حُسن خلق عامل جذب مردم به آیت‌الله رودباری بود
کد خبر: 4048719
تاریخ انتشار : ۲۳ فروردين ۱۴۰۱ - ۱۱:۲۴
شناخت ویژگی‌های معرفتی آیت‌الله رودباری/۲

حُسن خلق عامل جذب مردم به آیت‌الله رودباری بود

مدرس حوزه علمیه جامع رشت بیان کرد: در عظمت روحی آیت‌الله رودباری همین بس که بگوییم حالت مراقبه و محاسبه نفس داشته و کم سخن می‌گفتند و مراقب زبان خود بودند، ایشان همگان را به حدیث «احْفَظْ لِسَانَکَ تَسْلَمْ» توجه داده و خود نیز بیش از دیگران، عامل به این فرمایش بودند.

آیت الله سید مجتبی رودباری

حجت‌الاسلام والمسلمین شریف معلم‌زاده، مدرس حوزه علمیه جامع رشت در باب شناخت ویژگی‌های معرفتی آیت‌الله سیدمجتبی رودباری، عالم برجسته گیلان، در گفت‌و‌گو با ایکنا از گیلان بیان کرد: آیت‌الله رودباری در دروس آیت‌الله‌العظمی بروجردی و امام خمینی(ره) در قم و درس حضرت آیت‌الله‌العظمی خوئی و امام(ره) در نجف اشرف شرکت داشتند و سالیان متمادی خوشه‌چین مکتب امام صادق(ع) و در پی کسب معارف اهل بیت(ع)  بودند.

وی با بیان اینکه در عظمت روحی آن بزرگوار همین بس که بگوییم حالت مراقبه و محاسبه نفس داشته و کم سخن می‌گفتند و مراقب زبان خود بودند، اظهار کرد: ایشان همچنین دیگران را نیز توجه به این حدیث شریف می‌دادند که «احْفَظْ لِسَانَکَ تَسْلَمْ وَ لَا تَحْمِلِ النَّاسَ عَلَى رِقَابِنَا»، و خود نیز بیش از دیگران، عامل به این فرمایش بودند. آیت‌الله در برخورد با جوانان و عموم مردم همان دستور قرآن کریم را به کار می‌بردند که به رسولش می‌فرماید «اگر بداخلاق و تندخو بودی، مردم از اطرافت پراکنده می‌شدند.»


بیشتر بخوانید:


معلم‌زاده به ویژگی آیت‌الله در جذب جوانان اشاره کرد و اظهار کرد: ایشان به تأسی و پیروی از اجداد طاهرین خود، همان اخلاق نیک و حسنه و لینت کلام را در برخورد با دیگران داشتند که موجب می‌شد خیل عظیمی از جوانان جذب ایشان شوند. اگر جوانی مشکل اعتقادی یا دینی داشت، بسیار با ملایمت پاسخش را می‌دادند و به پدران و مادران تأکید می‌کردند که مبادا با جوان خودت با زبان تند و خشن حرف بزنی.

مدرس حوزه علمیه جامع رشت نقش ایشان در تربیت طلاب را بسیار حائز اهمیت دانست و بیان کرد: توصیه و سفارش حاج‌آقا به طلاب این بود که از فرصت جوانی خود بهترین استفاده را برای تحصیل علم داشته باشید. همواره به طلاب می‌فرمودند: استاد را به چالش بکشید و به‌راحتی مطلب درسی را قبول نکنید، با استاد خود مباحثه علمی داشته باشید چون این‌کار باعث فعال شدن فکر و اندیشه خواهد شد. نوشتن مطالب درسی یکی دیگر توصیه‌های ایشان به طلاب بود و همواره توصیه‌هایی کاربردی به طلاب داشتند که بی‌شک راهگشای زندگی خواهد بود.

معلم‌زاده نقش پررنگ حضور آیت‌الله در میان بازاریان رشت را از ویژگی‌های بارز ایشان دانست و اذعان کرد: حاج‌آقا معمولاً در برخورد با بازاریان این جمله را بسیار با تأکید و به‌صورت برجسته سفارش می‌فرمودند که در کسب‌و‌‌‌کار خود صادق باشید و صداقت را سرلوحه کار خود قرار بدهید. در حل اختلافات و منازعاتی که به ایشان مراجعه می‌شد، معمولاً طرفین را به خویشتن‌داری، حسن سلوک، صلح و سازش دعوت می‌کردند.

وی افزود: حاج‌آقا نسبت به زندگی مردم خصوصاً اقشار کم درآمد و ضعیف همواره دغدغه داشتند و ناراحت بودند و اگر مسؤلان به دیدارشان می‌آمدند همیشه سفارش می‌کردند که فقرا و نیازمندان را دریابید و خود ایشان نیز در دفترشان فقرای بسیاری را تحت پوشش داشتند و ماهیانه به این افراد کمک مالی می‌کردند و بسیاری از اوقات نسبت به خرید وسایل زندگی برای محرومین اقدام می‌کردند.

این مدرس حوزه علمیه تصریح کرد: آیت‌الله در رخدادهای سیاسی، مردم را ترغیب به درصحنه بودن می‌کردند و خودشان نیز باتوجه به کهولت سن و ضعف جسمی در راهپیمایی‌ها و انتخابات حضور یافته و مردم خصوصا جوانان را از کشمکش‌ها و دعواهای سیاسی(که نوعا با سیاسی کاری همراه بود) پرهیز می‌دادند و در مورد ماه مبارک رمضان، همگان را به بهره‌بردن بیشتر از اوقات این ماه بزرگ توصیه می‌نمودند به ویژه نسبت به تلاوت قرآن سفارش اکید داشتند و خود نیز عمل به این سفارش‌ها می‌کردند‌.

وی در پایان گفت: تمایل دارم جمله‌ای از حاج‌آقا که درباره ارتحال یکی از مراجع عظام تقلید فرموده بودند را درباره خود آیت‌الله رودباری بکار ببرم، ایشان فرموده بودند «مراجع تقلید حجت بر مردم هستند و آقای فلانی(اشاره به همان مرجع تقلید فوت شده)، حجت بر مراجع بودند»، بنده عرض می‌کنم علماء حجت برمردم هستند و آیت‌الله رودباری حجت بر علماء بودند.

انتهای پیام
captcha