
به گزارش ایکنا از گیلان،
حجتالاسلام محمدابراهیم رفعتی، مدیر گلزار شهدای رشت، صبح امروز، 11 مهرماه در جمع ندبهخوانان مهدیه بندرانزلی ضمن تسلیت سالروز
وفات حضرت معصومه(س) اظهار کرد: در اقوال مشهور برای حضرت معصومه(س) وفات نوشتهاند، اما قول دیگر میگوید ایشان را در ساوه مسموم کردند و در قم به شهادت رسیدند.
وی با بیان اینکه کمترین سنی که برای ایشان قائل هستند ۲۳ سال است، افزود: نام اصلی این بانو، فاطمه کبری(س) است و از جهات بسیاری از جمله بحث زیست و نوع نگاه ایشان به زندگی، شباهت بسیار زیادی به حضرت صدیقه زهرا(س) دارند.
مدیر گلزار شهدای رشت با بیان اینکه برخوردی که پیامبر(ص) با حضرت زهرا(س) داشتند عین آن برخورد را امام موسی کاظم(ع) با دختر خود، حضرت معصومه(س) داشتند، گفت: از حضرت معصومه(س) تصویر واضحی وجود ندارد؛ در تاریخ درباره بعضی افراد که حوزه اثرگذاری آنها وسیع بوده سکوت میشود، تعمدی بهدلیل نگرانی از اثرگذاری از سوی بدخواهان وجود دارد که از فیوضات آن شخص استفاده نشود و تلاش کردند که آن نور به ما نرسد.
وی بیان کرد: حضرت معصومه(س) نماد دو چیز است؛ آنجا که ما را بهزن ستیزی متهم میکنند و اذعان دارند نسبت به بانوان بدبین و یا کملطف هستیم حضرت معصومه(س) نماد زنی است که بسیاری از بزرگان، گرد او حلقه زده و از ایشان کسب فیض میکنند.
رفعتی با اشاره به اینکه بسیاری از پدران و مادران به تأسی از شخصیت والای حضرت معصومه(س) نام دختران خود را معصومه میگذارند، گفت: ارادت ما به حضرت معصومه(س) نشاندهنده عمق احترام ما به جامعه زن است. درواقع رفتار ما ایرانیها نسبت به زن از نوع ایرانی و اسلامی است.
مدیر گلزار شهدای رشت با بیان اينکه امام رضا(ع) لقب معصومه را به فاطمه کبری(س) دادند، تأکید کرد: با توجه به اینکه هنگام شهادت امام موسی کاظم(ع) دختر ایشان حضرت معصومه(س) خردسال بود و شش یا هفت سال بیشتر نداشت این بانو عملاً در دامن امام رضا(ع) پرورش یافتند.
وی با بیان اینکه حضرت معصومه(س)د نماد علم هستند، تصریح کرد: حرکت حضرت معصومه(س) برای زیارت برادر علاوه بر ظاهر، باطن هم دارد که به ما یک خط و مسیر را نشان میدهد؛ در بسیاری از روضهها حرکت حضرت معصومه(س) یک حرکت خواهر برادری توصیف میشود. خواهری دلتنگ برادرش شده و میخواهد او را ببیند، اما با مطالعه منابع پژوهشی میبینیم این یک حرکت سیاسی است، ظاهر آن عاطفی است، اما باطن این حرکت جنگی است و صرفاً حرکت یک خواهر به سمت برادر نیست.
رفعتی بیان کرد: قاعدتاً حضرت معصومه(س) باید از همان مسیری میرفت که برادرش رفته بود، اما مسیر ایشان به امر برادر تغییر میکند. وقتی نقشه راه را میبینیم متوجه میشویم امام رضا(ع) از یک مسیر رفته و حضرت معصومه(س) از مسیری دیگر حرکت کرده است. رسالت این حرکت روشنگری، رفع شبهه و بیان ارزشها بوده و همانند کاری است که حضرت زینب کبری(س) بعد از حادثه عاشورا انجام میدهد.
وی با تأکید بر اینکه رفتار ائمه(ع) صرفاً عاطفی نیست و در همان گریستن و دغدغههای خواهری، عمق مبارزه وجود دارد، تصریح کرد: در دل این گریهها و دلتنگیها هدایتگری وجود دارد و اینها برای ما مسیر راه را نشان میدهد. یکی از دلایلی که دشمن با اجتماعات این چنینی مخالفت میکند و تلاش دارد این مجالس را کمرنگ و حتی تعطیل کند به همین دلیل و جلوگیری از روشنگری است.
مدیر گلزار شهدای رشت تصریح کرد: در بحث دعاخوانی حتیالمقدور در فرصت کوتاهی نیز مطلبی در راستای روشنگری بیان شود. ما اینجا برای صرفا گریستن جمع نمیشویم آمدهایم که ذهن و فکرمان درگیر شود زیرا در جنگ ترکیبی فکری و فرهنگی دشمن هستیم و باید خود را در این جنگ مجهز کنیم.
انتهای پیام