مدرسه عاشورایی؛ منبر میلیونی برای آموزش‌وپرورش
کد خبر: 3914948
تاریخ انتشار : ۲۸ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۱:۳۳
یادداشت /

مدرسه عاشورایی؛ منبر میلیونی برای آموزش‌وپرورش

امسال آموزش و پرورش منبر 40 میلیونی را می‌تواند رقم بزند، زیرا بعد از شیوع کرونا اجتماع مثلث دانش‌آموزان، معلمان و والدین در سامانه شاد عاید نظام آموزشی کشور شده است و این فضا ظرفیت دارد که مجالس سوگواری جهانی و منبرهای بدون مرز عصر جدید را با بلندهمتی ارائه کند.

حجت الاسلام حسین درودی معاون امور استانهای ستاد همکاری حوزه علمیه و آموزش و پرورش

به گزارش ایکنا، حجت‌الاسلام حسین درودی، معاون امور استان‌های ستاد همکاری حوزه‌های علمیه و آموزش و پرورش، در یادداشتی با عنوان مدرسه عاشورایی به تبیین فرصت‌های برگزاری مراسم محرم از طریق آموزش و پرورش پرداخت و راهکارهای اجرایی را  مطرح کرد؛ متن این یادداشت به این شرح است؛

با توجه به اینکه نور خداوند از جنسی نیست که خاموشی به خود دیده باشد یا اصلاً جنس نیست، بلکه مافوق و برتر از هر موجودی است که بتوان برای آن مانع یا رادعی فرض کرد، چراکه نور خداوند معادل و مشابه ندارد تا از وجودش کاسته شود و بی‌فروغ شود.

با توجه به کلمه (یاء) در آیه شریفه 30 سوره مبارکه فجر، هر موجودی آرامش و آراستگی خود را از رب دریافت می‌کند و همچنین تعبیر عاطفی که پیامبر خاتم(ص) از حضرت سیدالشهدا(ع) درّافشانی کرده‌اند که حرارت امام حسین(ع) تا ابد در سینه مؤمنان جاودان خواهد بود، به دست می‌آوریم، پرورش داده شده­ پروردگار هستی از فیض او دوام و بقاء دارد و شخصیتی مانند حضرت اباعبدالله الحسین(ع) از خالق بی‌همتا مدال بندگی دریافته که بر سینه آن جناب عنوان «يا أَيَّتُهَا النَّفْسُ الْمُطْمَئِنَّةُ» حک شده است، و این بدان معنی است که آرامش و آرامی دل را آن بزرگوار الگو و اسوه هستند.

در هر عصری بعد از شهادت سرور و سالار شهیدان نقش و نگاری بر صفحه دل انسان‌ها به نمایش آمده که دیده عقل بشری را به شکل و شمای تعجب در آورده است، در حال حاضر ویروس کرونا از سوی خداوند حکیم مأموریتی را دنبال می‌کند؛ چراکه این موجود بسیار کوچک خارج از دید ظاهری بشر به گونه‌ای از سوی رب آسمان و زمین مدیریت می‌شود که بین مطیع به دستورات خالق عالم، و عصیانگر در مقابل مدیر عامل جهان هستی خبط و خطا نمی‌کند، به معنی دیگر باید بگوییم در مقابل عزیزکرده الهی خود را به خجالت نمی‌اندازد، باید باور کنیم که ایشان با تواضع و تعظیم و احترام به عزیز کرده‌های عرش‌الرحمن و بندگان حقیقی حق‌تعالی خویش را سفیر خالق حکیم معرفی کرده و می‌کند.

مدرسه عاشورایی؛ منبر میلیونی برای آموزش‌وپرورش

در نهایت این ویروس را به تعبیری می‌توانیم با فضایی که در گسترش و گشایش برخی از بخش‌های زندگی بشر به وجود آورده ایشان را حامی و خادم پیام‌رسانان حسینی(ع) هم در جهان معرفی کرد، و با توجه به توصیف جمالی ویروس کرونا، محرم و صفر امسال بسیار شکوهمند و شگفت‌انگیز خواهد بود، از برای همین جهت آموزش و پرورش امسال منبر 40 میلیونی را می‌تواند رقم بزند؛ زیرا اجتماع مثلث دانش‌آموزان و معلمان و والدان در سامانه شاد آموزش و پرورش که از تشریف‌فرمایی ویروس کرونا عاید و عارض بر نظام آموزشی کشور شده است، مجالس سوگواری جهانی و منبرهای بدون مرز عصر جدید را با بلند همتی و قلب مطهر دانش‌آموزان و معلمان و پدر و مادرهای حسینی می‌توانیم رونمایی کنیم، برای اثبات این ادعا می‌توانیم راهکارهایی را برای دانش‌آموزان و مسئولان آموزش و پرورش به شرح زیر ارائه کنیم:

1- دبیران دینی و قرآن آیات مشهور در عاشورای حسینی را در سامانه شاد برای دانش‌آموزان طراحی کنند.

2- در فضای تربیتی سامانه شاد از امروز برای هر دانش‌آموز یک گفتمان عاشورایی متناسب مقطع تحصیلی و دروس مرتبط و امتیاز لازم طراحی کنیم.

3- جهت تهیه و تنظیم کتابچه یا کتاب اربعین از دانش‌آموزان در خواست شود، جملات دلپسند خود را از منبرهای در رسانه‌ها یا محافل عزاداری جمع‌آوری کرده و به عنوان یک اثر جهت مسابقه مدارس در سامانه شاد تحویل داده شود.

4- کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان از مخاطبان خود درخواست نماید با کارهای هنری پیرامون کربلای امام حسین(ع) در حد امکان در سامانه شاد برنامه‌ریزی داشته باشند.

5- معلمان ادبیات مدارس آزمون‌های خودشان را با رعایت قوانین آموزشی رنگ و بوی عاشورایی داده و یک مسابقه از مطالب ادبی در سامانه شاد با امتیاز رسمی طراحی بنمایند.

6- بسیج دانش‌آموزی اردوهای عاشورایی در پارک‌های متناسب هراستان با رعایت پروتکل‌های بهداشتی طراحی کنند.

7- تمام مدارس متناسب پروتکل‌های بهداشتی در برنامه‌های صبحگاهی و ظهرگاهی برترین و جالب‌ترین برنامه‌های ارائه شده در سامانه شاد را به اجرا بگذارند.

8- در سامانه شاد از برای حضور خانوادگی و محلی دانش‌آموزان برنامه نشست عاشورایی تهیه و تنظیم شود و بهترین آنها برای نشر به مرکز صداوسیما تحویل داده شود.

9- هر استان سنت‌های عزاداری خود را توسط دانش‌آموزان آماده‌سازی و برای نمایش در سامانه شاد ارسال کنند و از برترین آنها در صداوسیما دعوت شود.

10- از واعظین مشهور و صاحب ابتکار توسط مسئولین امر تقاضا شود یک برنامه دانش‌آموزی برای سامانه شاد ارسال کنند.

11- از فضای عزاداری مساجد کشور جهت ارائه برنامه سوگواری دانش‌آموزان که در سامانه شاد ارائه شده است دعوت به اجرای مراسم عزاداری شود.

12- از مدرسان و معلمان هنر در مدارس و مراکز فرهنگی و هنری در استانها درخواست برنامه‌هایی با ذائقه دانش‌آموزی پیرامون عاشورای حسینی ارائه شود.

13- مرکز امور بین‌الملل و مدارس خارج از کشور از طریق سامانه شاد و دیگر امکانات موجود میان دانش‌آموزان کشورهای اسلامی یک برنامه عاشورایی تهیه و تنظیم نماید.

14- کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان با یک مسابقه موشن و انیمیشن پیرامون ارزش‌های عاشورایی مورد استقبال کودکان و دانش‌آموزان با رعایت همه‌جانبه منبرهای مجازی تولید کند.

15- برای ظهر عاشورا از دانش‌آموزان و خانواده‌ها و معلمان تقاضای یک پیام پیرامون نماز عاشورایی با امتیاز رسمی مسابقه‌ای برگزار شود.

16- از تصاویر شیرخوارگان حسینی توسط دختران دانش‌آموز یک نمایشگاه با رویکرد سبک زندگی حسینی در مدارس تشکیل شود.

17- یک مسابقه از برترین اشعار و سبک خوانش پیرامون حضرت علی اکبر برای روز «احلی من العسل» در فضای شاد طراحی کنیم.

18- یک برنامه تحت عنوان با وفاترین برادر جهت دانش‌آموزان به ویژه متوسطه دوم در سامانه شاد تولید کنیم.

19- یک گفتمان با عنوان نقش زنان در حماسه حسینی از طلاب خواهر برای دانش‌آموزان تولید کنیم.

20- یک برنامه تحت برترین و صادق‌ترین خبرنگار در واقع عاشورا توسط خبرگزاری دانش‌آموزان پانا طرح‌ریزی شود.

21- یک برنامه با عنوان انواع اطعام در محرم و صفر و اثر بخشی بر اقتصاد انسانی توسط تشکل‌های دانش‌آموزی طراحی شود.

22- یک برنامه با عنوان چرا و تا کجا باید با ظالمان مخالفت و مقابله نمود توسط حلقه‌های صالحین بسیج برای معلمان در سامانه شاد تولید کنیم.

23- از دانش‌آموزان طی یک برنامه‌ای مطالبه شود که تصاویر و فیلم‌هایی دانش‌آموزی اربعین سال گذشته را در قالب هنری برای مسابقه در سامانه شاد آماده‌سازی کنند.

24- در یک برنامه تربیتی عقاید عاشورایی شهدا خصوصا شهید حاج قاسم سلیمانی در سامانه شاد به صورت بین‌المللی به مسابقه گزارده شود.

25- از مجموعه برنامه‌های در سامانه شاد محرم و صفر امسال یک کتاب درسی تهیه و تنظیم شود.

26- از دانش‌آموزان آشنا به زبان‌های خارجی مطالبه شود جهت برنامه‌های عاشورایی متناسب با کانال‌های اطلاع رسانی بین‌المللی نکات هنری کربلا را آماده‌سازی کنند.

27- یک برنامه تحت عنوان برترین مادر در کربلا توسط دختران دانش‌آموز در سامانه شاد تولید کنیم.

28- یک برنامه تحت عنوان اقلیت‌های مذهبی در کربلا توسط معلمان تاریخ طراحی شود.

29- یک برنامه تحت عنوان خون بر شمشیر پیروز است و زنده ماندن اسلام بر پایه محرم و صفر از معمار کبیر انقلاب اسلامی تولید کنیم.

30 ـ از دانش‌آموزان علاقه‌مند به موسیقی برای نشر زحمات پیر غلامان حسینی در سامانه شاد برنامه‌ای بر پا شود.

31- از نجات‌یافتگان و شفاگرفتگان حسینی در تاریخ بشریت توسط دانش‌آموزان مرکز اصلاح تربیت برنامه‌ای مطالبه شود.

32- از دانش‌آموزان علاقه‌مند به صنایع دستی آثار هنری عاشورا در کشورهای اسلامی بر روی کارهای نفیس برنامه‌ای تهیه کنیم.

انتهای پیام
captcha