مجمع عمومی اتحادیه موسسات قرآن و عترت استان تهران تشکیل شد + فیلم
کد خبر: 4125471
تاریخ انتشار : ۱۱ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۵:۳۸
با اعلام رویکردهای جدید در سال ۱۴۰۲

مجمع عمومی اتحادیه موسسات قرآن و عترت استان تهران تشکیل شد + فیلم

مجمع عمومی عادی سالانه و مجمع عمومی فوق‌العاده اتحادیه موسسات و تشکل‌های قرآن و عترت استان تهران، امروز همراه با ایجاد فضایی شاد برای حاضران و متفاوت با ادوار قبل برگزار شد. از مدیران امور قرآنی به منظور دریافت پاسخ دعوت به عمل آمده بود، ولی جلسه بدون حضور آنان خاتمه یافت.

موسسات قرآنیبه گزارش خبرنگار ایکنا، مجمع عمومی عادی سالانه و مجمع عمومی فوق‌العاده اتحادیه موسسات و تشکل‌های قرآن و عترت استان تهران، ۱۱ اسفندماه با دقایقی تأخیر و استقبال خوب مؤسسات قرآنی و حضور پررنگ بانوان در سالن اجتماعات سازمان تبلیغات اسلامی استان تهران برگزار شد.

این گردهمایی که با اجرای گرم و شاد مهدی عباس‌نژاد همراه بود، با طنین تلاوت امیرحسین رحمتی، قاری بین‌المللی کشورمان و سرود جمهوری اسلامی ایران آغاز شد. در ادامه گروه تواشیح موسسه میعادالقرآن حضرت ولی‌عصر(عج) قطعه‌ای را در مدح حضرت مهدی(عج) اجرا کردند.


گزارش تصویری گردهمایی مدیران تشکل‌های قرآن و عترت استان تهران


حجت‌الاسلام والمسلمین سیدحسین کوششی، رئیس هیئت مدیره اتحادیه طی سخنانی به بیان کلیاتی از رویکرد و تدابیر اتحادیه در سال ۱۴۰۲ و اقدامات صورت گرفته سال ۱۴۰۱ پرداخت و گفت: در دور جدید فعالیت اتحادیه، تمام موسسات دارای مجوز از دو دستگاه حاکمیتی تبلیغات اسلامی و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، گرد هم آمدند، حتی در اعضای هیئت مدیره اتحادیه استان پنج نفر از بانوان و در هیئت بازرسی دو نفر از بانوان عضو هستند، یعنی نیمی از اعضای هیئت مدیره را بانوان تشکیل داده‌اند و این دوره نخستین بار است که شاهد حضور پررنگ بانوان در مجموعه تصمیم‌گیری اتحادیه استان هستیم.

کوششی با اشاره به تشکیل ۱۶ جلسه هیئت مدیره اتحادیه استان در سال ۱۴۰۱ گفت: از این تعداد چهار جلسه فوق‌العاده و ۱۲ جلسه عادی بود و در مجموع ۹۳ مصوبه تصویب شد که در برگیرنده تصمیماتی برای مسائل داخلی اتحادیه، اقداماتی برای مدیرعامل اتحادیه یا دربردارنده سیاست‌هایی برای تنظیم بیشتر امور بود.

حجت‌الاسلام کوششی

رئیس هیئت مدیره اتحادیه مؤسسات استان تهران افزود: شش گارگروه تخصصی در اتحادیه شامل آموزش و پژوهش، طرح و برنامه، نظارت و ارزیابی، اخلاق، رفاه و خدمات، مسایل سیاسی _ اجتماعی با شرح و وظایف ویژه، فعالیت خود را پیش می‌برند‌.

وی با تاکید بر اینکه در سال ۱۴۰۱ هیچ حمایتی از اتحادیه مؤسسات قرآنی استان تهران انجام نشد، تصریح کرد: تنها حمایت ۲۵ میلیون تومان بود که در چند مرحله از سوی اتحادیه کشوری در قالب طرح تربیت مربی به حساب اتحادیه واریز شد. آن هم به دلیل اینکه اتحادیه کشوری با مجموعه‌های خاصی به منظور برگزاری‌ آن دوره‌ها، قرارداد بسته بود و تتها اتحادیه استان نقش پیگیری‌کننده و واسطه را داشت از این پیگیری‌ها، مبلغی حدود ۴ تا ۵ میلیون تومان به اتحادیه استان تهران رسید.

مجمع عمومی اتحادیه موسسات قرآن و عترت استان تهران تشکیل شد

وی با اشاره به اینکه رویکرد و برنامه پیش‌بینی شده اتحادیه برای سال آینده به صورت حمایتی است، ادامه داد: طی رایزنی با کمیته‌ پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی وزارت کشور و حضور نماینده اتحادیه در آن کمیته، موسساتی که طرح‌هایی در این زمینه دارند با بودجه پیشنهادی، به اتحادیه ارائه کنند. درست است که اعتبارها به صورت بلاعوض و پرداخت اجاره‌بها و..‌. از سوی دستگاه‌ها نیست، اما حمایت‌های طرح و برنامه‌ای از سوی دستگاه‌ها است.

کوششی با تاکید بر ضرورت فعالیت بیشتر موسسات در بستر فضای مجازی بیان کرد: در حال حاضر موسسات یا سایت ندارند یا محتوای سایتشان به‌روز نیست، لذا بستری فراهم شد تا ۳۰۰ موسسه در این زمینه آموزش ببینند. همچنین به دلیل لزوم تقویت سواد رسانه‌ای مدیران مؤسسات قرآنی به عنوان پرچمداران فرهنگی جامعه، دوره‌های رسانه‌ای براساس منظومه فکری رهبر انقلاب در موسسات متقاضی برگزار می‌شود.

وی افزود: همچنین کمیته طرح و برنامه اتحادیه نیز طی جلسات تخصصی، طرح‌هایی را در دست دارند تا بدون بار مالی برای موسسات قرآنی و در راستای تقویت حضور اجتماعی موسسات و ارایه ظرفیت آنها در سال ۱۴۰۲ ارائه، ابلاغ و عملیاتی شود.

کوششی به بحث برگزاری نمایشگاه شمیم وحی طی سال‌ها پیش (سه سال پی در پی در راستای حمایت از تشکل‌های قرآنی در آستانه ماه رمضان با مشارکت شهرداری تهران و شورای عالی قرآنی شهرداری تهران و با همکاری اتحادیه) اشاره کرد و گفت: امسال نیز این نمایشگاه با رویکرد جدید، شورای عالی قرآن شهرداری و مکاتبات اتحادیه در آستانه ماه مبارک رمضان برگزار خواهد شد. (۸۰ درصد توافقات انجام شده است.)

کوششی در پایان صحبت‌هایش به فرایند صدور گواهینامه از سوی اتحادیه به مانند سایر اصناف یا از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و سازمان تبلیغات اسلامی اشاره کرد و گفت: اعتبار گواهینامه‌ها تخصصی است و نشان‌دهنده توانایی فرد گواهینامه‌گیرنده است و اصلاً ارزش استخدامی ندارند.

در بخش بعدی نمایندگان موسسات قرآنی چون زهرا بادی، مدیر موسسه اسوه تهران و سروش ابوالفتحی، مدیر موسسه سروش مشکات و... به بیان تجمیع نظرات، مطالبات و دغدغه‌های موسسات پرداختند.

اهم سوالات و دغدغه مدیران موسسات قرآنی؛

  • همچنان مشکل مکان برای برخی مؤسسات باقی است و باید هر چه زودتر رفع شود
  • درخواست توجه بیشتر به توانمندسازی موسسات قرآنی در موضوعات سواد رسانه‌ای
  • پیشنهاد بهره‌مندی از معلمان پیشکسوت قرآنی مؤسسات در کلاس‌های قرآن مدارس
  • تسهیلاتی برای انجام تبلیغات در شبکه‌های صدا و سیما
  • داشتن رویکرد حمایتی از مؤسسات نیمه فعال و غیر فعال
  • گلایه از فروش اماکن سازمان تبلیغات اسلامی در برخی نقاط شهر تهران به قیمت پایین و امکان اختصاص این فضا به موسسات قرآنی
  • امکان بیمه کارکنان و نیروهای اجرایی موسسات مشابه بیمه صندوق هنر برای معلمان
  • لزوم برپایی کارگاه‌های آموزشی درباره مباحث مالی و مالیات
  • لزوم ارتباط مداوم مجموعه سازمان تبلیغات اسلامی با مدیران مؤسسات قرآنی
  • تشکیل مجمع خیرین
  • استفاده از ظرفیت نمایندگان مجلس
  • حضور فعال اتحادیه در نمایشگاه‌های متعدد و ارائه ظرفیت‌ بخش مردمی
  • توجه به فرهنگ شهادت و معرفی شهدا به عنوان مصادیقی از عاملان به قرآن و توجه مؤسسات به آرمان‌های انقلابی اسلامی

در ادامه سیدحسن دهقان، مدیرعامل اتحادیه قرآنی تهران به بیان نکات اجمالی و به فراهم شدن زمینه برای در اختیار گذاشتن بیش از ۳۰۰ وب‌سایت به موسسات قرآنی به منظور اطلاع‌رسانی به‌روز، خبر داد.

وی در ادامه به وجود ۲۲ نماینده از سوی اتحادیه در نقاط مختلف شهر تهران و همچنین شعب در شهرستان‌های استان تهران و تعامل بیشتر با آنها اشاره کرد.

سپس مهدی سیفی، دبیر شورای عالی قرآن شهرداری طی سخنانی به سپری شدن ۸۰ درصد فرایند برپایی نمایشگاه شمیم وحی و موافقت‌های معاونت اجتماعی شهرداری و شورای عالی قرآن شهرداری تهران پرداخت و افزود: همکاری ما با شما در دو محور زیرساختی خواهد بود، یکی با توجه به مشکلات مکانی مؤسسات، بهره‌مندی از فضا و ظرفیت سرای محلات، شهربانوها و دارالقرآن‌های مرکزی و نگاه دوم، حمایتی است. ثانیاً در نظر داریم تا در انتخاب مدیران محلات از ظرفیت قرآنی استفاده شود، البته موانعی هست که برای حل آن تلاش می‌کنیم.

در ادامه حائری، قائم مقام و نماینده تبلیغات اسلامی استان تهران به ببان نکته‌ای کوتاه پرداخت و گفت: هر آنچه قصور است از جانب ماست و هر چه خیر است از طرف شماست، تلاش ما بر این است که با رویکردهای جدید شاهد اتفاقات خوبی باشیم.

وی ادامه داد: در نگاه کنونی اصل بر حرکات‌های مردمی است، اما از شما می‌خواهم ارتباطتان با سازمان تبلیغات اسلامی استان، وسیع‌تر و جدی‌تر باشد تا شاهد بقای بسیاری از مشکلات نباشیم و تمام تلاش برای رفع موانع موجود را داشته باشیم.

مجمع عمومی اتحادیه موسسات قرآن و عترت استان تهران تشکیل شد

در بخش دیگر گروه بین‌المللی نور مشکات متشکل از نوجوانان به اجرای سه قطعه پرداختند. سپس گزارش مالی اتحادیه استان تهران توسط توسط لیلا پورنظری از اعضای هیئت بازرسی ارائه شد.

وی با اشاره به اینکه دیون مالی اتحادیه بیش از ۷۰ میلیون تومان است که بخشی برای حقوق پرسنل و بازرسان است، گفت: اتحادیه در زمینه عملیات مالی در سال ۱۴۰۱، هزینه‌ها و آورده‌هایی را با مشارکت مراکز مختلف دریافت نکرده است، اما مدیرعامل به شخصه ۱۶۳ میلیون تومان آورده مالی داشت.

پورنظری اضافه کرد: همچنین ۲۵ میلیون تومان از سوی اتحادیه کشوری در زمینه دوره تربیت مربی به اتحادیه واریز شد که تنها ۵ میلیون تومان آن برای پیگیری و واسطه‌گری اتحادیه استان بود. در بخش دیگر این مراسم هدیه معنوی از سوی شورای عالی قرآن شهرداری تهران و اتحادیه به مدیران حاضر در سالن اعطا شد.

سپس هیئت رئیسه به منظور تغییرات پیشنهادی برخی از مفاد اساسنامه اتحادیه موسسات و تشکل‌های قرآن و عترت استان تهران با انتخاب اعضا رای‌گیری را به صورت کتبی انجام دادند.

در حسن ختام این برنامه احمدی، مدیر موسسه تفکر برتر درباره ابرسامانه قرآن‌آموز و نحوه ثبت نام مراکز آموزشی و فراهم شدن افزودن اطلاعات، اخبار و دوره‌های آموزشی بیش از ۳۰۰ موسسه قرآنی، در این سامانه به توضیحاتی پرداخت.

یادآور می‌شود، میثم طاهرآبادی، حجت‌الاسلام سیدحسین کوششی، محمد پیلان‌نژاد، معصومه زعفرانی‌بهروز، فریبا میرزایی‌حیدری، مهدی حاجی، آذر قشلاقی، حاتم رجبی، احمدی کلیسانی، حمیده رهروشرع و اقدس پناهی به عنوان اعضای اصلی هیئت مدیره و لیلا پورنظری، انسیه سالم و محمد شهبازی اعضای اصلی هیئت بازرسی هستند.

سیدحسن دهقان، مدیرعامل اتحادیه، حجت‌الاسلام کوششی، رئیس هیئت مدیره اتحادیه و فریبا میرزایی، نایب‌رئیس هیئت مدیره است.

گزارش از سمیرا انصاری

انتهای پیام
captcha