مرحله پایانی پنجمین مسابقات مشکات از فردا آغاز می‌شود + فیلم
کد خبر: 4163141
تاریخ انتشار : ۲۷ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۰:۵۳
با شعار تجلیل و پرورش قهرمانان قرآنی

مرحله پایانی پنجمین مسابقات مشکات از فردا آغاز می‌شود + فیلم

مدیرعامل مؤسسه قرآنی مشکات با اشاره به برگزاری رسمی رقابت 200 متسابق در پنجمین دوره مسابقات قرآنی مشکات از فردا شنبه 28 مرداد، گفت: شعار این دوره «تجلیل و پرورش قهرمانان قرآنی» است و طی سه روز شاهد حرکت کاروان قرآنی به شهرهای مختلف استان البرز هستیم.

مدیرعامل مؤسسه قرآنی مشکاتمرحله نهایی پنجمین دوره مسابقات ملی ـ مردمی قرآن کریم «مشکات» از فردا شنبه 28 مرداد به مدت سه روز در مجموعه فرهنگی و تفریحی ایثار کوهسار استان البرز برگزار می‌شود.

حجت‌الاسلام و‌المسلمین مجتبی محمدی، مدیرعامل مؤسسه قرآنی مشکات درباره این دوره از مسابقات به خبرنگار ایکنا گفت: از بین 14 هزار و پانصد نفر اعم از بانوان و آقایان که در رشته‌های مختلف و در مقاطع سنی زیر 16 سال و بالای 16 سال متقاضی حضور در این دوره از مسابقه بودند و در مراحل مقدماتی آن شرکت کردند، 200 متسابق به مرحله نهایی راه یافتند که از فردا شنبه 28 مرداد به رقابت با یکدیگر می‌پردازند.

وی سطح کیفی این دوره را بالا و باکیفیت توصیف کرد و گفت: برای قضاوت از حضور داوران سطح یک و بین‌المللی جمهوری اسلامی ایران بهره‌مند شدیم که ریاست کمیته فنی این دوره را نیز محمدحسین سبزعلی، پیشکسوت قرآنی به عهده دارد.

سخنرانی رئیس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه

محمدی تصریح کرد: افتتاحیه مرحله نهایی این دوره به طور رسمی فردا شنبه 28 مرداد ساعت 8 صبح در مجموعه فرهنگی و تفریحی ایثار کوهسار استان البرز با سخنرانی حجت‌الاسلام‌و‌المسلمین حاج‌علی‌اکبری؛ رئیس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه کشور برگزار خواهد شد و پیش از آن احمد ابوالقاسمی، قاری بین‌المللی به تلاوت آیاتی از کلام‌الله مجید می‌پردازد.

وی گفت: یکی از برنامه‌هایی که در مراسم افتتاحیه این دوره پیش‌بینی شده است، تجلیل از چهره پیشکسوت قرآنی، محمدحسین سبزعلی است. ایشان از بانیان و ایده‌پردازان مسابقه قرآنی مشکات هستند که طی سنوات گذشته این مسابقه را همراهی کرده و همانطور که اشاره شد به عنوان مسئول کمیته فنی و داوران مسابقات قرآن کریم مشکات با ما همکاری دارند و قرار است مستندی هم از فعالیت‌های قرآنی ایشان در مراسم افتتاحیه به نمایش گذاشته شود.

مدیرعامل مؤسسه قرآنی مشکات تأکید کرد: رقابت شرکت‌کنندگان پنجمین دوره مسابقه قرآنی مشکات، پس از مراسم افتتاحیه، رأس ساعت 9 آغاز خواهد شد و به غیر از اقامه نماز ظهر و عصر و استراحتی که شرکت‌کنندگان در زمان صرف ناهار خواهند داشت، رقابت‌ها بی‌وقفه تا اذان مغرب و عشا ادامه پیدا می‌کند.

پوشش زنده بخش اصلی مسابقه از رادیو قرآن

حجت الاسلام محمدی امام جمعه کوهسار البرز

وی ادامه داد: مراسم افتتاحیه این مسابقه به شکل زنده از رادیو قرآن، شبکه قرآن و معارف سیما و شبکه استانی استان البرز پوشش داده خواهد شد ضمن آنکه رادیو قرآن بخش‌های اصلی این مسابقه را در طول سه روز برگزاری آن از ساعت 15:30 تا اذان مغرب و عشا به طور مستقیم پخش خواهد کرد.

محمدی افزود: علاوه بر این شبکه قرآن سیما و شبکه استانی البرز هم بخش‌هایی از مسابقه را در مقاطعی از روز به شکل زنده پخش می‌کنند و مشروح مراسم اختتامیه نیز توسط هر کدام از این دو شبکه به طور زنده روی آنتن خواهد رفت.

وی با اشاره به اینکه شعار این دوره «تجلیل و پرورش قهرمانان قرآنی» است، در مورد مراسم اختتامیه آن گفت: دوشنبه 30 مرداد روز پایانی این مسابقه است که بلافاصله همزمان با نماز مغرب و عشا، شاهد برگزاری مراسم اختتامیه و تجلیل از برگزیدگان که در اصل قهرمانان قرآنی هستند در بخش‌های مختلف با اهدای جوایزی خواهیم بود.

محمدی در مورد دیگر برنامه مراسم اختتامیه افزود: با توجه به هتاکی‌های اخیر که به ساحت مقدس قرآن صورت گرفت، فراخوانی برای حضور اهالی و فعالان قرآنی استان البرز منتشر شده است مبنی بر اینکه در زمان برگزاری مراسم اختتامیه در محل زمین چمن ورزشگاه که در مجموعه فرهنگی و تفریحی محل برگزاری مسابقات وجود دارد، تجمع داشته باشند که ان‌شاء‌الله یک اجتماع پنج هزار نفری از اهالی قرآن و قرآن‌دوستان را در محکومیت هتاکی به ساحت قرآن شاهد خواهیم بود.

اجرای محفل در مساجد البرز از سوی کاروان قرآنی 

مسابقات مشکات

وی به کاروان قرآنی مشکات که به عنوان یکی از برنامه‌های حاشیه‌ای این دوره از مسابقات تشکیل می‌شود اشاره کرد و گفت: این کاروان قرآنی متشکل از قاریان شرکت‌کننده در این مسابقه و همچنین برخی از اساتید است که در پایان هر روز برگزاری مسابقه و بعد از نماز مغرب و عشاء به شهرهای مختلف استان البرز اعزام می‌شوند تا در مساجد این شهرها برای عموم علاقه‌مندان، محافل قرآنی اعم از تلاوت قرآن، اجرای تواشیح و هم‌خوانی قرآن کریم داشته باشند.

مدیرعامل مؤسسه قرآنی مشکات با اشاره به اینکه میزان مشارکت در دوره پنجم این مسابقه نسبت به ادوار گذشته رشد چشمگیری داشته است، گفت: امسال به این دوره رشته مناجات‌خوانی فارسی را افزودیم و در کنار رشته‌های حفظ 5 جزء، 15 جزء و حفظ کل و قرائت ترتیل و قرائت تحقیق و مفاهیم قرآن، این بخش را نیز شاهد خواهیم بود.

وی ادامه داد: این مؤسسه توفیق آن را دارد که هر هفته حدود 45 کلاس آموزشی دایر کند که حدود 20 کلاس از این تعداد در تهران و مابقی در سطح استان البرز دایر می‌شوند و در آنها از وجود اساتید بین‌المللی قرآن به عنوان مدرس بهره‌مند می‌شویم. علاوه بر این در جریان برگزاری مسابقه نیز هماهنگی صورت گرفته است تا در محیطی کارگاهی در زمانی کوتاه، نکات فنی از سوی داوران و کارشناسان حاضر در مسابقه برای ارتقای فنون مهارتی آنها طرح شود.

محمدی در مورد اینکه از کدام استان کشور بیشترین شرکت‌کننده را در این دوره از مسابقه شاهد خواهیم بود، گفت: با توجه به اینکه استان تهران بیشترین جمعیت استان‌های کشور را داراست، لذا بیشترین مشارکت از تهران است که البته سایر استان‌ها هم مشارکت خوبی داشتند و فراوانی شرکت‌کننده‌ها از استان تهران ملاکی برای برتری قاریان و حفاظ پایتخت در این مسابقه نیست، همچنانکه ما در ترکیب هیئت داوران، از دوران سطح یک کشور که ساکن شهرهای دیگر هستند، استفاده کردیم و به عنوان نمونه استادان هاشم روغنی، سادات‌فاطمی از مشهد و غلامرضا شاه‌میوه از اصفهان در ترکیب داوران این مسابقه حضور دارند.

نظارت ستاد عالی مسابقات کشور

وی با تأکید بر این نکته که این مسابقه هیچ حمایت مالی تاکنون از هیچ نهاد قرآنی نداشته و این رویداد صرفاً با مساعدت مردم و خَیّرین برگزار می‌شود، گفت: در مورد حمایت و پیشتیبانی فنی مسابقه باید بگویم که ستاد عالی مسابقات جمهوری اسلامی با اعزام کارشناس ناظر، بر کیفیت برگزاری این مسابقه نظارت خواهد داشت و حاج حسین نام‌آور؛ خَیّر قرآنی به عنوان رئیس کمیته اجرایی این مسابقه حامی مالی آن است.

محمدی در پایان از مردم قرآن‌دوست سایر استان‌ها و به ویژه استان تهران و قزوین که بُعد مسافت کمی نسبت به محل برگزاری مسابقات دارند، برای حضور و بهره‌مندی از برنامه‌های این مسابقه دعوت کرد و گفت: ما پذیرای همه مردم و علاقه‌مندان به کلام وحی در جریان این مسابقه به ویژه اختتامیه آن هستیم و امیدوارم مشارکت بالایی از سوی آحاد مردم را شاهد باشیم که با همراهی فرزندان خود و قرار دادن آنها در محیط و فضایی قرآنی، زمینه را برای انس هر چه بیشتر آنها با کلام روح‌بخش قرآن فراهم آورند.

انتهای پیام
captcha