سیدمهدی اتقیا، حافظ کل قرآن کریم در گفتوگو با ایکنا از گیلان، در خصوص نحوه آشنایی با قرآن اظهار کرد: از کودکی در خانواده مذهبی رشد یافتم و زمانی که پدر و مادرم قرآن میخواندند من هم خیلی علاقه داشتم تا آیات نورانی وحی را فرا بگیرم، مدتی بعد در دوره راهنمایی پس از شرکت در کلاس قرآن، برای اولین بار وقتی صوت استاد محمد صدیق منشاوی را شنیدم بسیار لذت بردم و همین انگیزهای برای ادامه راه فراگیری آیات نورانی وحی برایم شد و پدر و مادرم وقتی علاقه مرا به فراگیری و تمایل برای ادامه راه دیدند با رفتار، منش و دعای خیرشان همواره کمک حال، مشوق و یاور من بودند.
وی با اشاره به اینکه از کودکی در کلاسهای مختلف آموزشی و هنری حضور داشتم ولی کلاس قرآن برایم جذابیت خیلی زیادی داشت، گفت: در واقع زیبایی باطنی و معنوی آیات نورانی وحی، کشش خاصی برای فراگیری در وجود انسان ایجاد میکند.
این حافظ کل قرآن کریم افزود: البته علاوه بر انگیزه شخصی و تشویق والدین، مربی نیز نقش بسیار مهمی برای ادامه راه آموزش دارد. یک مربی خوب با تشویق، تدریس اصولی و با اخلاق نیکو میتواند قرآن آموز به ویژه آنهایی که در سنین پایین هستند را به ادامه مسیر علاقهمند کند و قطعا اگر مربی عملکرد ضعیف داشته باشد یا بر اساس توان و استعداد قرآن آموز مفاهیم آموزشی را ارائه نکند، زمینههای دلزدگی و دلسردی را برای قرآن آموز تازه وارد رقم میزند و شاید حتی باعث شود تا قرآن آموز از مسیری که انتخاب کرده، دلسرد شده و بازگردد.
اتقیا تأکید کرد: یک استاد قرآن علاوهبر صوت زیبا، اخلاق حسنه و تدریس اصولی میتواند ابتکار عمل داشته و بر جذابیت کلاس اضافه کند که از آن جمله اهدای جایزه هر چند کوچک است زیرا این مسئله مشوق بسیار خوبی برای قرآن آموزان به ویژه در سنین پایین محسوب میشود.
وی افزود: برگزاری منظم کلاسها همچنین پیگیر بودن استاد از عوامل مؤثری است که میتواند از یک قرآن آموز مبتدی، یک شخصیت قرآنی تربیت کند. علاوه بر اینها یک استاد خوب به لحاظ ظاهر آراسته، حفظ شأنیت یک استاد باید خودش آداب و اصول قرآنی رعایت کند تا شاگرد بتواند جذب شده و بهتر و راحتترین مسیر آموزش را طی کند.
این حافظ قرآنی در خصوص علت انتخاب رشته تخصصی حفظ، گفت: همیشه حفظیات را بسیار دوست داشتم و در سنی وارد عرصه قرآن آموزی شدم که آمادگی حفظ را داشتم لذا این رشته تخصصی را انتخاب کردم. البته حفظ آیات جدای از زیباخوانی قرآن نیست و یک حافظ، در عین حال که آیات را قرائت میکند، میتواند نکات صوتی و لحنی را رعایت و حتی با تجوید زیبا بخواند.
حافظ کل قرآن عناوین مختلف و درخشانی در مسابقات قرآنی دارد که از آن جمله کسب چندین رتبه اول و دوم در حفظ کل، ۲۰ و ۱۰ جزء مسابقات سراسری اوقاف، رتبه اول استانی در مسابقات دانش آموزی، رتبه اول حفظ کل استانی در مسابقات جهاد کشاورزی را میتوان نام برد، در خصوص تجربه حضور در مسابقات تصریح کرد: در سنین نوجوانی که شور، هیجان و انگیزه زیاد است حضور در مسابقات میتواند هدفی برای پیشرفت باشد از جمله دیدن رقبای دیگر، سفر به شهرهای مختلف که میزبان برگزاری هستند، دیدن اساتید قرآنی و همچنین کسب جایزه میتواند هدف از شرکت و تلاش برای کسب رتبه در مسابقات باشد که همین انگیزهای برای تلاش بیشتر است ولی باید توجه داشت که اینها، هدف اصلی نیست و فقط میتواند انگیزهای برای پیشرفت باشد و در واقع مسابقات قرآن، یک رهگذر و عامل برای تلاش بیشتر و دانش مضاعف است.
وی با بیان اینکه نگاه صرفا رقابتی در حوزه مسابقات قرآنی اصلا نگاه درستی نیست، تأکید کرد: ذات قرآن و کلام نورانی وحی برای این است که عامل به قرآن باشیم و تلاش کنیم تا معرفت خود را نسبت به کلام الهی افزایش دهیم. دلسرد شدن و عدم رغبت به ادامه آموختن در پی عدم پیروزی در مسابقات قرآنی اصلا درست نیست و نگاه صرفا رقابتی در مسابقات قرآنی آفت و آسیب این حوزه محسوب میشود.
این حافظ کل قرآن کریم تصریح کرد: شاید یکی از ویژگیهای بارز استاد خوب این است طوری برخورد کند که قرآن آموزان از حواشی به دور باشند و حضور در مسابقات فقط به عنوان محک زدن آموختهها باشد.
اتقیا با تأکید بر اینکه جامعه قرآنی علاوه بر یادگیری مفاهیم والای آیات نورانی وحی باید تلاش کنند که عامل به قرآن باشند، گفت: یک بخش از تحقق این امر به مسئولین قرآنی کشور باز میگردد و بخش دیگر به خانوادهها و البته قسمت مهم نیز خود فرد است که باید دستورات قرآنی را در زندگی فردی و اجتماعی رعایت کند و همه اینها به صورت زنجیروار به هم وصل هستند.