کد خبر: 3866453
تاریخ انتشار: ۰۴ دی ۱۳۹۸ - ۰۰:۱۸

«تثلیث»؛ مقوله‌ای تحمیل شده بر مسیحیت/ در اندیشه اسلامی تفاوتی میان پیامبران وجود ندارد

گروه اجتماعی ــ عضو هیئت علمی دانشگاه گیلان، «تثلیث» را از منظر اسلام و قرآن شرک دانست و بیان کرد: تثلیث یک مقوله تحمیل شده بر مسیحیت است که توسط کنستانتین دوم، امپراتور روم صورت گرفته، زیرا آیات متعددی در قرآن آموزه‌ای تحت عنوان «تثلیث» را غیر قابل قبول می داند.

حجت‌الاسلام والمسلمین علی کریمیان، استادیار گروه معارف و الهیات دانشگاه گیلان، در گفت وگو با ایکنا از گیلان، یکی از باورها و اعتقادات مسلمانان به ویژه شیعیان را پذیرش همه ادیان و انبیای الهی دانست و اظهار کرد: اسلام با پذیرش شریعت پیامبر(ص) شکل می‌گیرد؛ لذا شرط ورود به شریعت پیامبر اسلام پذیرش همه انبیای الهی به عنوان فرستاده خداوند است.

وی افزود:‌ برخی از پیامبران اولوالعزم و صاحب شریعت هستند و برخی تبلیغی، اما در اندیشه اسلامی تفاوتی میان پیامبران وجود ندارد و انکار هر یک از انبیا مسلمان بودن را دچار مشکل می کند.

عضو هیئت علمی دانشگاه گیلان حضرت عیسی(ع) را یکی از پیامبران اولوالعزم دانست که شریعتش از سوی خدا آمده و گفت: عیسی مسیح رسولی است که بعد از موسی(ع) و پیش از رسول‌الله(ص) مبعوث شده، اما مسیحیت با شریعتی که عیسی(ع) آورده تفاوت دارد.

وی آموزه‌های اصلی رسولان را کتاب‌های آسمانی دانست و تصریح کرد: کتاب‌های مقدس همچون تورات و انجیل در دسترس نیست و کتب موجود تنها تلقی یهودیان و مسیحیان از رفتار و کردار پیامبرانشان است. در واقع پیروان حضرت موسی و حضرت عیسی برداشت‌ها و دل‌نوشته‌های خودشان را در قالب کتاب آورده‌اند و اعتقادی به الهی بودن تورات و انجیل ندارند.

این مدرس دانشگاه با بیان اینکه امروز با یک تمدن شبه‌دینی به نام «مسیحیت» مواجه هستیم، بیان کرد:‌ این تمدن شبه‌دینی به اعتقاد بزرگان کلیسا و اندیشمندان مسیحیت قابل انتقادات جدی است. البته مسلمانان نسبت به حضرت عیسی(ع) و دین مسیحیت احترام قائل هستند.

کریمیان از منظر اسلام و قرآن «تثلیث» را شرک دانست و  بیان کرد: تثلیث یک مقوله تحمیل شده بر مسیحیت است که از سوی کنستانتین دوم، امپراتور روم صورت گرفته، زیرا آیات متعددی در قرآن آموزه‌ای تحت عنوان «تثلیث» را غیر قابل قبول می داند.

ایجاد گفتمان جدی بین اندیشمندان اسلامی و مسیحی

وی با اشاره به آیه «وَإِذْ قَالَ اللَّهُ يَا عِيسَى ابْنَ مَرْيَمَ أَأَنْتَ قُلْتَ لِلنَّاسِ اتَّخِذُونِي وَأُمِّيَ إِلَهَيْنِ مِنْ دُونِ اللَّهِ...؛ مائده - 16»، بیان کرد:‌ گفت‌وگوی میان خدا و حضرت عیسی(ع) به صراحت تثلیث را رد می‌کند.

عضو هیئت علمی دانشگاه گیلان با اشاره به هم‌آوایی مسیحیت امروز با گرایش‌های استکباری، متذکر شد: پدیده «مسیحیت اوانجلیست» به ابزاری برای همواره کردن راه صهیونیسم تبدیل شده تا ظلم و ستم در حق بشریت با آموزه‌های مسیحیت ادامه پیدا کند.

وی مسیحیت اوانجلیست را برازنده پیروان عیسی مسیح ندانست و اظهار کرد:‌ اوانجلیست‌ها می‌گویند که عیسی مسیح در آخرالزمان دوباره متولد خواهد شد و جهان را پر از عدل می‌کند، اما مسیحیت انجیلی اکنون تغییر کرده و تبدیل به مسیحیت صهیونی شده است.

کریمیان حضرت عیسی(ع) را ظلم‌ستیز و عدالت‌گستر دانست و تأکید کرد: امروز نیازمند گفتمان جدی بین اندیشمندان اسلامی و مسیحی هستیم تا با گفت‌وگوی بین ادیانی به تبیین کیفیت آخرالزمان و ظهور منجی عالم بشریت بپردازیم.

این مدرس دانشگاه نقش‌آفرینی حضرت عیسی(ع) در زمان ظهور را یکی از روایات انجیلی دانست و گفت: روایات شیعی نیز بر این باور است که عیسی مسیح در آخرالزمان در رکاب امام زمان(عج) قرار می‌گیرد تا بشریت را نجات دهد.

وی با اشاره به شباهت عروج عیسی مسیح با غیبت امام زمان(عج)، اضافه کرد:‌ حضرت عیسی عروج کرد تا در آخرالزمان با ظلم و ستم مواجه شود و عدالت را گسترش دهد. در حال حاضر دین مسیحیت در دنیا فراگیر شده، اما با عنایت خداوند دین اسلام دین جهانی خواهد بود.

کریمیان عروج عیسی(ع) را یک تاکتیک الهی برای عصر ظهور دانست و یادآور شد:‌ همراهی حضرت عیسی با امام زمان(ع) در زمانی که اکثر مردم جهان به دین مسیح هستند، موجب گسترش سریع اسلام و اصلاح جهانی می‌شود.

انتهای پیام
نام:
ایمیل:
* نظر:
captcha