فلسطین نقطه اشتراک مسلمانان است
کد خبر: 4091238
تاریخ انتشار : ۲۰ مهر ۱۴۰۱ - ۰۰:۴۰
در نهمین وبینار کنفرانس وحدت اسلامی مطرح شد؛

فلسطین نقطه اشتراک مسلمانان است

نویسنده و پژوهشگر مصر در سخنانی تأکید کرد مسئله فلسطین آرمانی برای تمام مسلمانان جهان است که باید مورد توجه قرار گیرد.

به گزارش ایکنا علی ابوالخیر، نویسنده و پژوهشگر مصری به نقل از روابط عمومی مجمع تقریب مذاهب،‌ علی ابوالخیر، نویسنده و پژوهشگر مصری، در وبینار هشتم سی ‌و ششمین کنفرانس وحدت اسلامی تصریح کرد: وحدت میان ملت‌ها و مذاهب اسلامی از اهمیت ویژه و خاصی برخوردار بوده به همین دلیل است که دشمنان همواره تلاش می‌کنند تا از هر گونه اقدامی در راستای وحدت و هماهنگی میان مذاهب اسلامی مختلف جلوگیری کنند.
وی در این باره اظهار کرد: هدف اصلی و اساسی دشمنان این است که امت اسلامی قدرتمند نشود و قادر به مواجهه با طرح‌ها و نقشه‌هایشان نباشد؛ طرح‌ها و نقشه‌هایی که جوامع اسلامی و فرزندان امت اسلامی را هدف قرار داده‌اند.

وی از مسئله فلسطین به عنوان یکی از مهمترین اشتراک‌های مسلمانان نام برد و تأکید کرد: این مسئله به همه مسلمانان در جهان مربوط می‌شود، به گونه‌ای که ما به خوبی می‌بینیم که مسلمانان اعم از شیعی و سُنی به دنبال آزادسازی قدس اشغالی و مسجدالاقصی هستند.

وی با اشاره به فتنه‌انگیزی و توطئه‌چینی بیگانگان و تلاش شبانه‌روزی رژیم صهیونیستی خاطرنشان کرد: دشمنان یک هدف اصلی را دنبال می‌کنند و آن، جلوگیری از تحقق وحدت اسلامی و برادری اسلامی است.

این اندیشمند مسلمان در پایان سخنان خود بر لزوم تلاش برای مقابله با اندیشه تکفیری تأکید کرد و گفت: مواجهه با اندیشه و ایدئولوژی تکفیری که بزرگترین خطر برای امت اسلامی به شمار می‌رود، نیازمند افزایش بصیرت و آگاهی است.
وی افزود: باید گفت که موفقیت امت اسلامی در مواجهه با اندیشه تکفیری تنها زمانی میسر خواهد بود که وحدت اسلامی محقق شده باشد.

 وحدت مسلمان عامل اصلی برای تمدن‌سازی است

عمار محمد عبدالرحمن، نائب مسجد انور  آدیس آبابا در وبینار نهم سی و ششمین کنفرانس وحدت اسلامی، ضمن گرامیداشت ایام هفته وحدت گفت: آنچه که امت اسلامی را دچار تفرقه و انشقاق می‌کند و قدرت و شوکت آن‌ را از بین می‌برد، جنگ و منازعه و دوری جستن از صلح است. بسیاری از آیات و احادیث در دین اسلام، بر لزوم تحقق وحدت در صفوف امت اسلامی تأکید کرده‌اند. علت هم آن است که وحدت، عامل اصلی قدرت و تمدن‌سازی است و هرآنکس که به ریسمان وحدت چنگ زند، از قدرت و عزت بیشتری برخوردار خواهد بود.

عمار محمد عبد الرحمن، نائب مسجد انور  آدیس آبابا

وی خاطرنشان کرد: البته اختلاف نظر در صفوف مسلمانان نیز وجود دارد، اما باید دانست که این اختلاف نظر میان مذاهب، مانعی در مسیر همکاری‌های مشترک و احترام متقابل نیست.

عمار محمد عبدالرحمن تأکید کرد: وحدت و اتحاد و همبستگی میان مسلمانان، ثمرات زیادی دارد. از جمله این ثمرات می‌توان به تقویت روابط برادرانه و گسترش محبت در میان مسلمانان اشاره کرد. اهمیت وحدت در زندگی مسلمانان کمتر از اهمیت نماز، روزه، حج، زکات و صدقه نیست و تحقق وحدت یکی از اهداف اصلی دین اسلام به شمار می‌رود.

وی بیان کرد: اتحاد و دوری جستن از  تفرقه و منازعه از واجبات دینی و از ضرورت‌های اجتماعی است و اگر در آیات و روایات مختلف تأمل کنیم، خواهیم دید که دین اسلام، مسلمانان را به برادری، محبت و همکاری و اصلاح میان مؤمنان، فراخوانده است. بنابراین توجه و اهتمام به وحدت در صفوف امت اسلامی یک واجب شرعی است و آثار بسیار بزرگی برای مسلمانان دارد و به پیشرفت و ترقی آنها کمک می‌کند.

وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر، امت اسلامی به شدت نیازمند تحقق وحدت واقعی است؛ وحدتی که کشورهای غنی و فقیر اسلامی را به یکدیگر متصل می‌کند. لازم است کشورهای اسلامی به یکدیگر خدمت کنند و اینگونه نباشد که به صورت گزینشی مسیر کمک به همدیگر را در پیش گیرند. در امت اسلامی باید به گونه‌ای عمل کنیم که هیچکس در هیچ نقطه‌ای از جهان، جرئت و جسارت تعرض به فرد مسلمان را نداشته باشد.

حکمت راهکاری برای تحقق وحدت است

حجت الاسلام والمسلمین سید شفقت حسین شیرازی، معاون بین‌الملل مجلس وحدت مسلمین پاکستان در وبینار نهم سی و ششمین کنفرانس وحدت اسلامی، ضمن تبریک ایام هفته وحدت و قدردانی از تلاش‌های مجمع تقریب در مسیر وحدت، گفت: پیروزی انقلاب اسلامی ایران تمامی توطئه‌هایی را که برای ایجاد تفرقه در صفوف امت اسلامی تدارک دیده شده بود، با ناکامی مواجه ساخت.

حجت الاسلام و المسلمین شیرازی تصریح کرد: امام خمینی(ره) در آن زمان کاملا از توطئه‌هایی که علیه امت اسلامی طراحی شده بود، مطلع بودند. ایشان ابعاد خطرناک مسئله را درک کرده بودند و درست به همین دلیل است که در بسیاری از سخنانشان به مسئله وحدت اسلامی اشاره کرده‌اند.

حجت الاسلام والمسلمین سید شفقت حسین شیرازی، معاون بین‌الملل مجلس وحدت مسلمین
وی ادامه داد: مسئله وحدت اسلامی، یکی از مهم‌ترین و بزرگ‌ترین مسائلی است که حتی در دوران اولیه اسلام نیز مطرح بوده است. پیامبر اکرم(ص) همواره مسلمانان را به وحدت اسلامی دعوت می‌کردند. ایشان هیچگاه میان رنگ‌ها، جنسیت‌ها، زبان‌ها و قوم‌ها و نژادها تفاوت و تمایز قائل نشدند. رسول خدا(ص) راهکارهای رسیدن به وحدت اسلامی را به ما آموختند که در ادامه به این راهکارها اشاره می‌کنیم:

راهکارهای تحقق وحدت

_ حکمت و موعظه حسنه؛ راهکار اول حکمت و موعظه حسنه است؛ خداوند متعال در قرآن کریم می‌فرماید:«ادعُ إِلىٰ سَبيلِ رَبِّكَ بِالحِكمَةِ وَالمَوعِظَةِ الحَسَنَةِ وَجادِلهُم بِالَّتي هِيَ أَحسَنُ» (با حکمت و اندرز نیکو به راه پروردگارت دعوت نما و با آنها به روشی که نیکوتر است، استدلال و مناظره کن).

ـ تکیه بر صلح و تلاش‌های نیکو؛ دومین راهکار در مسیر تحقق وحدت اسلامی، تکیه بر صلح و تلاش‌های نیکو است. این راهکاری است که افراد عاقل، حکیم و مخلص به کار می‌گیرند تا میان مسلمانان صلح و همبستگی و انسجام ایجاد کنند.

ـ گذشت و بخشش؛ از دیگر راهکارها، گذشت و بخشش است. با این راهکار می‌توان زمینه را برای تحقق وحدت اسلامی فراهم کرد. تکیه بر گذشت و بخشش موجب می‌شود تا مسلمانان، منازعه و مسائل اختلافی را کنار بگذارند و به تقویت هرچه بیشتر وحدت در صفوف خود بپردازند.

ـ مقابله با تجاوزگری؛ راهکار چهارم ایستادن در برابر تجاوزگری و مقابله با آن است. طغیان و تجاوزگری یکی از مهم‌ترین علل و عوامل ایجاد اختلاف و تفرقه در صفوف امت اسلامی است؛ به ویژه اینکه این طغیان در جامعه بسط پیدا کند.

ـ تکیه بر علم و استدلالات متقن و نه احتمالی؛ پنجمین راهکار تکیه بر علم و استدلالات متقن است. یکی از علل و عوامل ظهور و بروز منازعه و تفرقه میان مسلمانان به اجتهادات اشتباه و تکیه بر استدلالات احتمالی و غیر متقن، باز می‌گردد.

ـ ايثار؛ پیامبر اکرم(ص) مصداق ایثار و فداکاری بودند. پیامبر(ص) حتی به ملاقات آن فرد یهودی که ایشان را آزرده کرده و دشنام داده بود، رفتند. از همین روی، ملاقات‌های دوره‌ای علمای مذاهب مختلف اسلامی با یکدیگر، برگزاری کنفرانس‌های بزرگ و مشارکت علمای شیعی و سنی در این کنفرانس‌ها، نقش مهمی در تقویت وحدت اسلامی دارند.

ـ همزیستی مسالمت‌آمیز؛ همزیستی مسالمت‌آمیز در جوامع اسلامی نیز یکی از مهم‌ترین راهکارهای تحقق وحدت و برادری اسلامی است. قرآن کریم نیز از همزیستی مسالمت‌آمیز میان تمامی مردم فارغ از نوع ادیان، مذاهب، قومیت‌ها، زبان‌ها، رنگ‌ها، کشورها و گرایش‌های سیاسی و عقیدتی آنها، سخن گفته است.

معاون بین‌الملل مجلس وحدت مسلمین خاطرنشان کرد: دین اسلام همواره مسلمانان را به وحدت اسلامی، دعوت کرده است. پیامبر اکرم(ص) همواره در طول زندگانی خود مسلمانان را به تقویت وحدت بر اساس کلمه توحید و توحید کلمه دعوت کرده‌اند. این خواست، اراده و مشیّت الهی بود که پیامبر اکرم(ص) آخرین پیامبر باشند و نبوت ایشان پایان نبوت‌ها. دین اسلام نیز به عنوان آخرین دین آسمانی قرار گرفت؛ دینی که به تحقق وحدت امت اسلامی و عدل الهی دعوت می‌کند؛ عدلی که پس از فراگیر شدن ظلم و جور، کره زمین را دربر خواهد گرفت.

انتهای پیام
مطالب مرتبط
captcha