وجود 57 هزار اهداکننده مستمر خون در لرستان
کد خبر: 3609799
تاریخ انتشار : ۲۴ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۴:۰۵
عادلی خبر داد:

وجود 57 هزار اهداکننده مستمر خون در لرستان

گروه اجتماعی: مدیرکل انتقال خون لرستان با اشاره به این‌که اهداکننده مستمر خون شخصی است که در طول سال حداقل دو بار خون بدهد، گفت: در سال ۹۵ آمار اهداکنندگان خون مستمر انتقال خون لرستان به ۵۷ هزار نفر رسیده است.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از لرستان، امیدعلی عادلی، مدیرکل انتقال خون لرستان، در نشست خبری با اصحاب رسانه که امروز چهارشنبه، ۲۴ خردادماه برگزار شد، گفت: انتقال خون دارای شرایط خاصی است و افراد بر اساس معیارهای عمومی انتقال خون پذیرش می‌شوند.
وی ادامه داد: سن افراد اهدا کننده خون باید بین ۱۸ سال تمام تا ۶۵ سال باشد این در حالی‌است که وزن این افراد نباید کمتر از ۵۰ کیلو باشد.
عادلی عنوان کرد: آقایان در طول سال می‌توانند چهار بار و بانوان در طول سال سه بار خون اهدا کنند، این در حالی‌است که دو مرکز انتقال خون در خرم‌آباد،  یک مرکز در بروجرد و یک مرکز در الیگودرز به‌طور ثابت آماده پذیرش اهداکنندگان خون هستند.
مدیرکل انتقال خون لرستان در خصوص آمار سال‌های ۹۴ و ۹۵ اهداکنندگان خون لرستان، گفت: در سال ۹۴ آمار ۴۷ هزار نفر پذیرش شدند و در سال ۹۵ نیز ۵۰ هزار نفر پذیرش شدند این در حالی‌است که در سال ۹۴ آمار  ۹ هزار و ۵۰۰ نفر از  اهدای خون معاف شدند و در سال ۹۵ این رقم به ۱۴ هزار نفر رسیده است.
وی در خصوص مشکلات کمبود پلاکت خون برای بیماران نیز اظهار کرد: مهم‌ترین علت کمبود پلاکت خون به‌دلیل نیمه عمر کوتاه پلاکت است این در حالی‌است که عمدتاً بین گروه‌های خونی گروه خونی AB منفی نادر است.
عادلی با اشاره به این‌که اهدا خون به بیماران در تمام مراحل رایگان است، تصریح کرد: شرط احداث مرکز ثابت انتقال خون در شهرستان‌ها این است که نیاز خون در جامعه زیاد باشد.
مدیرکل انتقال خون لرستان در خصوص ماندگاری هر واحد خون افزود: اگر کیسه‌های خونی به‌روز باشند تا 45 روز می‌تواند گلبول‌های قرمز را حفظ و نگهداری کنند.
وی در خصوص تفاوت حجامت با انتقال خون عنوان کرد: کسی‌که حجامت می‌کند هدف سلامت خود فرد است این در حالی‌است که انتقال خون برای نجات جان انسان‌ها و افرادی‌که نیازمند خون هستند، است.
عادلی با اشاره به این‌که اهداکننده مستمر خون شخصی است در طول سال حداقل دو بار خون بدهد، تصریح کرد: در سال ۹۵ آمار اهداکنندگان خون مستمر انتقال خون لرستان به ۵۷ هزار نفر رسیده است.
مدیرکل انتقال خون لرستان گفت: ویژگی سازمان انتقال خون این است که اطلاعات افرادی‌که اهداکننده خون هستند را در سراسر کشور به‌صورت شبکه‌ای در اختیار دارد این در حالی‌است که مرکز سلول‌های بنیادی خون‌ساز در پایگاه اداره‌کل انتقال خون لرستان فعال است.
captcha