اعلام جزئیات پنجمین دوره مسابقات قرآنی مشکات با شعار تجلیل از قهرمانان قرآنی + فیلم
کد خبر: 4144760
تاریخ انتشار : ۰۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۸:۵۷

اعلام جزئیات پنجمین دوره مسابقات قرآنی مشکات با شعار تجلیل از قهرمانان قرآنی + فیلم

مدیرعامل مؤسسه قرآنی مشکات در نشست خبری پنجمین دوره مسابقات سراسری قرآنی مشکات گفت: ثبت نام مسابقات مردمی قرآن کریم مشکات از اول خرداد آغاز شده و تا ۲۵ خرداد با شعار تجلیل از قهرمانان قرآنی ادامه خواهد داشت.

به گزارش خبرنگار ایکنا، نشست خبری جمع‌بندی و تشریح جزئیات پنجمین دوره مسابقات سراسری قرآنی مشکات با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین مجتبی محمدی، امام جمعه کوهسار و مدیرعامل مؤسسه قرآنی مشکات و جمعی از مدیران برگاری این مسابقات امروز سه‌شنبه، در سالن کنفرانس خبرگزاری ایکنا، برگزار شد.

حجت‌الاسلام والمسلمین مجتبی محمدی، امام جمعه کوهسار و مدیرعامل مؤسسه قرآنی مشکات ضمن تبریک اعیاد دهه کرامت با اشاره به اینکه ثبت نام مسابقات مردمی قرآن کریم مشکات از اول خرداد آغاز شده و تا ۲۵ خرداد ادامه خواهد داشت، گفت: شعار این دوره تجلیل از قهرمانان قرآنی است. این شعار نیز از بیانات مقام معظم رهبری که فرمودند «بایستى قهرمانان قرآنى را احترام کنید» برداشت شده است و ما هم با این شعار این دوره از مسابقات خود را آغاز کردیم.

وی با بیان اینکه این دوره از مسابقات به شکل ترکیبی و مجازی است و مرحله نهایی آن به شکل حضوری برگزار می‌شود، گفت: در سال ۱۴۰۱ چهارمین دوره مسابقات سراسری و دومین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم مشکات با رقابت بیش از ۱۵ هزار نفر از ۷۳ کشور دنیا برگزار شد. به یاری خداوند متعال و توسل به ساحت مقدس اهل بیت (ع)، پنجمین دوره مسابقات مردمی قرآن کریم مشکات آغاز شده است. در سال جاری این مسابقات در دو مرحله کشوری و بین‌المللی البته درصورت کسب مجوزات قانونی لازم در شش ماه دوم سال برگزار می‌شود.

محمدی با اشاره به اینکه در این دوره از مسابقات تغییراتی در برخی رشته‌ها ایجاد شده است، گفت: امسال رشته حفظ با تغییراتی همراه است. این تغییرات هم به جهت این است که معمولاً عزیزانی هستند که ابتدای کار حفظ قرار دارند و ما به جهت تشویق آن‌ها، حفظ پنج و ۱۰ جزء را در کنار حفظ ۱۵ و حفظ کل اضافه کردیم. همچنین با تأیید شورای راهبردی مشکات، تصمیم گرفته شد رشته مناجات‌خوانی فارسی به سایر رشته‌ها اضافه شود.

مدیرعامل مؤسسه قرآنی مشکات به تعداد ثبت‌نامی‌های این دوره تا امروز اشاره کرد و افزود: تا امروز نزدیک به ۴۵۰۰ نفر ثبت‌نامی داشته‌ایم و برای اکثر رشته‌ها مقاطع سنی زیر ۱۶ و بالای ۱۶ سال را ویژه دو گروه خانم‌ها و آقایان در نظر گرفته‌ایم. جوایز این دوره افزایش داشته است، به طوری که به ترتیب برای نفرات اول تا سوم بخش حفظ ۲۰، ۱۷ و ۱۵ میلیون تومان جایزه در نظر گرفته شده است. در مجموع در تمامی سطوح مسابقات و رشته‌ها، جوایز افزایش ۳۰ درصدی داشته است.

محمدی در ادامه با بیان اینکه یکی از اهداف مسابقات مردمی قرآن کریم، مشکات ایجاد فضای رقابت سالم بین جوانان قرآنی و شناسایی ظرفیت‌ها و قهرمانان قرآنی موجود در ایران اسلامی است که امیدوارم در مسابقات امسال تحقق پیدا کند، افزود: مرحله نهایی این مسابقات در مجتمع فرهنگی ـ تفریحی ایثار شهر کوهسار استان البرز از ۲۸ مرداد ماه شروع شده و تا ۳۰ مرداد ادامه دارد. در این مرحله، کسانی که به فینال رسیده‌اند ضمن حضور در این مجتمع در کنار یک اردوی فرهنگی و قرآنی به مسابقات و رقابت می‌پردازند. مراسم اختتامیه روز ۳۰ مرداد با حضور برگزیدگان و خانواده‌های آنان برگزار خواهد شد.

مدیرعامل مؤسسه قرآنی مشکات تصریح کرد: این مسابقات تحت نظر و نظارت ستاد عالی مسابقات جمهوری اسلامی و با مجوز آن و به صورت کاملاً مردمی برگزار می‌شود. البته سال گذشته معاونت قرآن و عترت وزارت ارشاد قول‌هایی جهت کمک مالی و حمایت در برگزاری بخش بین‌المللی این مسابقات داد که متأسفانه عملی نشد و ریالی به مسابقات از سوی هیچ نهاد دولتی پرداخت نشد.

وی در پاسخ به سؤال خبرنگار ایکنا درخصوص اقدامات مؤسسه مشکات درباره تربیت قهرمانان قرآنی، گفت: کاری که ما انجام می‌دهیم استادپروری است ما برای این عزیزان کلاس برگزار می‌کنیم و اسم آن را نهضت قرآن‌آموزی گذاشته ایم. در تهران ۱۹ کلاس و کوهسار ۱۰ کلاس دایر کرده‌ایم و بیشتر به دنبال این هستیم تا برای شرکت کنندگان توانمندسازی داشته باشیم. تا امروز ۲۹ استاد تربیت شده‌اند.

به گزارش خبرنگار ایکنا، در بخش دیگری از این نشست محمدحسین سبزعلی، قاری بین‌المللی و رئیس کمیته فنی این مسابقات گفت: در این دوره هر داوطلب می‌تواند فقط در یکی از رشته‌های مسابقات شرکت نماید، در غیر این صورت در هر مرحله از مسابقات که خلاف موضوع اثبات شود، شرکت کننده از دور مسابقات حذف خواهد شد. همچنین در این دوره، اتباع محترم ساکن جمهوری اسلامی ایران نیز می‌توانند با رایانامه معتبر (ایمیل) و شماره تلفن همراه در یکی از رشته‌های مسابقات شرکت کنند. البته ارائه تصویر گذرنامه یا کارت اقامت در هنگام ثبت نام ضروری است.

وی ادامه داد: آزمون رشته حفظ از ۵ جزء اول یا آخر، ۱۵ جزء اول و کل قرآن کریم ویژه برادران و خواهران در دو مقطع سنی زیر ۱۶ و بالای ۱۶ سال برگزار می‌شود. این آزمون در مرحله اول به صورت کتبی، در مرحله دوم و سوم به صورت ارتباط زنده تصویری و در مرحله نهایی به صورت حضوری خواهد بود. آزمون رشته ترتیل در چهار رده سنی پسران و دختران زیر ۱۶ سال و برادران و خواهران بالای ۱۶ سال برگزار می‌شود. آزمون مرحله مقدماتی رشته ترتیل از صفحه ۳۸۰ سوره مبارکه نمل از آیه ۳۶ (فَلَمَّا جَاءَ سُلَیْمَانَ قَالَ أَتُمِدُّونَنِ ...) تا آیه ۴۴ (.. مَعَ سُلَیْمَانَ لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِینَ) برگزار می‌شود.

سبزعلی ادامه داد: آزمون رشته قرائت تقلیدی فقط ویژه پسران در رده سنی زیر ۱۶ سال برگزار می‌شود. قرائت‌های پیشنهادی این رشته ۴ قرائت موجود در وبگاه مسابقات به تشخیص داوطلب خواهد بود. این قرائت‌ها شامل استاد مرحوم عبدالباسط محمد عبدالصمد از سوره مریم آیات ۱۶ تا ۲۶، استاد مرحوم شیخ مصطفی اسماعیل از سوره رعد آیات ۱۵-۱۶ و تین، استاد مرحوم محمد صدیق منشاوی از سوره مومنون آیات ۸۴ تا ۹۰ و استاد مرحوم شحات محمد انور از سوره کهف آیه ۱۰۷ تا آخر است.

رئیس کمیته فنی مسابقات مشکات افزود: آزمون رشته اذان ویژه آقایان در دو رده سنی زیر ۱۶ سال و بالای ۱۶ سال برگزار می‌شود. سبک اذان در مرحله اول باید یکی از اذان‌های ایرانی و مصری مشهور جهان اسلام همچون استاد شیخ محمد عبدالوهاب طنطاوی، استاد شیخ محمد الطوخی، استاد شیخ راغب مصطفی غلوش، استاد شیخ محمدحسین ابوزید، استاد محمدحسین سعیدیان، استاد محمدجواد پناهی، استاد محمد غفاری، استاد حسین کرمی، استاد قاسم رضیعی و اذان بنده حقیر باشد، ولی در مرحله نهایی انتخاب سبک اذان آزاد است.

حاج حسین نام‌آور، رئیس شورای اجرایی مسابقات مردمی قرآن کریم مشکات نیز در بخش دیگری از این نشست به اهداف مسابقات اشاره کرد و گفت: ترویج فعالیت‌های قرآنی و فراهم‌آوردن زمینه‌ای جهت اُنس بیش از پیش با مفاهیم تعالی ‌بخش و انسان‌ساز قرآن کریم در کنار ایجاد فضای رقابتی سالم بین جوانان قرآنی ایران اسلامی ازجمله مهم‌ترین اهداف این مسابقات است.

وی افزود: ارتقاء سطح فعالیت‌های تبلیغی و ترویجی در سطح حوزه مؤسسات قرآنی مردمی، همچنین شناسایی ظرفیت‌های قرآنی موجود در ایران اسلامی در کنار ارتباط و تعامل با نیرو‌های قرآنی و فعال در کشورمان، شناساندن ظرفیت‌های قرآنی جمهوری اسلامی ایران در جهت تشویق و ترغیب قرآن‌آموزان مستعد به فراگیری آموزه‌های دینی و قرآنی و به‌کارگیری این آموزه‌ها در زندگی فردی و اجتماعی ازدیگر برنامه‌ها و اهداف ما در برگزاری این مسابقات است.

اعلام جزئیات پنجمین دوره مسابقات قرآنی مشکات با شعار تجلیل از قهرمانان قرآنی + فیلم

پایان بخش این برنامه رونمایی از پوستر این مسابقات بود.

یادآور می‌شود، علاقه‌مندان برای دریافت اطلاع بیشتر درباره این مسابقات می‌توانند به سایت دبیرخانه این مسابقه به نشانی www.MQMeshkat.ir و صفحه ایتا آن به نشانی mqmeshkat_ir مراجعه کنند.

انتهای پیام
captcha