موعودگرایی ظرفیتی برای صلح جهانی با محوریت تشابهات اسلام و مسیحیت است
کد خبر: 3866530
تاریخ انتشار : ۰۴ دی ۱۳۹۸ - ۱۱:۴۲
گلزاده تبیین کرد؛

موعودگرایی ظرفیتی برای صلح جهانی با محوریت تشابهات اسلام و مسیحیت است

گروه جامعه ــ استاد حوزه و دانشگاه صلح‌طلبی حضرت مسیح(ع) و حضرت مهدی(عج) را از تشابهات بزرگ اسلام و مسیحیت برشمرد و گفت: موعودگرایی ظرفیتی برای صلح جهانی با محوریت تشابهات اسلام و مسیحیت است.

حجت‌الاسلام والمسلمین صادق گلزاده، استاد حوزه و دانشگاه به مناسبت میلاد حضرت عیسی مسیح(ع) در گفت‌و‌گو با ایکنا؛ به تشریح مشترکات ادیان اسلام و مسیحیت پرداخت و گفت: تمامی انبیا معلمان و مدرسان عبودیت، بندگی و دین‌داری هستند. اگر تداوم نزول پیامبران الهی را به نظام تعلیم و تربیت تشبیه کنیم باید بگوییم پیامبران به اقتضای سطح پیشرفت و ارتقای بشر نازل می‌شدند و به تناسب سطح بشر آموزه‌های الهی را ارائه می‌کردند.

وی ادامه داد: همه انبیا یک جریان و دین واحد را دنبال می‌کردند و دین انبیای اولوالعزم به معنای سیر پلکانی عروج تا خدا و عبودیت بوده است. این موضوع بدان معناست که در مقام تشبیه، یک پیامبر به اقتضای دانش مردم زمان خود معلم دوره ابتدایی بوده، با پیشرفت بشر پیامبران بعدی معلمان دوره‌های متوسطه اول و دوم و پیامبران بعدی اساتید دانشگاه بوده‌اند تا اینکه به عنوان پایان تعلیم و تعلم در مسیر عبودیت و بندگی دین اسلام نازل شده است.

مسیحیت؛ نزدیک‌ترین دین به اسلام

این استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به اینکه وعده آمدن پیامبر اسلام در انجیل حقیقی عیسی مسیح(ع) و تورات حقیقی موسی(ع) آمده است، گفت: نزدیک‌ترین دین به اسلام از منظر صلح، تسالم، سلم، تعامل و ... دین حقیقی عیسی مسیح(ع) است. نکته اساسی دیگری که وجود دارد این است که پایان کمال حاکمیت الهی ظهور حضرت مهدی(عج) به عنوان امام عصر است. وقتی امام زمان(عج) ظهور می‌کنند، 9 پیامبر آن حضرت را یاری می‌کنند که یکی از این پیامبران حضرت عیسی مسیح(ع) است.

عضو انجمن علمی مهدویت در پاسخ به این سؤال که آیا یاری منجی توسط حضرت مسیح(ع) در فرق مختلف مسیحیت هم مطرح است؟ گفت: موعودگرایی امری مشترک بین همه ادیان است اما در مصادیق اختلاف نظرهایی در این زمینه وجود دارد. در اسلام اعتقاد بر این است که حضرت مهدی(عج) موعود نهایی است اما مسیحیت عیسی مسیح را منجی نهایی می‌داند.

وی با اشاره به نزدیکی بسیار زیاد باورها و اعتقادات پیروان مسیحیت و اسلام در خصوص منجی‌، گفت: در نشست‌های مشترکی که بین پیروان دو دین برگزار و در خصوص موعودگرایی صحبت می‌شود به خصوص در نشست‌هایی که با بزرگان مسیحیت در ایران، لبنان، سوریه و عراق برگزار شده است، میزان این اشتراکات را بسیار فراوان ارزیابی کرده‌ایم.

حجت‌الاسلام گلزاده تصریح کرد: در دیدگاه اسلامی اعتقاد بر این است که حضرت مسیح(ع) عروج کرده‌اند و در آخرالزمان در یک نقطه اسلامی هبوط می‌کنند و هنگام اقامه نماز به امامت حضرت مهدی(عج)، آن حضرت امامت را به حضرت عیسی(ع) تعارف می‌کنند که بنا به نقلی، حضرت عیسی(ع) می‌فرمایند تکلیف همه انبیا زمینه‌سازی شرایط ظهور شما بوده است و به امر الهی آمده‌ایم تا شما را یاری کنیم و پشت سر امام زمان(عج) می‌ایستند و نماز را به سنت اسلام اقامه می‌کنند.

وی در خصوص مناقشه اصلی که در دیدگاه منجی‌گرایی وجود دارد، گفت: نکته‌ اصلی که محل مناقشه جدی بین صاحب‌نظران مهدویت محسوب می‌شود این است که ظهور امام زمان(عج) با چه میزان مقاومت، درگیری و کشتار مواجه خواهد بود؟ یکی از باورهایی که در این خصوص مطرح و مدافعانی دارد این است که مسیحیان بیشترین جمعیت پیروان ادیان الهی را دارند و سپس جمعیت پیروان دین اسلام در جهان بیشتر است. وقتی عیسی مسیح(ع) تشریف می‌آورند، از امام زمان(عج) دفاع و به ایشان یاری می‌کنند و به سرزمین‌های مختلف مسیحی‌نشین سفر و پیام الهی را ابلاغ می‌کنند، عقلا و منصفان مسیحی در برابر پیامبرشان مقاومت نکرده و به امام زمان(عج) ملحق می‌شوند.

عضو انجمن علمی ادیان، فرق و مذاهب ادامه داد: یک باور بر است که با کم‌ترین خون‌ریزی ممکن، جامعه بشری اسلام و مسیحیت پشت امام زمان(عج) قرار می‌گیرند و سایر ادیان هم به تبع آنها از امام زمان(عج) تبعیت می‌کنند و صلح‌طلبی هر دو در صلح جهانی تأثیر عمیقی خواهد داشت.

موعودگرایی؛ زمینه‌ساز ارتباط بین پیروان اسلام و مسیحیت 

وی با اشاره به اسلام‌هراسی‌های گسترده‌ای که در کشورهای مسیحی وجود دارد، موعودگرایی را زمینه‌ای برای برقراری ارتباط و گفت‌‌و‌گو با هدف نزدیک کردن پیروان دو دین دانست و گفت: سلسله گفتمان‌هایی بین پیروان اسلام و مسیحیت برگزار می‌شود؛ در یکی از این گفتمان‌ها عالم بزرگی از علمای اسلام در عظمت شخصیت حضرت عیسی(ع) صحبت کرد و عالمان بزرگ مسیحی در مشترکات بین اسلام و مسیحیت از  جمله موعودگرایی سخن گفتند و این نزدیکی ظرفیتی بزرگی برای صلح در جهان است.

حجت‌الاسلام گلزاده به نوشته‌های اندیشمندان بزرگ مسیحیت از جمله جورج جرداق که گمشده خود را در اسلام، پیامبر(ص) و اهل بیت(ع) یافته‌اند نیز اشاره کرد و به تشریح این مسئله پرداخت که چرا علی‌رغم این تشابهات و باور علمای مسیحی به واقعیت وجودی حضرت محمد(ص)، آنها به اسلام تشرف پیدا نمی‌کنند و گفت: اگر استکباری که پشت مسیحیت پنهان شده به عنوان یک مانع و اگر صهیونیسمی که پشت یهودیت پنهان شده به عنوان یک مانع عمل نمی‌کرد و صاحبان تفکرات انحرافی، سیاسی، قدرت‌طلبانه و غاصبانه پشت پرده‌ها پنهان نشده بودند و امت‌های انبیا را تحریک نمی‌کردند، امت‌های پیامبران الهی به هم نزدیک‌تر می‌شدند.

این مبلغ دینی کشورمان گفت: در حال حاضر نیز اگر بر مبنای تفکر اسلامی و مسیحی، نگاه انسانی به دور از نگاه استکباری به مسائل جهان از جمله یمن و لبنان و ... ایجاد شود، صلح برقرار خواهد شد.

وی در پایان تصریح کرد: همچنان که گفتیم تفاوت موعودگرایی اسلام و مسیحیت در مصداق است؛ اما وقتی پرده‌ها کنار رود و در مقام واقع پیروان مسیحیت ببینند که حضرت مسیح و حضرت مهدی(عج) به هم رسیده و مسیح به امر الهی در نقش یار و یاور امام مهدی(عج) ظاهر می‌شود، طبیعی است که این اختلاف مصداقی هم منتفی می‌شود.

انتهای پیام
captcha