حضور حداکثری در انتخابات مصداق عمل صالح است
کد خبر: 4201621
تاریخ انتشار : ۰۵ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۳:۲۳
تا انتخابات ۱۱ اسفند ۱۴۰۲/ ۸

حضور حداکثری در انتخابات مصداق عمل صالح است

امام جمعه کاشان با اشاره به آیه ۱۲۰ سوره توبه گفت: هر کار اجتماعی که موجب غیظ کفار شود، عمل صالح است و جمعیت بیشتر ما در انتخابات قطعاً عمل صالح محسوب می‌شود.

حجت‌الاسلام سیدسعید حسینی امام جمعه شهرستان کاشانحجت‌الاسلام سیدسعید حسینی، امام جمعه و نماینده ولی فقیه در شهرستان کاشان و نامزد ششمین دوره انتخابات مجلس خبرگان رهبری از حوزه انتخابیه استان اصفهان است. وی با حضور در دفتر خبرگزاری ایکنا در اصفهان ضمن ارزشمند خواندن فعالیت این رسانه اظهار کرد: زمانی قرآن در این کشور مهجور بود و فقط در ختم اموات و یا برای تبرک زندگی یک زوج جوان هنگام رفتن به منزل مشترکشان به این کتاب مراجعه می‌شد، اما به برکت انقلاب اسلامی، قرآن اکنون در دل، گوشت و پوست کودکان کشور هم نفوذ کرده است.  


بیشتر بخوانید:


خداوند متعال دو نوع رحمت دارد؛ رحمت رحمانی و رحمت رحیمی. رحمت رحمانی خداوند ابتدایی است؛ یعنی بدون اینکه کار مثبتی انجام داده باشیم، خداوند آن را تفضل می‌کند، ولی رحمت رحیمی در صورتی است که من ایمان اولیه بیاورم و درخواست کنم. وقتی به مشهد مشرف می‌شویم، در زیارتنامه امام رضا(ع) می‌خوانیم: «قَطَعْتُ الْبِلادِ رَجَاءَ رَحْمَتِكَ...؛ من شهرهای گوناگون را طی کردم به امید رحمت تو...» این همان رحمت رحیمی محسوب می‌شود. یکی از مجاری رحمت‌ رحیمی این است که افراد با قرآن انس داشته باشند. لذا کاری که شما در زمینه ترویج قرآن و عترت انجام می‌دهید، بسیار ارزشمند است.

وقتی حکومت، دینی باشد، بقای آن بسته به همان عواملی است که انقلاب را به وجود آورد. اگر از امام خمینی(ره) در مقام مؤسس انقلاب بپرسید که چه شد انقلاب به پیروزی رسید؟ ایشان می‌فرماید: «دو عامل؛ ایمان به خدا و وحدت مردم.» البته هر تحلیلگری می‌داند که عامل سومی هم وجود دارد و آن نقش رهبری امام است. شهید مطهری(ره) وقتی از پاریس برگشت، درباره رهبر کبیر انقلاب گفت: «من چهار نوع ایمان در ایشان دیدم؛ بِرَبِّه، باُمَتِّه، بهَدَفه، بِسَبیلِه.» نرم‌افزار امام، ایمان و سخت‌افزارش خودکار، کاغذ و نهایتاً یک ضبط صوت بود. رهبر معظم انقلاب در تفسیر سخنان شهید مطهری درباره «آمَنَ بِرَبِّه» می‌فرماید: «یعنی امام راحل به سنت‌های قرآن ایمان داشت.»

سنت‌های قرآن، یکی از مباحث بسیار مهم این کتاب آسمانی است؛ پایان‌نامه دکترای من یا همان سطح چهار حوزه به موضوع سنت‌های قرآن مربوط می‌شود. ۱۸ دسته از آیات راجع به سنت‌های قرآن است که یک دسته، کلمه «سنت الله» را شامل می‌شود، اما ۱۷ دسته این واژه را ندارد؛ برای مثال آیه پنج سوره انشراح می‌فرماید: «فَإِنَّ مَعَ الْعُسْرِ يُسْرًا؛ پس بدان که به لطف خدا با هر سختی البته آسانی است.» درون تحریم‌ها خودکفایی وجود دارد، یا آیه هفت سوره محمد(ص): «... إِن تَنصُرُوا اللَّهَ يَنصُرْكُمْ؛ شما اگر خدا را یاری کنید، خدا هم شما را یاری می‌کند» که امام راحل با همین آیه انقلاب به پا کرد.

در آیه ۴۶ سوره سباء آمده است: «قُلْ إِنَّمَا أَعِظُكُم بِوَاحِدَةٍ أَن تَقُومُوا لِلَّهِ مَثْنَىٰ وَفُرَادَىٰ...؛ بگو که من به یک سخن شما را پند می‌دهم و آن سخن این است که شما خالص برای خدا دو نفر دو نفر با هم یا هر یک تنها قیام کنید.» نقش مردم در قیام رهبر کبیر انقلاب طبق این آیه مشخص می‌شود. آیه ۶۲ سوره انفال می‌فرماید: «...هُوَ الَّذِي أَيَّدَكَ بِنَصْرِهِ وَبِالْمُؤْمِنِينَ؛ ...اوست که به نصرت خود و یاری مؤمنان تو را مؤید و منصور گردانید.» اگر مردم از سال ۱۳۴۲ پای کار انقلاب نمی‌آمدند، قطعاً این انقلاب به پیروزی نمی‌رسید، زیرا اگر قرار باشد سنت خداوند اجرا شود، با معجزه انجام نمی‌شود. «اَبَی اللهُ اَنْ یَجرِیَ الاُمورَ اِلّا بِاَسْبابِها؛ خداوند ابا دارد از اینکه امور عالم را به غیر از مسیر اسبابش به جریان بیندازد.» (اصول کافی، ج ۱، ص ۲۵۹) یعنی من اگر بیمار شدم، هم باید صدقه بدهم، هم دعا کنم و هم به پزشک مراجعه و دارو استفاده کنم. خداوند متعال شفا را از طریق اسباب قرار داده است.

اسباب پیروزی انقلاب هم یک موردش این است که مردم پای کار بیایند، رهبر کبیر انقلاب و سپس جانشینش را تأیید کنند و هر جا فرمان دهند، اطاعت کنند. اگر این انجام شود، «إِن تَنصُرُوا اللَّهَ» صورت گرفته که قطعاً «يَنصُرْكُمْ» را همراه خواهد داشت.

تأکید رهبری بر حضور حداکثری انتخابات

فراخوان رهبر معظم انقلاب راجع به انتخابات پیش‌رو نیز مبنی بر حضور حداکثری است. ایشان در یک سخنرانی در سال ۸۴ در تحلیلی فرمودند: «کسانی که پای انتخابات نمی‌آیند و دلیلشان این است که من نمی‌آیم تا عنادم را با انقلاب اسلامی نشان دهم، درصد کمی دارند.» اگر این درصد را کنار بگذاریم، بقیه انقلاب را قبول دارند، ولی اکنون کسانی که برای رأی دادن اعلام حضور می‌کنند، ۴۰ درصد هستند. ما باید تلاش کنیم که این ۴۰ درصد را افزایش دهیم، اما چگونه؟ باید برای کسی که انگیزه ندارد، ایجاد انگیزه کنیم.

همان‌گونه که انسان از بدی‌ها اثر می‌پذیرد و ورودی‌ اطلاعات از سوی دشمن و جبهه مخالف بر دانش‌آموز، دانشجو و دکتر ما اثر منفی دارد، خوبی‌ها هم اثرگذار خواهد بود. ما اگر ورودی‌ها را از آبشخور صحیح و بدون اغراق انتقال دهیم، حتماً موثر است. برای مثال اقدامات خوب دولت را طی این مدت انتقال دهیم، از جمله احیای هفت هزار کارخانه در سطح کشور، دستاوردهای حوزه صنعت و نانو، پرتاب ماهواره که اخیراً در فاصله ۱۵ روز چهار ماهواره به مدار ۷۵۰ کیلومتری زمین فرستاده شد، تلاش برای تقویت زیرساخت‌های فضای مجازی داخلی و... . با توجه به آیه ۱۲۰ سوره توبه، هر کار اجتماعی که موجب غیظ کفار شود، عمل صالح است و جمعیت بیشتر ما در انتخابات قطعاً عمل صالح محسوب می‌شود.

با توجه به محور دوم مورد تأکید مقام معظم رهبری در خصوص انتخابات، رقابتی شدن انتخابات از سوی شورای نگهبان و هیئت‌های اجرایی به این شکل تحقق می‌پذیرفت که مقداری از سطح سخت‌گیری‌ها کم شود. برای مثال اگر تبصره‌ای وجود دارد تا فرد مورد تأیید قرار گیرد، آن تبصره اعمال شود. همان‌طور که ملاحظه کردید، چندین بار، آمار احراز صلاحیت‌شدگان تغییر کرد. البته یکی از عدم احرازها، شکلی بود؛ یعنی کسی که مسئول یا مدیر بوده، دیر استعفا داده و یا مدیر بالادستی‌اش استعفای وی را قبول نکرده که در این صورت، دست شورای نگهبان بسته شده است.

تأمین امنیت انتخابات از وظایف نیروهای امنیتی اعم از وزارت اطلاعات، سپاه و نیروی انتظامی است. اخیراً دشمن تلاش بسیاری انجام داد تا با استفاده از گروه‌های گوناگون تروریستی، مردم را بابت حفظ جانشان در صف انتخابات نگران کند که توطئه‌هایشان به لطف خداوند متعال از سوی سربازان گمنام امام زمان(عج) خنثی شد. در خصوص سلامت انتخابات نیز به جریان فتنه ۸۸ اشاره می‌کنم. همان کسانی که می‌گفتند تقلب انجام شده است، بعد از آن خودشان در مصاحبه‌های گوناگون اذعان کردند که چنین چیزی اصلاً وجود ندارد. تخلف ممکن است اتفاق بیفتد، اما تقلب‌ در این سطح به هیچ وجه امکان ندارد. هر نماینده ناظر دارد و این چشم‌ها نگاه می‌کنند. امیدوارم که امسال هم انتخابات در نهایت سلامت انجام شود.

فلسفه وجودی و کارویژه مجلس خبرگان

خبرگان پنج وظیفه دارد که مردم یکی از آنها را بیشتر اطلاع ندارند و آن انتخاب رهبری است. وظیفه دوم که بسیار مهم است و شاید هیچ کشوری نداشته باشد، رصد و احراز ۹ شرط رهبر در طول سال‌هایی است که به رهبری می‌پردازد. وظیفه دیگر، بازنگری قانون اساسی محسوب می‌شود که پنج نفر از اعضای مجلس خبرگان به تشخیص رهبر در شورای بازنگری قانون اساسی عضو می‌شوند.

همچنین مجلس خبرگان کارگروه‌هایی دارد تا مشکلات کشور و حرکت کلی آن را به سمت اهداف عالی رصد کند و ببیند کشور در زمینه صنعت و آسیب‌های اجتماعی در چه سطحی است؟ بیشترین جلسه کمیسیون هم که برگزار شده، مربوط به همین کمیسیون اجتماعی و اقتصادی بوده و تاکنون ۱۳۴ جلسه در این زمینه تشکیل شده است؛ به این صورت که عالی‌ترین مقام‌ها را دعوت می‌کنند، مشکلات را می‌شنوند، انتقاد می‌کنند، از تیم‌های مخالف دعوت به عمل می‌آورند، مناظره تشکیل می‌دهند و نتیجه را برای اعضا می‌فرستند. خبرگان چیزی را که اهمیت بیشتری دارد، به محضر رهبر انقلاب تقدیم می‌کند. رهبری هم جایی که لازم باشد، ورود می‌کند. به‌طور کلی رهبر معظم انقلاب می‌فرماید: «کار مجلس خبرگان ایجاد آرامش برای مردم است.»

انتهای پیام
captcha