته و نخواهند پذیرفت. مگر می‌شود دل ملت‌های مسلمان نسبت به کسانی که کودک می‌کشند، زن می‌کشند و خانه بر سر مردم ویران می‌کنند و زندان بزرگی به نام غزه ایجاد کرده‌اند، صاف شود. اما آمریکایی‌ها و صهیونیست‌ها فکر می‌کنند این قضیه امنیت‌ساز است ولی باید بدانند امنیت‌ساز نخواهد بود.

رئیس دستگاه اجرایی افزود: جریان تفرقه به دنبال تحمیل اراده به کشورهای مسلمان و همچنین درصدد ایجاد بازار تسلیحاتی برای فروش سلاح است. از سوی دیگر جریان تفرقه به حاشیه راندن مسئله اول جهان اسلام یعنی فلسطین و قدس شریف را دنبال می‌کند اما امروز قدس شریف و فلسطین مسئله اول جهان اسلام و مسئله اول مسلمانان است. اگر روز قدس وجود دارد برای نماد و نمود اعلام نظر است و همچنان مسلمانان بر آزادی قدس می‌اندیشند و حرکتشان در این باب است.

حجت‌الاسلام رئیسی تأکید کرد: جمهوری اسلامی ایران در سیاستش مبارزه با ظلم، مبارزه با تروریسم، مبارزه با جریان تکفیر را به عنوان برنامه‌های اصلی قرار داده و کینه دشمنان نظام هم به همین دلیل است. آنها مدعی مبارزه با تروریسم هستند اما چه کسی نمی‌داند قهرمان مبارزه با تروریسم در منطقه و در جهان شهید حاج قاسم سلیمانی و شهید ابومهدی المهندس و بسیاری از نیروهای مجاهد در منطقه هستند که منطقه را از لوث وجود داعش پاکسازی کرده‌اند.

وی افزود: آمریکایی‌ها در مبارزات انتخاباتی رسماً اعلام کرده‌اند داعش را آنها تشکیل داده‌اند، لذا قهرمان مبارزه با تروریسم شهید سلیمانی است. شهادت او به چه معناست؟ آیا طرفداری از تروریسم است یا مبارزه با تروریسم؟ چه کسی نمی‌داند این اقدامات دفاع از جریانات تروریستی است و هیچ‌کس در عالم باورش نمی‌شود آنهایی که مدعی حقوق انسان و حقوق بشر هستند در جایگاه ضدیت با حقوق بشر قرار دارند. بزرگترین ناقضان حقوق بشر، آمریکایی‌ها، رژیم صهیونیستی و برخی از کشورهای غربی هستند که امروز پُز دفاع از حقوق بشر را در عالم می‌دهند. اینها بزرگترین ناقضان حقوق انسان هستند. به کارنامه آنها نگاه کنید و ببینید با مردمان خودشان و با مردمان عالم چه می‌کنند یا 70 سال با فلسطین چه کرده‌اند. اگر کیفرخواستی تنظیم شود، کیفرخواست بلندی از جرایم آنها علیه بشریت خواهد بود.

رئیس جمهور با بیان اینکه امروز فرهیختگان باید بشریت را نسبت به جنایت‌های نظام سلطه آگاه سازند، گفت: درک مشترک در این نشست حتماً می‌تواند صلح پایدار را در منطقه و کشورهای اسلامی به دنبال داشته باشد. صلح پایدار و امنیت در گروی وحدت میان مسلمانان است.

وی با اشاره به اهمیت گفت‌وگو میان مذاهب تصریح کرد: در جمهوری اسلامی همواره بر گفت‌وگوی میان مذاهب و ادیان تأکید شده و در سیره امامان و پیشوایان گفت‌وگوی میان ادیان وجود داشته است. بزرگان اهل تشیع و اهل سنت و دیگر مذاهب بر گفت‌وگو تأکید کرده‌اند، چون انجام گفت‌وگو می‌تواند بسیاری از اختلافات را مورد بحث و بررسی قرار دهد و براشتراکات تأکید کند.

رئیس جمهور در پایان تأکید کرد: در دولت همواره بر ارتباط با کشورها و دولت‌های مسلمان تأکید شده و برآن اهتمام داریم. باید در نظر داشت تفکر و اندیشه تقریبی مؤثر است اما تفکر تکفیری مضر است و در این نشست باید همه را به تفکر تقریبی ترغیب کنیم و مضر بودن تفکر تکفیری به حاشیه رانده شود و این مهم به همت علمای جهان اسلامی امکان‌پذیر است.

بنابر اعلام حجت‌الاسلام والمسلمین شهریاری، دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی در کنفرانس امسال که با شعار «اتحاد اسلامی، صلح و پرهیز از تفرقه و تنازع در جهان اسلام، راهکارهای اجرایی و اقدامات عملیاتی» برگزار می‌شود، از ۱۰۰ شخصیت برجسته جهان اسلام در سطح مفتی اعظم، وزیر، معاونان وزیر و رؤسای سازمان‌های برتر و اصلی اسلامی برای حضور دعوت شده و در مجموع از ۶۰ کشور دنیا بالغ بر ۲۰۰ سخنران خارجی و ۱۰۰ سخنران داخلی به صورت حضوری و وبیناری در کنفرانس وحدت شرکت دارند.

مهمانان شرکت‌کننده در سی‌وششمین کنفرانس بین‌المللی وحدت اسلامی عصر امروز با حضور در حرم مطهر بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی به حضرت امام خمینی(ره) ادای احترام می‌کنند و روز جمعه نیز با رهبر معظم انقلاب دیدار خواهند کرد.

یادآور می‌شود، از روز هفدهم مهر وبینارهای سی‌وششمین کنفرانس وحدت اسلامی آغاز شده و تعدادی از اندیشمندان و علمای جهان اسلام در این وبینارها به بیان دیدگاه‌های خود پرداخته‌اند.

 

انتهای پیام
captcha