تمدن نوین اسلامی جز از مسیر وحدت به وقوع نمی‌پیوندد
کد خبر: 4091048
تاریخ انتشار : ۱۹ مهر ۱۴۰۱ - ۱۲:۰۵
رئیس جامعه المصطفی(ص) العالمیه:

تمدن نوین اسلامی جز از مسیر وحدت به وقوع نمی‌پیوندد

حجت‌الاسلام و المسلمین عباسی در وبینار هفتم سی و ششمین کنفرانس بین‌المللی وحدت اسلامی اظهار کرد: تحقق تمدن نوین اسلامی، آرمانی است که در سال‌های اخیر بیشتر از گذشته مورد توجه مسلمانان قرار گرفته که جز از طریق وحدت و اتحاد به وقوع نمی‌پیوندد.

حجت‌الاسلام والمسلمين علی عباسی، رئیس جامعه المصطفی(ص) العالمیه

به گزارش ایکنا، حجت‌الاسلام والمسلمين علی عباسی، رئیس جامعه المصطفی(ص) العالمیه، در وبینار هفتم سی و ششمین کنفرانس بین‌المللی وحدت اسلامی اظهار کرد: موضوع اتحاد و همگرایی میان امت اسلامی، یک اصل مسلم اسلامی و دینی و مورد تأکید قرآن کریم و سیره و سنت اولیاء الهی است.

وی افزود: تعاملی که امیرالمؤمنین علی ابن ابیطالب (ع) با مسلمانان داشتند، نشان‌دهنده اهمیت وحدت امت اسلامی است، علی رغم اینکه شاید اختلاف دیدگاهی هم وجود داشته باشد اما قرآن کریم می‌فرماید «واعتصموا بحبل الله جمیعاً ولا تفرقوا» و همواره بر آن تاکید می‌کند.

ریشه تاریخی آرمان اتحاد اسلامی

حجت‌الاسلام عباسی تصریح کرد: آرمان اتحاد و همگرایی میان مسلمانان حدود دو قرن است که مورد توجه جدی نخبگان و اندیشمندان جهان اسلام قرار گرفته، به این دلیل که تفرقه به اسلام و مسلمانان آسیب‌های فراوانی وارد کرده است. بنابراین مسلمانان از سید جمال‌الدین اسدآبادی تا شیخ محمد عبده و بنیانگذار انقلاب اسلامی، امام خمینی(ره) و مقام معظم رهبری، وحدت را موضوع اصلی و مهم دنیای اسلام برشمرده اند.

رئیس جامعه المصطفی العالمیه تصریح کرد: تحقق تمدن نوین اسلامی، آرمانی است که در سال‌های اخیر بیشتر از گذشته مورد توجه مسلمانان قرار گرفته که جز از طریق وحدت و اتحاد به وقوع نمی‌پیوندد. در واقع تحقق یک تمدن جهانی بدون ایجاد همگرایی میان اندیشه ها و آراء و اقوام و ملت های مختلف چگونه می تواند تحقق پیدا کند؟

حجت‌الاسلام عباسی بیان کرد: تمدن نوین اسلامی، یک تمدن مبتنی بر ارزش‌های انسانی و جهانی است و عقلانیت، معنویت و عدالت را در بر دارد؛ بنابراین تمدن نوین اسلامی، تمدنی است که در خدمت همه بشریت قرار دارد.

معنای وحدت اسلامی

وی با بیان اینکه اتحاد به معنای یکی شدن عقاید و یکی شدن مذاهب در میان امت اسلامی نیست، تصریح کرد: مراد از اتحاد و همگرایی یعنی همدلی، همکاری، همفکری در مقابل دشمنان اسلام و مسلمین و نباید هیچگونه اختلاف سلیقه و دیدگاه میان مسلمانان وجود داشته باشد چراکه آرزوی وحدت محقق نمی‌شود.

حجت‌الاسلام عباسی اظهار کرد: در شرایط جدیدی که امروز جهان اسلام با آن مواجه است، ضرورت دارد که مسلمانان از اتحاد و وحدت غافل نشوند و همواره به آن توجه کنند.

راهکارهای عملیاتی برای وحدت

وی در ادامه به ارائه راهکارهایی برای عملی کردن وحدت اشاره کرد و گفت: ما مسلمانان باید همواره به دیدگاه‌ها و عقاید یکدیگر احترام بگذاریم و از اهانت به اندیشه و مقدسات یکدیگر اجتناب کنیم. تأکید بر مشترکات و دوری از اختلافات ناچیز، دومین راهکاری است که باید به آن توجه نماییم.

حجت‌الاسلام عباسی در همین خصوص ادامه داد: راهکار سوم، شناسایی عوامل تفرقه و طرد آن است. متأسفانه عوامل داخلی و خارجی در تفرقه‌انگیزی میان مسلمانان دخالت دارند. راهکار چهارم، ارتباط میان عالمان و اندیشمندان، صاحبان قلم، مراکز علمی و مراکز دانشگاهی جهان اسلام است که این ارتباط‌ها باید تقویت شود.

رئیس جامعه المصطفی تصریح کرد: راهکار پنجم، ایجاد نهاد و تقویت نهادهایی است که پیگیر موضوع اتحاد اسلامی هستند، مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی یکی از این نهاد هاست که باید تقویت شود.

ماموستا عبدالرحمن مرادی، امام جمعه اهل سنت کرمانشاه

همچنین ماموستا عبدالرحمن مرادی، امام جمعه اهل سنت کرمانشاه، در این وبینار  ضمن تبریک ایام هفته وحدت گفت: بر اساس آنچه که از قرآن و از بیانات رسول اکرم (ص) بر می‌آید، احیای امت اسلامی، اتحاد میان فرق اسلامی و دوری از عوامل اختلاف‌زا، یک واجب و فریضه الهی است که باید به آن توجه داشته باشیم.

اهداف اساسی حاکمیت اسلام

وی ادامه داد: اهداف اساسی حاکمیت اسلام و امت اسلامی را می‌توانیم در چند بند خلاصه بگوییم؛ ایجاد امنیت و آرامش میان امت، برپا داشتن عدل و انصاف، از بین بردن ظلم و فساد. امت اسلامی چرا باید با هم متحد باشند؟ به خاطر اینکه عزت و شرافت و کرامتشان را بازیابند و بتوانند در سایه این حاکمیت اصیل اسلامی به امنیت و آسایش برسند.

ماموستا مرادی گفت: هدف از بعثت پیامبران، اجرای عدالت در میان جامعه، جاری ساختن حدود خدا و شریعت الهی و انجام احکام الهی است؛ اما وظایف احیای امت اسلامی و سرنوشت مسلمانان، باید به دست خود آنها باشد.

وی افزود: رعایت حقوق اساسی مسلمین و امت واحده برای حفظ جان و مال و آبروی مسلمین، حق آزادی اندیشه و تفکر و انتقاد سازنده، حق حفاظت از زندگی خصوصی و حریم خصوصی، حق اعتراض بر ضد ظلم و ستم و... اینها از ضروریات حاکم اسلام و امت واحده است و اگر ما به قرآن و سنت و کلام ائمه رجوع کنیم، این مسائل را به عینه مشاهده می کنیم. لازم است که این اخلاقیات و این مطالب در میان امت اسلامی زنده شود.

هدف اصلی کنفرانس وحدت

امام جمعه اهل سنت کرمانشاه تأکید کرد: باید از تفرقه میان مذاهب به دور باشیم و مسائلی را که سبب بروز اختلاف می‌شود، نادیده بگیریم و تسامح داشته باشیم. اگر فکر خود را کوچک کنیم و فقط مشغول این باشیم که ما مذهب خود را حق بدانیم و سایر مذاهب اسلامی، مذاهب فقهی، مذاهب کلامی و ... را طرد کنیم و مشغول این اختلافات مذهبی باشیم، هیچ وقت نمی‌توانیم، تحقق اهداف خداوند و اهداف پیامبر(ص) را که اعاده امت اسلامی است، شاهد باشیم.

وی اضافه کرد: یکی از اهداف کنفرانس بین المللی وحدت اسلامی این است که ما سران کشورهای اسلامی، نخبگان، دانشمندان، اندیشمندان، علما و کسانی که صاحب‌نظر هستند، به جایی برسیم که بتوانیم در کنار هم امت واحده باشیم و با هر مذهبی، با هر مسلکی، با هر زبانی، با هر لباسی و با هر دیدی که داریم، در فکر اعتلای کلمه الله و حاکمیت دین خدا باشیم که عزت ما و شرافت و قدرت ما در این است.

شناخت راه‌های نفوذ دشمن

ماموستا مرادی تأکید کرد: بر ما لازم است که بدانیم دشمن از چه راه‌هایی نفوذ می‌کند تا ما آن راه‌ها را مسدود کرده و آن دست‌ها را قطع کنیم. باید دشمن‌شناس باشیم و بدانیم که ما از کجا لطمه خورده‌ایم و عواملی که سبب می‌شود ما از احیای امت واحده دور بشویم و ترفندهایی را که دشمنان در این راستا انجام می‌دهند، شناسایی کنیم. امروز اسلام باید قدرت را تعیین کند نه جهان استکبار.

وی افزود: ما باید جنگ نرم علیه دشمنان داشته باشیم و با ابزارهای شبکه‌ای فراگیر، توطئه‌هایی را که آنها انجام می‌دهند و سوء‌استفاده‌ای که آنها از رسانه‌ها دارند، علیه خودشان به کار ببریم. صاحب‌منصبان، نخبگان و ... باید روحیه دشمن‌شناسی را در خود تقویت کنند تا بتوانیم از تمام ظرفیت‌های دانشگاه ها، مراکز عالی علمی، مساجد و ... استفاده کنیم و به مقام احیای امت اسلامی برسیم.

ماموستا مرادی تأکید کرد: ما مسلمانان باید در امنیت، دانش، سیاست، ثروت و ... هم‌افزایی داشته باشیم و بتوانیم آنچه را در توان داریم در احیا و بازسازی عزت و حاکمیت اسلام و امپراتوری اسلامی و تمدن نوین اسلامی به کار ببریم و ید واحده باشیم، به گونه‌ای که اختلاف در مذاهب ما سدی در راه رسیدن به تمدن نوین اسلامی نباشد.

فاطمه واسعی، مدیر حوزه علمیه خواهران بانو امین

فاطمه واسعی، مدیر حوزه علمیه خواهران بانو امین، نیز در سخنانی در این وبینار با تأکید بر وظایف مسلمانان در مسیر تحقق اتحاد و همبستگی اسلامی به آیه‌ای از قرآن کریم اشاره و اظهار کرد: «اعوذ بالله من الشیطان الرجیم، مُحَمَّدٌ رَسُولُ اللَّهِ وَالَّذِينَ مَعَهُ أَشِدَّاءُ عَلَى الْكُفَّارِ رُحَمَاءُ بَيْنَهُمْ تَرَاهُمْ رُكَّعًا سُجَّدًا يَبْتَغُونَ فَضْلًا مِنَ اللَّهِ وَرِضْوَانًا سِيمَاهُمْ فِي وُجُوهِهِمْ مِنْ أَثَرِ السُّجُودِ ذَلِكَ مَثَلُهُمْ فِي التَّوْرَاةِ وَمَثَلُهُمْ فِي الْإِنْجِيلِ كَزَرْعٍ أَخْرَجَ شَطْأَهُ فَآزَرَهُ فَاسْتَغْلَظَ فَاسْتَوَى عَلَى سُوقِهِ يُعْجِبُ الزُّرَّاعَ لِيَغِيظَ بِهِمُ الْكُفَّارَ وَعَدَ اللَّهُ الَّذِينَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ مِنْهُمْ مَغْفِرَةً وَأَجْرًا عَظِيمًا»؛ این آیه شریفه به اتحاد و همبستگی همه مسلمانان با یکدیگر اشاره دارد. این که همه مسلمانان یکسری وظایفی بر عهده دارند که اگر به خوبی انجام شود، مانند درخت تنومندی می‌شوند که حتی خود کشاورزها از این درخت تنومند تعجب می‌کنند. درختی که باعث کینه و نفرت و همچنین غیظ کفار و منافقین خواهد شد.

ابعاد اتحاد مسلمانان از نگاه قرآن 

وی افزود: این آیه شریفه به اتحاد مسلمین در چند وجه اشاره دارد؛ نخست آنکه اولین خط اتحاد بین مسلمانان باید یک هدف را در پیش داشته باشد. خداوند برای همه مسلمانان در چهار مذهب تسنن ( شافعی، حنفی، مالکی و حنبلی) و همچنین شاخه‌های مختلف اهل تشیع یک خط مشخص و معینی را ترسیم کرده است. اطاعت از قرآن و سیره حضرت رسول بر مبنای این اصل است که همگان با یکدیگر مودت و در برابر کفار شدت داشته باشند.«اشداء علی الکفار رحماء بینهم».

وی در ادامه اظهار کرد: این امر اتفاق نمی‌افتد مگر در سایه دستورات خداوند متعال که می‌فرماید: عبودیت و بندگی همه باید فقط در مقابل خداوند متعال باشد نه در برابر بیگانگان و ابرقدرت‌ها و استکبارهای جهانی. یعنی مسلمانان از هیچ چیزی نترسند. مسلمانان به لطف همراهی خداوند، سعی خودشان و اتحاد و همبستگی، به فضل خدا می‌رسند و در واقع درخت تنومندی که خداوند اشاره می‌فرمایند «یعجب الزراع لیغیظ بهم الکفار» به وجود می‌آید؛ زیرا هر کِشتی که حاصل می‌شود، از درون زمین اتفاق می‌افتد و اگر عقیده همه انسان‌ها یکی باشد و مسلمانان زیر سایه قرآن، خداوند متعال، سیره و سنت حضرت رسول و دین اسلام با همدیگر یکی شوند، این کشت رشد می‌کند و جامعه اسلامی هم تنومند خواهد شد. نمونه کامل این امر را می توان در صلحنامه حدیبیه مشاهده کرد که امیرالمومنین علی علیه السلام که خلیفه چهارم مسلمانان عالم و اهل تسنن نیز محسوب می شوند، همین مبحث را فرمودند.

محور مقاومت؛ مهمترین نمونه اتحاد 

واسعی با اشاره به این که اسلام یک دین جامع است و همه ادیان یا شرایع در لوای دین اسلام قرار دارند، گفت: ایمان به رسول خدا و جهانی شدن مکتب اسلام، بحث بسیار مهمی است که به رهبری الهی و یاران صادق نیاز دارد. مهمترین نمونه اتحاد و همبستگی مسلمانان در جبهه‌های مقاومت مانند گروه‌های انصارالله، جهاد، حماس و غیره در کشورهایی مانند لبنان، سوریه و عراق و یمن و همچنین مدافعین حرمی که از همه کشورها برای یاری مسلمانان سوریه آمدند، شکل گرفته است.

وی ادامه داد: برای مقابله با دشمنان و آمریکا و رژیم صهیونیستی بیش از پیش نیاز داریم که به وحدت برسیم. اینک کشورهای اسلامی در مقابله با اسرائیل و آمریکا، مقاومت می‌کنند اما متأسفانه برخی از کشورها تحت حمایت آنها قرار می‌گیرند و اتحاد و همبستگی‌شان را از دست می‌دهند. ابوزهره عالم سنی معروف در این زمینه می‌فرمایند:«ما اجمع علما الاسلام الاختلاف، طوائفهم فی امرک ما اجمع علی فضل امام صادق (ع)». هیچ کدام از علمای اسلام، در هیچ امری اجماع ندارند مگر فضل و علم بسیار زیاد امام صادق (ع). وقتی کتاب‌های اهل تسنن را نگاه کنیم کتابی را نمی‌بینیم که از ائمه اطهار تعریف نکرده باشد. جناب «مالک ابن انس»، یک گفتار بسیار معروفی در رابطه با امام صادق(ع) دارد که می‌فرماید: «ما رات عین و لا سمعت اذن و لا خطر علی قلب بشر افضل من جعفر بن محمد الصادق، فضلا و علما و عباده و ورعا». می‌فرمایند: هیچ چشمی ندیده، هیچ گوشی نشنیده، در هیچ دل بشری خطور نکرده که از جهت فضل و علم و عبادت و ورع، بالاتر باشد. امام صادق (ع) سفارش می‌کند که شیعیان با اهل تسنن مراوده داشته باشند، به عیادت بیمارهایشان بروند و در تشییع جنازه هایشان شرکت کنند. قرآن می‌فرماید: «یا ایها الذین آمنوا رابطوا». امام صادق ذیل این آیه شریفه می‌فرمایند: باید همه مسلمانان فارغ از مذهب خود به دلیل اشتراک در پذیرش دین اسلام و کتاب قرآن و قبله مشترک و از همه بالاتر سنت حضرت رسول (ص) با هم متحد شوند. امام شافعی اشعاری دارد که نقل شده است ایشان این اشعار را در کنار کعبه خوانده‌اند؛ یعنی در جایی که حتی دشمنان اهل بیت(ع) در آنجا حضور داشتند.

تکفیری‌ها؛ نتیجه انحراف

وی یادآور شد: در نتیجه انحرافات شکل‌گرفته گروه‌هایی مانند داعش، تکفیری‌ها، سَلَفی‌ها و وهابیت که اصلا جدای از مذاهب چهارگانه هستند، شکل گرفته‌اند و خون، جان، مال و ناموسِ حتی مذاهب چهار گانه اهل تسنن را مباح می‌شمارند و کشتار آنها را مستحب می‌دانند. این در حالی است که دین اسلام و قرآن به آنها اجازه چنین اقداماتی را نداده است. در همین راستا آمریکا و استکبار جهانی بدعتی جدید در دین اسلام ایجاد کرده‌اند که مسلمانان باید بیش از پیش در مقابل آنها هوشیار بوده و مقاومت نمایند.

واسعی اظهار کرد: قرآن کریم سه وجه مهم برای جریان صهیونیسم توصیف کرده است؛ یک کینه و عداوت بی‌مانند آنها در رابطه با مسلمانان، دوم لجبازی و عناد و سوم این که مایل هستند همه چیز از بین برود. در همین چارچوب یکی از منابع اهل عتیق می گوید: هر کسی غیر از یهود و غیر از صهیونیست باشد، خون، جان و مال و ناموس او حلال است. این همان نگاهی است که تکفیری‌ها هم نسبت به سایر مسلمانان دارند.

واسعی در نهایت تصریح کرد: همه مسلمانان باید در برابر دشمنان مقاومت کنند، به ویژه زنان مسلمان در مقابل استکبار فرزندانی را از تبار مقاومت پرورش دهند که ادامه‌دهنده و رهرو شهدا باشند. در همین راستا باید به اربعین مسلمانان به عنوان بزرگ‌ترین تجمع مسلمانی نگاه ویژه‌ای داشت که همه گروه‌ها از همه فرق و مذاهب، از زرتشتی‌ها، ایزدی‌ها، نصاری‌ها گرفته تا یهودی و همه جریان‌های تحت دین اسلام را به سوی خود جلب می‌کند.

انتهای پیام
captcha