حضرت عیسی(ع) از نگاه قرآن
کد خبر: 3866610
تاریخ انتشار : ۰۴ دی ۱۳۹۸ - ۱۳:۵۷

حضرت عیسی(ع) از نگاه قرآن

کانون خبرنگاران نبأ ــ خداوند سبحان در سوره مبارکه آل عمران آیه 45 حضرت عیسی(ع) را «وَجیهاً فِی الدُّنْیا وَ الْآخِرَةِ» یعنی آبرومند در این جهان و جهان آخرت نامیده است. این در حالی است که در قرآن کریم با چنین عبارتی از فردی به‌جز حضرت عیسی(ع) یاد نشده است.

به گزارش کانون خبرنگاران ایکنا، نبأ؛ نام حضرت عیسی(ع) این پیامبر عظیم‌الشأن با اسامی و القاب مختلف بیش از 30 بار در قرآن کریم ذکر شده است. این پیامبر بزرگوار که به گواه قرآن کریم از مقربان درگاه الهی است (سوره مبارکه آل عمران، آیه 45) با صفتی در قرآن کریم معرفی شده که برای ایشان منحصر به فرد است.
خداوند سبحان در سوره مبارکه آل عمران آیه 45 حضرت عیسی(ع) را «وَجیهاً فِی الدُّنْیا وَ الْآخِرَةِ» یعنی آبرومند در این جهان و جهان آخرت نامیده است. این در حالی است که در قرآن کریم با چنین عبارتی از فردی به‌جز حضرت عیسی(ع) یاد نشده است و تنها در آیه 69 سوره مبارکه احزاب، حضرت موسی(ع) با عبارت «كانَ عِنْدَ اللَّهِ وَجِيهاً» یعنی نزد خداوند متعال آبرومند بود معرفی شده است.
حضرت عیسی(ع) موحد بود و خدا یا فرزند خدای متعال هم نبود. چنانچه در مناظره امام رضا(ع) با سران مسیحیت آمده است که آنها اذعان کردند که مسیح(ع) پیوسته در حال نماز و عبادت بود و امام رضا(ع) هم به همین دلیل به آنان ثابت فرمود که او بنده خدای سبحان بوده است.
موضوع به صلیب کشیده شدن حضرت عیسی(ع) به صراحت در قرآن کریم رد شده است «مَا قَتَلُوهُ وَمَا صَلَبُوهُ»، چنانچه خداوند سبحان در آیه 157 سوره مبارکه نساء هم موضوع قتل و کشته شدن و هم موضوع به صلیب کشیده شدن را رد فرموده و در پایان آیه هم مجدداً با عبارت «مَا قَتَلُوهُ يَقِينًا» به یقین از کشته نشدن حضرت عیسی(ع) سخن می‌گوید.
در آیه 158 سوره مبارکه نساء معما هم حل می‌شود و خداوند سبحان ضمن اشاره به قدرت و توان بی‌انتهای خود می‌فرماید که حضرت عیسی(ع) را بالا برده است«بَلْ رَفَعَهُ اللَّهُ إِلَيْهِ».
در روایات اسلامی بشارتی دیده می‌شود که حضرت عیسی(ع) در آخرالزمان به یاری امام عصر(عج) می‌پردازند و ان‌شاءالله توفیق درک این زمان و یاری حضرت ولی عصر(ارواحنا فداه) نصیب همه ما بگردد.
یکی از مهم‌ترین نکاتی که از یاری‌دهنده بزرگ حضرت ولی عصر(عج) به ما رسیده روایاتی است که در کتاب تحف‌العقول (ص510 و 511) منسوب به حضرت عیسی(ع) است و دو روایت مهم آن به این شرح است :
1 -  خوشا آنان که پاسی از شب را به عبادت می‌گذرانند، آنان کسانی هستند که نوری ماندگار به ارث می‌برند. (اشاره به آنکه نماز شب نور است برابر روایتی که در میزان الحکمه، ج 12، ص 457 از رسول اکرم صلی الله علیه و آله نقل شده است)
2 -  درخت کامل نمی‌شود مگر با میوه‌ای گوارا، همچنین دین‎داری کامل نمی‌شود مگر با دوری از حرام‎ها.
به نظر می‌رسد این دو روایت راه را برای قرار گرفتن در صف یاوران مهدی موعود(ارواحنا فداه) هموار کند.
به قلم محمد لطفی‌زاده، مبلغ و پژوهشگر علوم حوزوی
انتهای پیام
captcha