کد خبر: 4222471
تاریخ انتشار : ۳۱ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۴:۵۹

گره‌گشایی از اقتصاد کشور نتیجه دیپلماسی عزتمندانه دولت سیزدهم است

وزیر راه با بیان اینکه دیپلماسی اثربخش به ادعا و گزافه گویی نیست، گفت: شاهد رشد ۵۸ درصدی ترانزیت کشور در سال گذشته بودیم. در سه ماهه امسال نیز با پیگیری‌های دولت رشد داریم که نشان‌دهنده دیپلماسی اثربخش و عزتمندانه و به نفع سفره مردم و گره گشایی از اقتصاد کشور است، این رکوردها در حوزه ترانزیت آرزو بود که با مجاهدت‌های دولت سیزدهم محقق شد.

مهرداد بذرپاش وزیر راه و شهرسازی

به گزارش ایکنا از گیلان، مهرداد بذرپاش، وزیر راه و شهرسازی امروز، ۳۱ خردادماه در آیین افتتاح پروژه اتصال راه آهن سراسری رشت به بندر کاسپین، این خط ریلی را پروژه مهم و مورد علاقه شهید آیت‌الله رئیسی دانست و اظهار کرد: شهید رئیسی روند پیشرفت پروژه راه آهن رشت به بندر کاسپین را به صورت هفتگی پیگیری می‌کرد اما نشد که در مراسم افتتاح حضور داشته باشد.

وی با اشاره به اهمیت این پروژه برای مردم گیلان و کشور، افزود: کشور تا سال‌های سال مدیون پیگیری‌های شهید رئیسی در بخش کریدوری و ترانزیتی به واسطه شناخت دقیق ایشان نسبت به ایران به عنوان سرزمین فرصت‌های لجستیکی و ترانزیتی است.

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه شهید رئیسی اهمیت پروژه‌های ترانزیتی را درک کرده بود، گفت: شاهد بسیج امکانات و ظرفیت‌های دولت برای این موضوع راهبردی هستیم که سال‌ها منتظر اقدامات جدی بود.

بذرپاش پروژه‌های مهم کریدوری را مورد توجه رهبر انقلاب دانست و بیان کرد: ایران تا سال‌ها مدیون مجاهدت‌های رئیس دولت سیزدهم خواهد بود، زیرا ایشان اولویت‌ها را شناخت، تصمیم‌گیری و همت کرد و با پیگیری به نتیجه رساند.

وی با بیان اینکه دیپلماسی اثربخش به ادعا و گزافه گویی نیست، گفت: شاهد رشد ۵۸ درصدی ترانزیت کشور در سال گذشته بودیم. در سه ماهه امسال نیز با پیگیری‌های دولت رشد داریم که نشان‌دهنده دیپلماسی اثربخش و عزتمندانه و به نفع سفره مردم و گره گشایی از اقتصاد کشور است. این رکوردها در حوزه ترانزیت آرزو بود که با مجاهدت‌های دولت سیزدهم محقق شد.

وزیر راه با بیان اینکه ترانزیت جاده‌ای در سال ۱۴۰۱ کمتر از ۱۰ میلیون تن بود، تصریح کرد: در سال ۱۴۰۲ معادل ۱۵ میلیون تن ترانزیت جاده‌ای داشتیم. در سه ماهه امسال نیز به ۵/۵ میلیون تن رسیده و هدف‌گذاری امسال ۲۰ میلیون تن است.

وی با بیان اینکه تجارت دریابرد کشور نیز ۵۰ درصد رشد داشته و شاهد رشد ۵۰ درصدی صادرات از خزر هستیم، تصریح کرد: با عزم دولت این رکوردزنی‌ها در حوزه ترانزیت رقم خورده، کریدورهای شمال به جنوب مجموعه‌ای از پروژه‌های ریلی و جاده‌ای بوده که یکی از آنها امروز افتتاح شد و دریای شمال را در مسیر کوتاه‌تر به دریای جنوب متصل می کند.

بذرپاش با تأکید بر لزوم توسعه ناوگان در ادامه توسعه زیرساخت، ادامه داد: به دنبال تسهیل تردد کالا با کشورهای همسایه و رشد ترانزیت هستیم که نشان دهنده دیپلماسی اثربخش دولت است.

وی با بیان اینکه در سه ماهه امسال شاهد رشد ۷۰ درصدی ترانزیت جاده ای بودیم، بیان کرد: راه آهن رشت به کاسپین کریدور مرکزی شمال به جنوب را تکمیل کرد و به دنبال کریدور غربی شمال به جنوب در قطعه درود - اندیمشک هستیم.

وزیر راه چابهار - زاهدان، زاهدان - بیرجند - مشهد، بندرامام - تهران و درود - خرم آباد - اندیمشک، شیراز - بوشهر و رشت - آستارا را پروژه های موثر و تحول زای شبکه ریلی کشور دانست و تأکید کرد: تکمیل این کریدورها فرصت بی نظیر ترانزیت کالاست و رشد فعلی با زیرساخت‌های موجود بوده و قطعا افزایش می‌یابد.
وی با بیان اینکه سال گذشته ۲۳۵ کیلومتر آزادراه افتتاح کردیم، گفت: امسال نیز هفت طرح آزادراهی قابل افتتاح در تبریز و گرمسار و کرج و مراغه و اراک و کرمانشاه داریم، قطعا ترانزیت یکی از ارکان اصلی تولید ثروت در کشور خواهد بود و با جدیت دنبال می‌شود.

مجید سیاهکارزاده، مدیرعامل سازمان منطقه آزاد انزلی نیز در حاشیه آیین افتتاح پروژه اتصال راه آهن رشت به کاسپین، بندر کاسپین را یکی از دو بندر منطقه آزاد انزلی دانست و اظهار کرد: بندر کاسپین ۱۴ دست اسکله فعال دارد که با پست‌های در دست احداث به ۲۲ پست می‌رسد.

وی ظرفیت پیش بینی شده برای تخلیه و بارگیری بندر کاسپین را ۱۵ میلیون تن دانست که هم اکنون دو میلیون تن آن فعال است و افزود: با افتتاح این پروژه زمینه صادرات و ترانزیت فراهم می‌شود.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد انزلی دو کیلومتر از مسیر ۳۷ کیلومتری خط ریلی رشت به بندر کاسپین را در این منطقه دانست و بیان کرد: ۶۸۵ متر نیز ریل قاشقی داریم.

سیاهکارزاده فاصله اتصال ایستگاه ریل تا انبارهای بندر را حدود ۱۴ کیلومتر دانست و بیان کرد: ریل‌های استاندارد نصب شده و سینی دوار هم داریم.

وی با بیان اینکه برای تکمیل راه‌آهن تا بندر ۳۰۰ میلیارد تومان هزینه کردیم، گفت: این امکان وجود دارد که ظرفیت حمل و نقل و ترانزیت در بندر کاسپین تا ۶۰ درصد افزایش پیدا کند و بتوانیم در کریدور شمال - جنوب نقش آفرینی کنیم.

انتهای پیام
captcha