تبیین دستاوردهای نظام مردم را به حضور در انتخابات تشویق می‌کند
کد خبر: 4201458
تاریخ انتشار : ۰۴ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۲:۱۴
تا انتخابات ۱۱ اسفند ۱۴۰۲/ 7

تبیین دستاوردهای نظام مردم را به حضور در انتخابات تشویق می‌کند

نماینده مردم اصفهان در مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه اصل نظام با حضور و همراهی مردم تولد یافت و تداوم آن نیز با حضور مردم در انتخابات میسر می‌شود، گفت: بیان داشته‌ها و دارایی‌ها در راستای راهبردهای چهارگانه مقام معظم رهبری می‌تواند نقش مهمی در تشویق مردم به حضور در انتخابات ایفا کند. 

عبدالمحمود عبدالهی نماینده مردم اصفهان در مجلس خبرگان رهبریحجت‌الاسلام والمسلمین عبدالمحمود عبداللهی، نماینده مردم اصفهان در مجلس خبرگان رهبری و نامزد ششمین دوره انتخابات این مجلس از حوزه انتخابیه استان اصفهان است. وی با حضور در دفتر خبرگزاری ایکنا در اصفهان ابتدا به وجه تشابه قرآن و انقلاب اسلامی پرداخت و اظهار کرد: در قرآن کریم، اوصاف بسیاری وجود دارد که حدود 10 صفت میان خداوند و قرآن مشترک است؛ برای مثال آیه «اللَّهُ نُورُ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ»، خداوند را نور آسمان‌ها و زمین معرفی می‌کند و یکی از اوصاف قرآن نیز نور است.

وی افزود: امام خمینی(ره) در سال 1357 با پرچم اسلام محمدی و با هدف بازسازی عاشورا و احیای مکتب اهل بیت(ع)، نظام 2500 ساله شاهنشاهی را ساقط کرد و قطبی در برابر کل جهان به وجود آورد. جهان به دو بخش شرق و غرب تقسیم می‌شد؛ نظام سوسیالیستی و نظام سرمایه‌داری. نقطه اشتراک هر دو بخش در این بود که دوران دین را تمام‌شده و آن را افیون ملت‌ها می‌دانستند. در غرب نیز دین در کلیسا خلاصه می‌شد. از همین‌رو به تعبیر شخصيت‌های سیاسی، انقلاب اسلامی ایران همچون انفجار نوری در دنیا بود و ثابت کرد که دین تعارضی با علم، فرهنگ و تمدن ندارد.

نماینده مردم اصفهان در مجلس خبرگان رهبری تصریح کرد: امام خمینی(ره) توانست با همراهی جمعیت میلیونی مردم، فرهنگ، دین و مذهب را با یکدیگر در کشور حاکم کند. بنابراین اصل اول در قانون اساسی به نظام جمهوری اسلامی اشاره دارد و اصل دوم می‌گوید که این نظام مبتنی بر توحید، لا اله الا الله، وحی و امامت است. نظام جمهوری اسلامی برای تمام مستضعفان جهان الگویی شد که دین، توحید و معنویت می‌تواند پایه‌گذار اصل نظام باشد؛ همان‌طور که امام خمینی(ره) فرمود این انقلاب باید صادر شود و حرکت‌هایی که امروزه در یمن، عراق و... مشاهده می‌کنیم، شعاع‌هایی از این نظام است. دنیای غرب می‌داند مقاومت کشوری چون یمن که جزو فقیرترین کشورهاست، تکیه به دین دارد و از همین‌رو در برابر آمریکا ایستاده است.

وی در ادامه به فلسفه وجودی مجلس خبرگان رهبری پرداخت و گفت: نظام جمهوری اسلامی مانند سایر نظام‌ها ارکانی همچون قوه مقننه، مجریه و قضائیه دارد، انتخابات مظهر جمهوریت این نظام است و مردم باید دست به انتخاب بزنند. از طرف دیگر، ما معتقدیم از منظر فقهی، ولایت فقیه در امتداد ولایت امام زمان(عج) قرار دارد و مشروعیت ولایت نیز از نظر فقه ما در امتداد ولایت اهل بیت(ع) است. به عبارت دیگر، ما اصل حاکمیت را از آن خدا می‌دانیم و بعد از آن، ولایت و حاکمیت به پیامبر(ص) و اهل بیت(ع) می‌رسد. در فقه شیعه، فقیه، نایب امام زمان(عج) خوانده می‌شود و حاکمیت ظاهری امام بر عهده ولی فقیه است. مردم نیز در انتخاب رهبر و ولی فقیه به نوعی دخیل هستند؛ یعنی کارشناسانی که انتخاب ولی فقیه را بر عهده دارند، به‌وسیله مردم انتخاب می‌شوند. پس افزون بر مشروعیت جایگاه ولی فقيه، در قانون اساسی نیز به جمهوریت و انتخاب مردم در این زمینه اشاره شده است.

عبدالهی درباره کارویژه‌های مجلس خبرگان رهبری نیز یادآور شد: پس از رحلت امام‌ خمینی(ره)، یکی از مسائل مهم پیش روی این نهاد، تعیین رهبری نظام بود. در آن زمان امداد خاص الهی نیز شامل حال ما شد؛ زیرا انتخاب رهبر امری دشوار بود و آیت‌الله خامنه‌ای نیز مخالف انتخاب خود بودند. ما در خصوص تعيين رهبری، کمیسیون خاصی داریم که به‌صورت میدانی و محرمانه تحقیقاتی انجام می‌دهد و پرونده و اقدامات شخصیت‌ها را بررسی می‌کند تا در شرایط مربوطه از آن تحقیقات استفاده کند.

وی ادامه داد: فقاهت، مدیریت، شجاعت، تقوا و آگاهی داشتن از شرایط زمانه از اوصاف رهبری نظام به شمار می‌رود. نظارت مجلس خبرگان نیز به معنای پیگیری، مطالبه و بررسی امور در ارتباط با رهبری است تا بداند که اوصاف یادشده در وی پابرجاست. در کمیسیون سیاسی و اجتماعی خبرگان رهبری نیز از وزرا و مسئولان مربوطه، دعوت و با آنها گفت‌وگو می‌شود تا مطالبات لازم صورت گیرد. برای مثال ما چندین جلسه به بحث نفوذ به‌ویژه در حوزه فرهنگ و سیاست پرداخته‌ایم که مقام معظم رهبری نیز در این خصوص تأکید کرده‌ است. این کمیسیون‌ها اعضای خبرگان را از نظر اطلاعاتی تغذیه می‌کند.

نامزد ششمین دوره انتخابات مجلس خبرگان رهبری تأکید کرد: اصل نظام با حضور و همراهی مردم تولد یافت و تداوم آن نیز با حضور مردم در انتخابات میسر می‌شود، همان‌طور که شرکت در راهپیمایی 22 بهمن نیز نشان‌دهنده تداوم انقلاب و همراهی مردم است. اجتماع و حضور حداکثری مردم در عرصه‌های مشارکتی موجب وحدت ملی و تقویت نظام می‌شود. صرف نظر از اینکه شیعه باشیم یا سنی و یا اقلیت مذهبی، باید به این توجه کنیم که نظام جمهوری اسلامی با حضور مردم متولد شده و حصول امنیت و تحولات در سایر حوزه‌ها همچون اقتصاد، فرهنگ و سیاست در گرو قدرت و اقتدار این نظام است که بدون شک با همراهی مردم رقم خواهد خورد. یکی از مصادیق این همراهی نیز انتخابات است. خداوند در سوره انفال به پيغمبر(ص) می‌فرماید: «دغدغه‌ای نداشته باش؛ زیرا خداوند با همراهی مؤمنان تو را کفایت می‌کند.» منظور از مؤمنان، همان مردم هستند که در کنار خداوند قرار گرفته‌اند.

وی در خصوص چگونگی دعوت اقشار گوناگون مردم به حضور در انتخابات گفت: مخاطبان ما در باب انتخابات، متفاوتند و با همه نمی‌توان به یک شکل صحبت کرد، با هرکس باید با زبان خودش به گفت‌وگو پرداخت. ما امام خمینی(ره) را صرف‌نظر از یک فقیه و مرجع تقلید، سیاستمداری جهانی می‌شناسیم. گفتار ایشان هم در خصوص انتخابات و حضور افراد مختلف، متفاوت بود. بنابراین باید از استدلال‌های عقلی ساده و منطق استفاده بیشتری کرد.

عبدالهی بیان کرد: یکی از خواسته‌ها و آرمان‌های مهم نظام، استقلال است. لذا تبیین جایگاه نظام از نظر استقلال و وابسته نبودن می‌تواند در جلب نظر مردم مهم و مؤثر باشد. برای مثال قبل از انقلاب و حتی در اوایل آن، پزشکان پاکستانی در حوزه سلامت فعالیت داشتند؛ اما امروزه شرایط ما به گونه‌ای شده است که افراد از کشورهای دیگر نیز برای درمان به ایران می‌آیند. به‌طور کلی، بیان داشته‌ها و دارایی‌ها در راستای راهبردهای چهارگانه مقام معظم رهبری می‌تواند نقش مهمی در تشویق مردم به حضور در انتخابات ایفا کند. 

انتهای پیام
captcha