حجتالاسلام مهدی بازدار، کارشناس فرهنگی و قرآنی اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان آستانه اشرفیه در گفتوگو با ایکنا از گیلان، اعتکاف را فرصتی برای تزکیه روح دانست و اظهار کرد: اعتکاف، اقامت در مسجد برای مدتی مشخص و دستکم سه روز همراه با روزه است.
وی با بیان اینکه اعتکاف زمان مخصوصی ندارد و هر زمان میتوان برای عبادت الهی معتکف شد، افزود: در ایران مراسم اعتکاف در ایامالبیض روزهای ۱۳، ۱۴ و ۱۵ ماه رجب برگزار میشود و علاوه بر ماندن در مسجد و روزه، اعمالی برای این سه روز وجود دارد که معتکفان آن را بهجا میآورند.
بازدار در پاسخ به این سؤال که چرا باید معتکف شویم، گفت: از آنجا که مصلحت قلب و روح انسان و استقامت او در طی مسیر سیر و سلوک الیالله منوط بر این است که رو به سوی خدا کند و جمعآوری پراکندگیهای توجهات قلبی تنها در سایه روی آوردن به پروردگار امکانپذیر است؛ زیادهروی در خوردن و آشامیدن و آمیختن با مردم و سخن گفتن و خوابیدن از جمله مواردی است که باعث پراکندگی توجهات قلبی میشود و انسان را به هر وادی کشانده و از سیر الیالله باز میدارد یا حرکتش را در این مسیر کُند یا او را متوقف میسازد، بنابراین رحمت پروردگار متعال اقتضا کرده که با تشریع روزه مانع زیادهروی آنها در خوردن و آشامیدن شده و قلب و روح آنان را از شهوات خالی کند.
کارشناس فرهنگی و قرآنی اداره اوقاف گیلان با اشاره به اینکه روزه را به مقداری واجب کرده که به مصلحت انسان است و منافع او را در دنیا و آخرت تأمین و مانع مصالح حال و آینده او نشده و ضرری به وی نمیرساند، تصریح کرد: برای پیشگیری از زیادهروی در اختلاط با مردم اعتکاف را تشریع فرمود، اعتکافی که روح و هدف آن توقف و توجه قلب به سوی خداوند متعال و نجات آن از پراکندگیها و خلوت با خدا و انقطاع از مردم و اشتغال به پروردگار متعال است تا اینکه قلب و روح معتکف ذکر، یاد، حب و توجه به خداوند باشد و توجه به خالق جایگزین انس با مخلوق شود، سراسر ذهن و فکر او را توجه به جلب رضایت پروردگار فراگیرد تا در نتیجه برای وحشت قبر که هیچ انیس و یاوری جز خداوند متعال نخواهد داشت، آماده شود و جز به دیدار خداوند خوشحال نشود که فلسفه اصلی و مهم اعتکاف همین مطلب است.
وی افزود: برای جلوگیری از زیادهروی در گفتار به مؤمنین دستور داده شد که زبان را از هر سخنی که برای آخرت آنها سودی ندارد، نگه دارند و به منظور پیشگیری از افراط در خواب تهجد نیمه شب و نماز شب، و راز و نیاز شبانه را وضع کرد.
بازدار بیان کرد: بیشک اگر کسی در این چهار مورد خود را کنترل کند و از افراط و تفریط بپرهیزد، راه سیر و سلوک را به خوبی طی خواهد کرد که این مسئله را در سیره بزرگان دین و رهپویان سیر الیالله شاهدیم که بر این ارکان چهارگانه مواظبت میکنند.
این مدرس دانشگاه در پاسخ به این سؤال که آیا صِرف به جا آوردن اعتکاف کافی است یا باید دل و روح نیز در این فرصت معنوی جلا داده شده و رنگ و بوی الهی بگیرد، تأکید کرد: در واقع شرکت در اعتکاف قدم اول است و در ادامه مسیر حضور در مسجد، باید توجه به خودسازی مورد نظر باشد و البته این امر همراه با مراقبه دائمی بوده و پس از اتمام این سه روز معنویت کسب شده در این ایام را در ضمیر خود حفظ کنیم.
بازدار با بیان اینکه اعتکاف فرصت تزکیه نفس و روح است، گفت: اگر خود را در محضر خدا دیدیم و برای جایگاهمان که تحت عنوان خلیفهالله است توجه کنیم به یقین آنچه دستاورد اعتکاف است حفظ خواهیم کرد و به غیر از مسیر حق در هیچ مسیری قدم نخواهیم گذاشت.
وی یادآور شد: در ایام اعتکاف سالجاری ۹ مسجد و بقعه متبرکه میزبان ۷۰۰ معتکف در آستانه اشرفیه هستند که بیشترین تعداد معتکفان جوانان و نوجوانان هستند.
انتهای پیام