القاء درست مفاهیم کلام وحی به مستمعین، دغدغه متسابقین قرآنی است
کد خبر: 4079096
تاریخ انتشار : ۲۷ مرداد ۱۴۰۱ - ۲۳:۵۵

القاء درست مفاهیم کلام وحی به مستمعین، دغدغه متسابقین قرآنی است

داور مسابقات قرآن کریم بیان کرد: متسابقین دغدغه دارند تا مفاهیم قرآن را به نحو بهتری به مستمع خود القاء کنند. اختصاص نمره‌ای به این موضوع در لحن، باعث می‌شود تا به مفاهیم قرآن هم دقت بیشتری بشود تا اثرگذاری آیات اولا در خود فرد قاری و ثانیا در مستمع دو چندان شود. .

فاطمه عبداللهی داور مسابقات قرآن کریم

فاطمه عبداللهی، داور مسابقات قرآن کریم در حاشیه برگزاری نخستین جام حافظان و قاریان قرآن کریم گیلان «ضحی»، که امروز، ۲۷ مردادماه در تالار مرکزی رشت برگزار شد، در گفت‌و‌گو با ایکنا از گیلان بیان کرد: از سال 76 مشغول داوری مسابقات قرآنی کشوری و استانی دانشگاه‌ها و سازمان‌ها در رشته‌های صوت، لحن و تجوید هستم و در طی این سال‌ها شاهد تفاوت چشمگیر سطح مسابقات مخصوصا در رشته حفظ بوده‌ام.

وی ادامه داد: در سال‌های نخست شاهد بودیم که بانوان صرفا آیات را حفظ می‌کردند و به سایر موارد مثل صوت، لحن و تجوید توجه کمتری داشتند. به‌تدریج با پیشرفت مسابقات، اهمیت این مسئله بر آنان روشن شد و اکنون شاهد پیشرفت حافظان هستیم تا جایی که در برخی مسابقات، رقابت‌ها و رتبه‌بندی بر سر تفاوت صدمی امتیازها است.

عبداللهی با اشاره به ضرورت برگزاری مسابقات قرآنی، خاطرنشان کرد: از رسول اکرم(ص) روایتی نقل شده است که می‌فرمایند قرآن را با الحان خوش بخوانید. وقتی قرآن با لحن خوش خوانده می‌شود اثر مظاعف بر شنونده دارد. بنابراین برای اینکه متوجه شویم افراد به سطح مناسب خواندن با الحان زیبا رسیده‌اند، برگزاری مسابقات لازم است. از طرف دیگر برگزاری مسابقات، انگیزه‌ای است تا حافظان و قاریان خود را ارتقاء دهند چون معمولا قبل از مسابقات از داوران و اساتید راهنمایی می‌گیرند تا نقشه قرائت و ارائه خود را طراحی کنند.

این داور مسابقات قرآن کریم اضافه کرد: همچنین متسابقین دغدغه دارند تا مفاهیم قرآن را به نحو بهتری به مستمع خود القاء کنند. در لحن نمره‌ای برای القاء معانی درنظر گرفته می‌شود و داور توجه می‌کند آیا قاری می‌تواند معنای آیات را به خوبی به مستمع القا کند؟ و برهمان اساس نمرده‌دهی می‌شود و این فرایند باعث می‌شود تا به مفاهیم قرآن هم دقت بیشتری بشود که اثرگذاری آیات اولا در خود فرد قاری و ثانیا در مستمع دو چندان می‌شود.

وی تصریح کرد: همچنین در مسابقات حفظ نیز از قسمت‌های خوانده شده چند سوال شفاهی نیز طرح می‌شود تا داور دریابد که آیا فرد می‌تواند معنی و ترجمه آنچه را خوانده ارائه بدهد؟. مسیر فعالیت‌های قرآنی برای خانم‌ها و آقایان تعریف شده و یکسان است، دوره‌های آموزشی و ارزیابی تربیت ممتحن و داوری برای هردو گروه طی می‌شود و تبعیض و تفاوتی نیست. هرکس علاقه‌مند به این حوزه باشد مسیر را طی می‌کند.

این پیشکسوت قرآنی با بیان این‌که خانم‌ها در متعادل‌سازی و مدیریت وظایف داخل و خارج از منزل نیز توانایی لازم را دارند، ابراز کرد: به عنوان یک خواهر به خانم‌ها و آقایان کشورم عرض می‌کنم که ما هرچقدر هم معلومات داشته باشیم نمی‌توانیم در مقابل علم بی‌پایان پروردگار مدعی باشیم. به قول دانشمندان امروز، علم ما در مقابل جهل ما نسبت به عالم آفرینش، به اندازه قطره‌ای از یک اقیانوس است. اینکه فکر کنیم حکم خدا با علم، منطق و عقل ما سازگار نیست، قطعا از نقص ماست.

وی تاکید کرد: پروردگار عالمیان از درون عقل و فطرت نوشته شده را نهاده است «فَأَلْهَمَهَا فُجُورَهَا وَتَقْوَاهَا(شمس،۸)». در صفحه جان ما معروف‌ها و منکرها معرفی شده و خوب و بد شناسانده شد و به همین دلیل وقتی اولین بار کار اشتباهی می‌کنیم وجدان از درون ما را محاکمه می‌کند. خدای متعال از درون عقل و فطرت بر ما بخشید و از بیرون پیغمبر و آلش را به عنوان هادیان بیرونی ما قرار داد. در این میان هرکس با برنامه مدون پروردگار حرکت کرد عاقبت به خیر شد و هرکس که خط دیگری برای خود ترسیم کرد یا روی خط دیگری که دیگرانی به جز خدا با جهل بشری خودشان برای او ترسیم کردند حرکت کرد متاسفانه عاقبتشان به جای خوبی ختم نشد.

عبداللهی افزود: بنابراین تامل و تفکر در نظام خلقت و پیرامون آن و عاقبت‌نگری، انسان را به این نتیجه می‌رساند که راه خدا بهترین راه‌هاست. استمرار در این راه سختی‌هایی دارد اما اگر کسی این سختی‌ها را کنار بزند و راهکارهایی که پیغمبر و آل ایشان نشان می‌دهند را به‌کار ببندد قطعا می‌تواند به نقطه هدف برسد. باید بخاطر داشت که برای رسیدن به کمال، سختی‌هایی هست اما سختی‌ها نباید ما را منصرف کند.

انتهای پیام
captcha