کد خبر: 4055096
تاریخ انتشار : ۱۷ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۱:۱۴

معلم قرآنی؛ درمانگر دردهای فرهنگی جامعه

قاری و مدرس قرآن کریم، اخلاق، سبک زندگی و رفتار معلمان قرآن را رمز ماندگاری و اثرگذاری آنان دانست و گفت: معلم قرآن باید عامل به گفته‌های خود باشد و در حین آموزش قرآن، ارزش‌های انسانی را نیز یادآور شود.

حسن اسماعیل‌پور قاری و مدرس قرآن کریم

حسن اسماعیل‌پور، قاری و مدرس قرآن کریم به مناسبت هفته بزرگداشت مقام معلم در گفت‌و‌گو با ایکنا از گیلان، معلمان را منشأ تحولات بزرگ در انسان‌ها دانست و بیان کرد: معلم قرآن به‌دلیل انتساب به مقدس‌ترین کتاب هستی یعنی قرآن کریم، از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است.

معاون پرورشی و تربیت بدنی اداره آموزش و پرورش منطقه سنگر، اخلاق، سبک زندگی و رفتار معلمان قرآن را رمز ماندگاری و اثرگذاری آنان برشمرد و گفت: معلم قرآن باید عامل به گفته‌های خود باشد و در حین آموزش قرآن، ارزش‌های انسانی را نیز یادآور شود. آشنایی با معنا و مفاهیم قرآنی نیز باید ضمن آموزش روخوانی آیات قرآن مورد توجه ویژه معلمان قرآن و معارف قرار بگیرد.


بیشتر بخوانید:


وی با بیان اینکه معلمان قرآن با بکارگیری شیوه‌های درست رفتاری و تربیتی می‌توانند در میان دانش‌آموزان محبوب واقع شوند، بیان کرد: معلم باید مشاوری امین برای دانش‌آموران باشد و بتواند با روشی علمی، منطقی و صمیمانه با آن‌ها در مورد مفاهیم قرآنی صحبت کند. بهترین روش برای تربیت عملی دانش‌آموزان، بروز، ظهور و تجلی مفاهیم قرآنی و معارف دینی در رفتار، کردار و گفتار معلمان قرآن است.

این قاری و مدرس قرآن کریم اخلاق معلمی را دارای میزان حداقلی و حداکثری دانست و تصریح کرد: به لحاظ سازمانی، وظایفی برای معلم تعریف شده که در قبال آن حقوق می‌گیر و اگر کسی صرفا در حد انجام وظایفش کار کند مورد سرزنش قرار نمی‌گیرد، زیرا به میزان تکلیف قانونی خود خدمت کرده است و به تعبیر بنده اخلاق حداقلی معلمی نیز همین است.

اسماعیل‌پور ادامه داد: اما گاهی، معلم بیش از آنچه که موظف است برای دانش‌آموز وقت گذاشته و از وقت شخصی خود در راه رسیدگی به امور آموزشی، فرهنگی، اقتصادی و... دانش‌آموزان استفاده می‌کند. همان‌گونه که در ایام شیوع بیماری کرونا شاهد ایثار معلمانی بودیم که حتی در بستر بیماری و در شرایط سخت نیز از آموزش، تدریس و خدمت، کناره‌گیری نکردند. چنین اخلاقی در معلمی، اخلاق حداکثری تلقی شده و مورد پسند عموم جامعه نیز هست.

این چهره قرآنی استان گیلان با اشاره به مفهوم معلم اخلاقی، اظهار کرد: معلم اخلاقی کسی است که بیشترین پایبندی را به ارزش‌های الهی، انسانی دارد، به‌طوری که انسان با دیدن او احساس آرامش کرده گویا طبیبی را دیده که می‌تواند از دردهایش با او سخن بگوید و راهکار مناسب طلب کند. معلم اخلاقی نیز می‌تواند درمانگر دردهای فرهنگی، تربیتی جامعه باشد.

این مدرس قرآن کریم نیاز انسان به معلم به‌عنوان هادی و راهنما را مدنظر قرار داد و افزود: همه ما نیاز به معلمانی داریم که در روزهای سخت مثل یک دوست یا مشاور امین یاری‌گر ما باشند. نقش معلم در کنار والدین نقش مکمل در تربیت است. حتی در برخی امور، فرزندان ما از معلم تأثیر بیشتری می‌پذیرند. ضمن اینکه گاهی والدین، در برخی مسائل اطلاعات کافی ندارند و معلم دانای دلسوز می‌تواند در بسیاری از بحران‌ها، راهنمای دانش‌آموزان و خانواده‌ها باشد.

انتهای پیام
captcha