نبود اساتید طراز اول؛ مشکل بزرگ علاقه‌مندان قرآن در استرالیا + عکس
کد خبر: 4168753
تاریخ انتشار : ۲۲ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۴:۱۱
رئیس مجمع قرآنى سیدنی در گفت‌و‌گو با ایکنا مطرح کرد:

نبود اساتید طراز اول؛ مشکل بزرگ علاقه‌مندان قرآن در استرالیا + عکس

مصطفی اشرفی، فعال قرآنی ایران در استرالیا گفت: بزرگترین مشکل موجود پیش روی فعالان قرآنی در استرالیا، ‌کمبود اساتید بین‌المللی قرآن است و این موضوع را سال‌ها قبل با سازمان اوقاف در ایران هم در میان گذاشته بودیم.

مسلمانان در کشور استرالیا با وجود اینکه به عنوان یک اقلیت حضور دارند اما با تشکیل مجامع و تأسیس سازمان‌های مختلف فعالیت‌های خود را انجام می‌دهند. یکی از این فعالیت‌ها برگزاری کلاس‌های قرآن برای سنین مختلف و در نهایت برگزاری مسابقات قرآن است که این مسابقات با وجود تعداد کم جمعیت مسلمان در این کشور از استقبال خوبی برخوردار می‌شود و با توجه به گستردگی استفاده از شبکه‌های اجتماعی، این فعالیت‌ها مورد توجه سایر افراد در بخش‌های دیگر استرالیا و خارج از این کشور هم قرار می‌گیرد.

خبرگزاری ایکنا با توجه به برگزاری مسابقات قرآن از سوی مجمع قرآنى ثامن الائمه امام رضا(ع) شهر سیدنی که از روز 15 سپتامبر تا 17 سپتامبر (24 تا 26 شهریور) برگزار خواهد شد؛ گفت‌وگویی را با مصطفی اشرفی، فعال قرآنی ایرانی مقیم استرالیا و رئیس این مجمع ترتیب داد که مشروح آن در ادامه می‌آید:

ایکنا ـ درباره فعالیت‌های مجمع قرآنى ثامن الائمه امام رضا(ع) شهر سیدنی توضیح مختصری بفرمایید.

این مجمع قرآنی در سال 2002 و در شهر سیدنی استرالیا تأسیس شد. البته آن زمان مجمع قرآنى ثامن الائمه(ع) به عنوان سازمان و یا تشکل رسمی در استرالیا ثبت نشده بود و این مجمع قرآنی پیش‌تر به صورت شخصی و از طریق برپایی مجالس قرائت قرآن و دعای ندبه در خانه‌ها کار خود را آغاز کرده بود.

به تدریج تعداد جلسات و افراد علاقه‌‌مند به میزبانی این مراسم بیشتر شد و با گسترش این مراسم، دوستانی در انجمن دیگری به نام انجمن نور در سال 2002 از ما تقاضا کردند که این مراسم را در محل انجمن خود میزبانی کنند. خوشبختانه به کمک پدرم و مادر مرحومم اینها توانستند این مراسم دعا‌خوانی را انجام دهند و در نهایت مجمع قرآنى ثامن الائمه امام رضا(ع) راه‌اندازی شد.

بعداً مراسم دعای توسل هم بعد از برگزاری در سه‌شنبه شب‌ها به این مراسم اضافه شد. در حال حاضر حدود 150 نفر تا 300 نفر در این مراسم شرکت می‌کنند که برای اولین بار در شهر سیدنی به طور مرتب برگزار می‌شود. ضمن اینکه این مراسم در فضای مجازی و پلتفرم فیس‌بوک به طور مرتب پخش شده و بینندگانی از سایر کشورها دارد.

البته چهارشنبه شب‌ها مراسم دعای حدیث کساء و پنجشنبه‌ شب‌ها هم دعای کمیل برگزار می‌کنیم و همه این مراسم از طریق فیس‌بوک و اینستاگرام پخش می‌شوند. صبح‌های جمعه هم دعای ندبه در مکانی که اجاره کرده‌ایم به صورت حضوری برگزار می‌کنیم و عصر جمعه هم کلاس‌های قرآن و کلاس‌های مذهبی برای کودکان و خردسالان دایر است.

مشوق اصلی من برای تأسیس مجمع قرآنى ثامن الائمه، امام رضا(ع) پدر و مادرم بودند که خیلی دوست داشتند کاری ماندگار برای قرآن انجام دهم.  باید به این موضوع هم اشاره کنم که در سال 2021 و حدود دو سال پیش مجمع قرآنى ثامن الائمه امام رضا(ع) به صورت رسمی در استرالیا ثبت شده است.

ایکنا - این مسابقات قرآنی در چه سطحی و برای چندمین سال است که برگزار می‌شود؟

مسابقات قرآنی مجمع قرآنى ثامن الائمه امام رضا(ع) اولین مسابقات از این نوع است که در شرق استرالیا برگزار می‌شود. به شخصه از حدود 22 سال پیش که به این کشور آمدم تلاش کردم که مراسم مذهبی و قرآنی را همانطور که در ایران داشتم، برگزار کنم. برای مثال در ماه رمضان مراسمی با عنوان شبی با قرآن و با حضور قاریان اهل سیدنی برگزار کردیم که بسیار موفق بود و هر سال تکرار می‌شود.

این مسابقات قرآنی در حال حاضر با حضور قاریانی از شهر سیدنی و کشور نیوزیلند برگزار می‌شود و امیدواریم دور دوم آن در سال آینده میلادی و با حضور قاریانی از سراسر استرالیا انجام شود.

در ادامه ویدئویی از برنامه مشترک قرآنی قاریان ایران و استرالیا را در بستر فضای مجازی مشاهده می‌کنید.

در کمال تأسف باید گفت، با وجود قاریان خوبی که در استرالیا حضور دارند اما این افراد بسیار کم‌کار بوده و در این برنامه ها حضور کمرنگی دارند.

ایکنا ـ چه افرادی در این مسابقات قرانی شرکت دارند و این مسابقات مختص شیعیان هست یا سایر مسلمانان هم در این مسابقات می‌توانند شرکت کنند؟

ما این مسابقات را با شعار وحدت برگزار می‌کنیم و موضوع شیعه و سنی در آن به هیچ‌عنوان مطرح نیست و هدفم انجام وظیفه به عنوان سفیر قرآنی است. امیدوارم در سال‌های آینده هم این مسابقات را بتوانیم برگزار کنیم.

این مسابقات برای همه مسلمانان است و علاوه بر آقایان، بانوان هم در این رقابت‌ها حضور دارند. البته ما درخواست‌هایی برای حضور سایر قاریان قرآن از ملیت‌های دیگر هم داریم و امیدواریم بتوانیم از این افراد میزبانی و پیام وحدت بین مسلمانان را نشان دهیم.

ایکنا ـ بزرگترین مشکل پیش روی فعالیت‌های قرآنی در استرالیا چیست و فکر می‌کنید چطور می‌شود این مسائل را حل کرد؟

بزرگترین مشکلی که در اینجا وجود دارد، ‌نبود و کمبود استاد بین‌المللی قرآن در استرالیا است و این موضوع را سال‌ها قبل با سازمان اوقاف در ایران در میان گذاشته بودیم. با این همه اقدامی صورت نگرفت. این درحالی بود که ما تنها از این سازمان خواستار معرفی اساتید برای برگزاری کلاس و دوره‌های آموزش قرآن بودیم و سایر کارها را قرار بود خودمان انجام دهیم. امیدوار هستیم که همکاری صورت بگیرد که در آینده بتوانیم کلاس‌های آموزش قرآن را در سایر شهرهای استرالیا برگزار کنیم. در واقع نبود آموزگار قرآن و اساتید طراز اول در استرالیا مشکل بزرگ ما است.

متأسفانه مسلمانان و مراکز اسلامی استرالیا به موضوع آموزش قرآن اهمیتی نمی‌دهند و بیشتر به دنبال کارها و فعالیت‌های تجاری هستند در حالیکه باید این مراکز به فکر آموزش و تربیت نسل آینده مسلمانان کشور باشند.

با این وجود در مجمع قرآنى ثامن الائمه، امام رضا(ع) تلاش‌ها بر این اساس بود که حتی در سال‌های شیوع کووید-19 و بعد از آن در سال 2020، هم از سید جواد حسینی و استاد شیخ کبیر حیدری،‌ قاری اهل افغانستان در ماه رمضان به صورت آنلاین میزبانی کردیم.

از همینجا اعلام می‌کنم که آماده همکاری با قاریان و اساتید قرآنی به خصوص از ایران هستیم و دوست داریم که با سازمان اوقاف ایران هم همکاری داشته باشیم.

ایکنا ـ آینده این مسابقات را چطور ارزیابی می‌کنید؟

آینده این مسابقات را مانند کارهایی که قبلاً انجام شده بسیار خوب می‌بینم و مطمئن هستم که به لطف اهل بیت (ع) مسیری موفقیت‌آمیز خواهد پیمود. امیدوارم یکی از کارهای ماندگار ما برگزاری موفق مسابقات قرآن مجمع قرآنى ثامن الائمه امام رضا(ع) باشد.

در ادامه تصاویری از برنامه‌های مختلف قرآنی و مذهبی مجمع قرآنى ثامن الائمه امام رضا(ع) سیدنی در استرالیا را مشاهده می‌کنید.

 
گفت‌وگو: محمدحسن گودرزی
انتهای پیام
captcha