مسابقات گروهی قرآن از همکاری و تعاون حکایت دارد
کد خبر: 4079094
تاریخ انتشار : ۲۷ مرداد ۱۴۰۱ - ۲۳:۵۰

مسابقات گروهی قرآن از همکاری و تعاون حکایت دارد

داور بین‌المللی قرآن کریم، مسابقات گروهی را حاکی از نوعی همکاری و تعاون دانست و بیان کرد: در جام قرآنی ضحی، نوجوانان وجوانان در گروه‌ها با هم مشارکت می‌کنند و به همدیگر کمک می‌کنند تا بتوانند رتبه‌های بهتری را در مسابقات کسب کنند که نفس این یادگیری و تمرین همکاری، یک فرآیند آموزشی و تربیتی تاثیرگذار است.

محمود لطفی‌نیا داور بین‌المللی قرآن کریم

محمود لطفی‌نیا، داور بین‌المللی قرآن کریم در حاشیه برگزاری نخستین جام حافظان و قاریان قرآن کریم گیلان «ضحی»، که امروز، ۲۷ مردادماه در تالار مرکزی رشت برگزار شد، در گفت‌و‌گو با ایکنا از گیلان بیان کرد: برای جذب اقشار مختلف به خصوص نسل جوان به عرصه‌های قرآنی، لازم است برگزارکنندگان مسابقات قرآنی در کیفیت و شکل برگزاری مسابقات نیز فارغ از محتوا تنوعی ایجاد کنند که به‌روزتر باشد.

وی با اشاره به سخنی از حضرت علی(ع) که می‌فرمایند فرزند زمان خویشتن باشید، اظهار کرد: ما باید متناسب با اقتضائات جامعه و گروه هدف برنامه‌ریزی‌هایی داشته باشیم که قابلیت جذب محیطی بیشتر داشته باشند تا زمینه تربیت افراد متخصص برای نسل‌های آینده فراهم شود. از این رو فضای مسابقات، فضای انگیزشی خوب و مثمرثمری است که لازم است از سوی مسئولین و سازمان‌های مرتبط تقویت و حمایت شود.

این پیشکسوت قرآنی، مسابقات گروهی را حاکی از نوعی همکاری و تعاون دانست و خاطرنشان کرد: نوجوان‌ها وجوان‌ها در گروه‌ها باهم مشارکت می‌کنند و به همدیگر کمک می‌کنند تا بتوانند رتبه‌های بهتری را در مسابقات کسب کنند که نفس این تمرین همکاری، یک فرآیند آموزشی و تربیتی تاثیرگذار است. حرکت‌هایی که بتواند افراد را کنار یکدیگر قرار بدهد و بصورت گروهی در راستای ارتقای یکدیگر، منسجم کند، بسیار ارزشمند است.

لطفی‌نیا با انتقاد از این‌که در استان گیلان فعالیت گروه‌های همخوانی در حوزه فعالیت‌های قرآنی کم است و این مسئله نقصی است که باید رفع شود، به برگزاری مسابقات گروهی اشاره کرد و گفت: چنین رویدادهایی خود فرصتی است برای جذب بیشتر نوجوانان و جوانان در یکی از پاک‌ترین فضاها، به هدف تربیت صحیح اخلاقی، ادبی، اجتماعی و سلوک و رفتار انسانی که قابل تحصیل خواهد بود.

داور بین‌المللی قرآن کریم با تاکید بر این‌که جامعه قرآنی از حیث ارتقا اخلاقی در ردیف‌های نخست مردم دنیا هستند، ابراز کرد: هدف قرآن آن است که شخصیت‌هایی را تربیت کند که برای اقشار جامعه الگو باشند. بنابراین باید کارهای گروهی در فعالیت‌های اجتماعی قرآنی بیشتر تقویت شود. چنانچه در علم روان‌شناسی اجتماعی نیز تجربه فعالیت‌های گروهی در فضاهای مختلف با برنامه‌ریزی صحیح، تاکید شده است.

این چهره قرآنی با اشاره به جام قرآنی ضحی و سطح شرکت‌کنندگان دراین دوره از مسابقات، عنوان کرد: یکی از نکات زیبا و نقطه قوتی که در اولین دوره مسابقات گروهی ضحی به عنوان یک مدل جدید مشاهده کردیم، آن است که شرکت‌کنندگان از سنین و سطوح پایین نیز حضور دارند و از آنجا که این افراد انگیزه برای رشد دارند، قطعا در دوره‌های بعدی قوی‌تر ظاهر خواهند شد و تلاش خواهند کرد سطح خود را ارتقا دهند. به همین خاطر باید همگان کمک کنیم تا مسابقات به نحو احسن برگزار شده و در سال‌های آتی نیز ادامه پیدا کند.

لطفی‌نیا اضافه کرد: یکی از خوش‌فکری‌های دبیرخانه برگزاری مسابقات ضحی وهمکارانشان، آن است که تیم‌ها مزین به نام شهدای قرآنی استان شده‌اند، و این بیان‌گر آن است که ملت ما، فعالیت‌های قرآنی، گسترش فرهنگ قرآن در کشور و همچنین رشد و تربیت نخبگان قرآنی در این مرز و بوم زیر سایه قرآن را، به برکت شهدا داریم. آن عزیزان خود در مکتب قرآن رشد کرده‌ و به خیل شهدا پیوسته‌اند. به همین خاطر فکر خوبی است که ما وجود قرآنی فرزندانمان را با وجود مقدس شهدا پیوند بزنیم، چرا که آشنایی و ارتباط با زندگی شهدا، برکات فراوانی برای نسل‌های تازه ما خواهد داشت و قطعا شهدا بهترین الگوها هستند.

وی افزود: نام‌گذاری سالن‌ها به نام اساتید بزرگ قرآنی نیز از دیگر اقدامات ارزشمند دبیرخانه است که آن بزرگواران نیز از قهرمانان و الگوهای قرآنی ما هستند که به وجودشان افتخار می‌کنیم. امثال ما سال‌ها پای درس این بزرگواران نشسته‌ایم و از آنان بسیار آموخته‌ایم و از منظر اخلاقی الگو گرفته‌ایم. اگر امروز کشور ما به این درجه از سطح عالی فعالیت‌های قرآنی در حوزه‌های علمی، فنی و هنری و در ساحت اجتماعی و آموزشی رسیده است قطعا از برکت وجود این بزرگان قرآنی است.

داور بین‌المللی قرآن کریم خاطرنشان کرد: یکی از این اساتید قرآنی که بنده قریب به 40 سال از ایشان آموختم و در کنار شاگردی ورفاقت، همکاری‌های زیادی در حوزه فعالیت‌های علمی، آموزشی و داوری مسابقات داشتم و همواره از ایشان درس می گرفتم و به شاگردی ایشان افتخار می‌کنم، استاد شهیدی‌پور است که متأسفانه جامعه قرآنی کشورمان، هفته گذشته، ازوجود با برکت ایشان محروم شد و آن بزرگمرد قرآنی پس از چندسال تحمل بیماری و دوره های درمانی به لقاء حق شتافت که از این فرصت استفاده کرده یاد و نام این استاد قرآن را گرامی می‌دارم و به نیابت ازجامعه قرآنی استان گیلان این سوگ جانکاه را به خانواده، فرزندان شاگردان و همه ارادتمندان آن استاد بزرگوار تسلیت عرض می کنم.

لطفی‌نیا با اشاره به آیه 21 سوره احزاب، تصریح کرد: در این آیه شریفه آمده است «لَقَدْ كَانَ لَكُمْ فِي رَسُولِ اللَّهِ أُسْوَةٌ حَسَنَةٌ» و همچنین در آیه 4 سوره ممتحنه آمده است «قَدْ كَانَتْ لَكُمْ أُسْوَةٌ حَسَنَةٌ فِي إِبْرَاهِيمَ»، اینها نمادهایی هستند که می‌بایست به آن‌ها مراجعه کنیم، چرا که در حوزه فرهنگی، اجتماعی و همچنین تدبیر و مدیریت در عرصه فعالیت‌های انسانی در تمام شئونات، همگان باید الگو داشته باشند. اساتیدی که از آنها نام می‌بریم کسانی هستند که با آنها زندگی کرده‌ایم و به تجربه دیده‌ایم که از حیث سلوک انسانی و اخلاقی، عالی‌رتبه هستند و خلوص دینی داشته‌اند. پس این وظیفه ماست که نام آن‌هایی را که از محضرشان بهره برده ایم، زنده بداریم.

این پیشکسوت قرآنی با بیان این‌که هجمه‌هایی که این روزها از سوی دشمنان قرآن و انقلاب و ایادی آنان، نسبت به فضای قرآنی کشور وارد می‌شود، نشان‌دهنده نقطه قوت جامعه قرآنی است، اظهار کرد: گسترش درخشش های جامعه قرآنی به فراتر از مرزهای ایران اسلامی نیز راه پیدا کرده و بسیاری از نخبگان جامعه قرآنی اعم از نخبگان علمی و دانشگاهی و نخبگان حوزه هنر قرائت و حفظ قرآن کریم و ... را چه بسا در خارج از کشور بیشتر از داخل کشور می‌شناسند! ولذا دشمن تلاش می‌کند تا این نقاط قوت را محو کند و شروع به تخریب می نماید.

وی تاکید کرد: بنابراین لازم است دستگاه‌های اجرایی و تقنینی در جهت اعتمادسازی، جذب، برنامه‌ریزی صحیح، پشتیبانی و حمایت از فعالیت های قرآنی جوان‌محور جدیت و اهتمام بیشتری داشته باشند. جلسات قرآنی در مساجد، تکایا و خانه‌ها در حال برگزاری است و برخلاف گمان برخی، این جلسات به خوبی قوت پیدا کرده و در حال انتقال برکات قرآنی به جامعه است. حتی حملات دشمن نیز بر انگیزه جامعه قرآنی ،برای توسعه و نشر فعالیت‌های قرآنی می‌ افزاید و با تمام مشکلاتی که در پاره‌ای از شئونات جامعه وجود دارد، اما بنا به تاکید مقام معظم رهبری نقطه‌های امید ما بسیار فراوانند. تک تک جوانان شرکت‌کننده در همین مسابقات قرآنی، امید هستند و اساتید، داوران و مدیران آینده جامعه قرآنی خواهند بود که باید برای حفظ و پرورش آنان تلاش و برنامه‌ریزی نماییم. امیدواریم قدر این فرصت بزرگ نظام اسلامی رابدانیم و در جهت اعتلای کلمه اسلام و قرآن از چیزی فروگذار نکنیم، ما به شهدا و قرآن مدیونیم.

انتهای پیام
captcha