اختتامیه محافل قرآنی شعبانیه در رشت برگزار شد + عکس
کد خبر: 4131515
تاریخ انتشار : ۱۵ فروردين ۱۴۰۲ - ۲۳:۳۶

اختتامیه محافل قرآنی شعبانیه در رشت برگزار شد + عکس

آیین اختتامیه محافل قرآنی شعبانیه شامگاه امشب، 15 فرودین‌ماه با حضور آیت‌الله فلاحتی، نماینده ولی‌فقیه در گیلان و احمد ابوالقاسمی، قاری بین‌المللی و پیشکسوت قرآنی کشور و همچنین فعالین و پیشکسوتان قرآنی استان در مصلی رشت برگزار شد.

اختتامیه محافل قرآنی شعبانیه در مصلی رشت

به گزارش ایکنا از گیلان، آیین اختتامیه محافل قرآنی شعبانیه شامگاه امشب، 15 فرودین‌ماه با حضور آیت‌الله فلاحتی، نماینده ولی‌فقیه در گیلان و رضا ثقتی، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی و احمد ابوالقاسمی، قاری بین‌المللی و پیشکسوت قرآنی کشور، محمود لطفی‌نیا، قاری ممتاز و داور بین‌المللی قرآن، قاریان، حافظان و فعالین قرآنی استان در مصلی رشت برگزار شد.

آیت‌الله رسول فلاحتی، نماینده ولی‌فقیه در استان و امام جمعه رشت در این مراسم با بیان اينکه روح و جان اهالی قرآن با کتاب و کلام خدا مأنوس است، اظهار کرد: قرآن کتاب سعادت انسان است و هرکسی با آن مأنوس باشد قطعا خداوند روح و جان وی را صیقل می‌دهد. یکی از دلایل درخشش جامعه اسلامی در عرصه‌های گوناگون و تأثیرگذاری میان نسل جدید گرایش به قرآن و کتاب الهی است.

وی افزود: کتاب هدایت برای کسانی است که پرهیزکار باشند و باعث شناخت معرفت دینی میان اهل معرفت و عرفان می‌شود، اکثر عرفا معتقد هستند که انسان می‌تواند صفات نیک بسازد؛ انسان با خودش به اندازه یک دنیا میدان مبارزه دارد و بزرگترین مأموریت انسان این است که با فرعون درون خودش مبارزه کند. در آیین شریعت کسی که به گناه می‌افتد انسان رذل بود و کسی که کار خوب می‌کند انسان عزیز است.

امام جمعه رشت گفت: علامه مجلسی در جلد ۷۴ بحارالانوار آورده اگر انسانی از ذلت نفس و بندگی نفس خود را براهند و آنگاه به سوی عزت بندگی روی آورد و خدای متعال دو چیز را نصیب او می‌کند، خدا انیس وی می‌شود و همچنین او را از عزت نفس بهره‌مند می‌کند و بدون مال و ایل او را عزیز می‌گرداند.

اختتامیه محافل قرآنی شعبانیه در رشت برگزار شد

نماینده ولی‌فقیه در گیلان بیان کرد: بر اساس روایات مسئله معصیت بر طاعت مقدم شده، معصیت سهل و آسان است اینکه انسانی بر اساس خواسته‌های خود (ع) در نهج البلاغه فرموده «انسان نمی‌تواند به زودی از میدان مبارزه با معصیت خود را نجات دهد، اول باید با فرعون درون خود مبارزه کند».

آیت‌الله فلاحتی گفت: در ماه مبارک رمضان آنقدر ابزار قرار داده شده تا انسان بتواند برای ۱۱ ماه دیگر با هواهای نفس مبارزه کند؛ اگر انسان طالب جنت الهی است باید در برابر نفس خود ایستادگی کند. کسی که با کتاب خدا باشد، انیس و مونس او خدا می‌شود.

وی با اشاره به مطالبه مقام معظم رهبری مبنی بر اینکه هر مسجد یک پایگاه قرآن است، گفت: قرآن انسان را به سرمنزل مقصود می‌رساند، جامعه اگر توانست در عرصه‌های گوناگون بدرخشد بخاطر گرایش نسل ما به قرآن است. قرآن وعده خداست و پیامبر(ص) فرموده من تابع نسل خدا هستم و خدا کسی که از معصیت دوری کند و از خواسته‌های درون فاصله می‌گیرد را ملت می‌بخشد.

امام جمعه رشت با اشاره به فضلیت انس با قرآن در ماه مبارک رمضان، تصریح کرد: تلاوت قرآن در ماه مبارک رمضان ی گرفته و مستمر تکرار کنید، در هنگام سحر دعای ابوحمزه ثمالی یادمان نرود و توفیق بندگی در این ماه فرصتی است تا برای ماه‌های دیگر خود را آماده کنیم.

احمد ابوالقاسمی، قاری بین‌المللی قرآن و پیشکسوت قرآنی کشور هم در این برنامه با اشاره به تأکید مقام معظم رهبری مبنی بر اینکه «کرسی تلاوت قرآن راه بیاندازید»، اظهار کرد: وقتی مردم جامعه‌ای زیاد قرآن بشنوند حافظ مواضع آن می‌شوند. شاید در ذهن هر ایرانی به اندازه دو جزء دعا باشد، اما به اندازه یک صفحه قرآن نیست، البته برخی ادعیه تفسیری از قرآن هستند اما این سهم هر ایرانی از قرآن قابل توجه نیست.

وی با اشاره به اثر تلاوت خوب افزود: قاری باید قرآن را زیبا تلاوت کند، باید آوای قرآن آنقدر در جامعه طنین‌انداز شود که مردم حافظ قرآن شوند، وقتی جامعه قرآنی نشود به دنبال برگزاری کلاس‌های تفسیر و آموزش قرآن برای علاقمندان می‌رویم که این امر به تنهایی کافی نیست. چیزی به نام تاریکی نیست هرجا نور نباشد تاریک است به عبارتی هر جاکه محافل و جلسات قرآن برگزار شود عاملی برای کاهش آسیب‌های اجتماعی می‌شود لذا باید استماع و شنیدن قرآن را در جامعه به صورت عمومی نهادینه کنیم.

اختتامیه محافل قرآنی شعبانیه در رشت برگزار شد + عکس

رضا ثقتی، مدیرکل ارشاد گیلان هم در ادامه اظهار کرد: محافل ۱۰گانه قرآن شب‌های ماه شعبان فرصتی بود تا جلساتی با حضور قرای بین‌المللی و استانی پس از دو سال از شیوع کرونا، در استان قوت و رونق گیرد. انتخاب زمان مناسب این حرکت از ویژگی‌های دیگری است که بگوییم قرآن به همه ماه‌ها و خصوصا شعبان که ماه جشن و سرور است هم تعلق دارد.

وی افزود: ایجاد شور و انگیزه قرآنی از دیگر شاخصه‌های این حرکت قرآنی در استان بود، در حاشیه برگزاری محافل قرآنی شعبانیه اتفاق خوبی افتاد و انگیزه‌ای برای قرآن‌آموزان نوجوان و جوان ایجاد کرد؛ در تلاش هستیم این محافل بدون تعطیلی و مستمر به کار خود ادامه دهد.

گفتنی است؛ در آغاز آیین اختتامیه محافل قرآنی شعبانیه سیدابوالفضل حسینی، قاری جوان لاهیجانی آیاتی از قرآن را تلاوت کرد، همچنین گروه تواشیح و همسرایی تسنیم از بندر انزلی هم به اجرا پرداخت؛ احمد ابوالقاسمی و محمود لطفی‌نیا از اساتید و پیشکسوتان قرآنی کشور هم آیاتی از قرآن را تلاوت کردند و در پایان از قاریان، فعالین برگزاری محافل قرآنی شعبانیه و اصحاب رسانه تقدیر شد.

انتهای پیام
captcha