اصحاب هنر و رسانه باید در معرفی مشاهیر و جهاد تبیین پیشگام باشند
کد خبر: 4103832
تاریخ انتشار : ۱۰ آذر ۱۴۰۱ - ۱۵:۰۲

اصحاب هنر و رسانه باید در معرفی مشاهیر و جهاد تبیین پیشگام باشند

وزیر ارشاد امروز در اجلاسیه پایانی کنگره بین‌المللی شهید میرزا کوچک در رشت با بیان اینکه اصحاب فکر و اندیشه و هنر و رسانه باید در جهاد تبیین و معرفی مشاهیر پیشگام باشند، گفت: باید شخصیت‌های ناصح و مجاهدی مانند میرزا کوچک که برای پیشرفت ایران و رهایی از استعمار تلاش کردند، بیش از پیش معرفی شوند.

به گزارش ایکنا از گیلان، محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی امروز،10 آذرماه در اجلاسیه پایانی کنگره بین‌المللی شهید میرزا کوچک که در تالار مرکزی رشت برگزار شد، اظهار کرد: از همه کسانی که تلاش کردند تا این کنگره در شأن میرزا این سردار بزرگ نهضت جنگل برگزار شود، تشکر و قدردانی می‌کنم.

وی با بیان اینکه گیلان، استان فرهنگ و هنر است، افزود: تاریخ پر عظمت این استان نشان می‌دهد که گیلان همواره در همه تحولات ایران طی دوره‌های مختلف خوش درخشیده و گیلانی پیشگام بوده؛ همواره شهدای گیلانی در دوران دفاع‌مقدس، دفاع از حرم و دفاع از امنیت الهام‌بخش هستند و این استان مهد علمای وارسته و کم‌نظیری همچون آیت‌الله بهجت(ره)، اندیشمندان و بزرگان بسیاری که در قله رشته‌های مختلف ایستاده‌اند، بوده است.

وزیر ارشاد گیلان را استان کم‌نظیری دانست، ادامه داد: گیلان استان مشاهیر بزرگ ایران در علم، فقاهت، دانش‌نوین، هنری، سینمایی، موسیقی و ... است که باید بیش از پیش به نسل امروز معرفی شوند.

اسماعیلی با اشاره به نهضت بزرگ میرزا کوچک، بیان کرد: نهضت بزرگ میرزا و ایام پر محنتی که ایران به‌سر می‌برد همزمان با ایام سال‌های پایانی قرن 13 شمسی بود که پر از محنت و غم و غصه است و اتفاقات ناگواری رخ داد که ایران تا حد واگرایی جلو رفته و آسیب دیده بود، وحدت ملی و سرزمینی به واسطه حضور گسترده استعمارگران تهدید شد.

وی با اشاره به اینکه در و دیوار شهر رشت راویان خوبی از روزهای پر محنت ایران عزیز و گیلان سرافراز هستند، تصریح کرد: در آن ایام بر مردم خیلی سخت گذشت، قرارداد 1907 حاکم و کشور به محل تاخت و تاز قدرت‌های استعماری تبدیل شده بود، حاکمان نالایق هم دست در دست هم داده بودند تا روزهای تلخی بر مردم ایران حاکم شود. در این شرایط میرزا با عزمی راسخ و دلی امیدوار به عنایات الهی به پا خواست و با یاران اندک و صدیق جهاد کرد.

وزیر ارشاد با بیان اینکه آرمان میرزا رهایی از استبداد و استعمار بود، گفت: نهضت میرزا به دلایل وجود نفوذی‌ها به شکست انجامید اما بذری در سرزمین پر استعداد ایران بود که درخت تناور انقلاب رشد پیدا کرد و ثمره آن نهضت مردمی و انقلابی شد.

وی ادامه داد: امروز در شرایطی هستیم که دشمن به دنبال ایجاد یأس و ناامیدی و تکرار حوادث تلخ گذشته است، شاید در دوره‌های مختلف اسم و هدف دشمن تغییر کند اما دشمن همان دشمن است؛ اگر دشمن در قرن 13 به دنبال تجزیه ایران بود اما مجاهدانی امثال میرزا کوچک، خیابانی، پسیانی، مدرس و... ایستادند و مقاومت کردند تا جامعه ایرانی دچار واگرایی نشود.

اسماعیلی خاطرنشان کرد: دشمن همواره به دنبال ایجاد اختلاف، یأس آفرینی، ناامید کردن مردم از آینده و دو قطبی سازی است، حتما منصفین و اهل تاریخ به روشنی می‌دانند که بهانه‌های امروز فقط و فقط با یک راهبرد کلی ایجاد شکاف و از بین بردن وحدت در ایران بوده زیرا ایران مقتدر و قوی خار چشم دشمنان است.

وزیر ارشاد با بیان اینکه نیک‌اندیشان، خیرخواهان، اصحاب فکر و اندیشه و هنر و رسانه باید در جهاد تبیین و معرفی مشاهیر پیشگام باشند، گفت: ما باید از دستاوردهای مردم ایران همواره صحبت کنیم و موفقیت‌ها و پیشرفت‌ها را بازگو نماییم، باید گوش شنوایی برای استماع نقدهای سازنده باشیم.

وی بیان کرد: باید منتقدین و معترضینی که در چارچوب قانون حرکت می‌کنند را دریابیم و شنوای حرف‌های آنان باشیم، دولت انقلابی و مردمی وظیفه خود را بر این موضوع استوار کرده که با همه اقشار صحبت کند، از پیشرفت‌ها بگوید و گوش شنوای منتقدین باشد و تلاش راسخی برای از بین بردن کاستی‌ها داشته باشد.

اسماعیلی با تاکید بر اینکه باید با نخبگان و روشنفکران نشست و گفتگو کرد، افزود: نباید تجربیات تلخ مشروطه و جنگل را تکرار کنیم و امروز باید با توجه به تجربیات گذشته، موضوع حکمرانی را پیش ببریم، حکمرانی که بر محوریت عقل، خرد جمعی و گفتگو استوار است.

وزیر ارشاد با اشاره به اینکه باید از میرزا کوچک‌ها برای ساخت ایرانی آباد بیشتر بگوییم، گفت: باید شخصیت‌های ناصح و مجاهدی مانند میرزا کوچک که برای پیشرفت ایران و رهایی از استعمار تلاش کردند، بیش از پیش معرفی شوند؛ هیچ زبانی به اندازه زبان هنر قادر نیست عظمت‌های یک نهضت را به نمایش بگذارد لذا باید همه هنرمندانی که با دغدغه در پی اعتلای نام ایران عزیز و عظمت نظام مقدس جمهوری اسلامی و معرفی مشاهیر هستند را گرامی بداریم.

انتهای پیام
captcha