جهش تولید نیاز به بسیج مردمی دارد
کد خبر: 4209611
تاریخ انتشار : ۲۱ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۰:۱۳
حجت‌الاسلام محقق‌نیا:

جهش تولید نیاز به بسیج مردمی دارد

عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی با بیان اینکه جهش تولید با بسیج مردمی اتفاق می‌افتد، گفت: همانطور که در همه عرصه‌ها بسیج مردمی شکل گرفت و اثرات مثبت آن را مشاهده کردیم لازم است در بخش تولید هم بسیج مردمی شکل بگیرد تا اثرات مثبت آن را در بخش تولید احساس کنیم.

حجت‌الاسلام والمسلمین محقق‌نیا، عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی

حجت‌الاسلام والمسلمین محمدجواد محقق‌نیا، عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی و رئیس انجمن اقتصاد اسلامی حوزه علمیه، در گفت‌وگو با ایکنا، درباره ملزومات تحقق شعار سال اظهار کرد: یکی از ملزومات تحقق شعار سال این است که تولید را به بخش خصوصی و مردمی بسپاریم و باید در نظر داشت بدون حضور مردم و بخش خصوصی امکان جهش تولید وجود ندارد.

وی افزود: مقام معظم رهبری سال گذشته در بازدید از نمایشگاهی در حسینه امام خمینی(ره) تأکید کردند که بخش‌های شبه‌دولتی مانند ستاد اجرایی فرمان امام(ره) و دیگر بخش‌ها، خصوصی نیستند.

عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی بیان کرد: وقتی تولید را به بخش خصولتی و دولتی می‌سپاریم عملاً کارآیی افت می‌کند و دیگر خروجی مثبتی را از بخش تولیدی شاهد نخواهیم بود. به هر حال بخش‌های خصولتی و دولتی از یک سری رانت‌ها برخوردارند و همین رانت‌ها سبب می‌شود تا بهره‌وری کاهش پیدا کند و از سوی دیگر فساد، عدم شفافیت و ناترازی‌ها به وجود آید و محصولاتی با تنوع اندک و بهره‌وری پایین تولید می‌شود.

بسیج مردمی در تولید اتفاق بیفتد

محقق‌نیا با بیان اینکه جهش تولید با بسیج مردمی اتفاق می‌افتد، افزود: همانطور که در همه عرصه‌ها بسیج مردمی شکل گرفت و اثرات مثبت آن را مشاهده کردیم لازم است در بخش تولید هم بسیج مردمی شکل بگیرد تا اثرات مثبت آن را در بخش تولید حس و لمس کنیم.

وی سرمایه‌گذاری بر روی بنگاه‌های زودبازده و کوچک را یک راهکار اساسی و مهم در راستای تحقق شعار سال دانست و تأکید کرد: غالب افرادی که در این بنگاه‌ها فعالیت می‌کنند از قشر کم‌توان و متوسط جامعه هستند و درصد قابل توجهی از کشور را شامل می‌شوند و لذا اگر اینها تقویت شوند هم به عدالت و هم به رشد تولید کمک خواهد شد و با شعارهای نظام اسلامی هماهنگی کامل دارد.

این کارشناس اقتصادی ادامه داد: در انقلاب اسلامی هرگاه به مردم توجه شده و مردم را پای کار آورده‌ایم اتفاقات مثبتی رخ داده اما هرگاه از ظرفیت و اهمیت مردم غفلت شده، آسیب دیده‌ایم. این مردم هستند که می‌توانند کمک‌حال نظام و تولید و اقتصاد کشور باشند و از این ظرفیت نباید چشم‌پوشی کرد.

محقق‌نیا با بیان اینکه باید پویش مردمی تولید در کشور راه‌اندازی شود، گفت: اگر این پویش راه‌اندازی شود هم تولید در مقیاس بزرگ اتفاق خواهد افتاد و هم اینکه مشکلات کاهش می‌یابد و وضعیت عدالت بهبود می‌یابد.

وی در بخش دیگری از این گفت‌وگو با اشاره به ظرفیت بخش تعاونی اظهار کرد: بخش تعاونی یک برد چندجانبه برای نظام، مردم و کشورمان محسوب می‌شود ولذا باید نقش تعاونی را در اقتصاد پررنگ کنیم تا جهش تولید اتفاق بیفتد.

مردم را سهامدار کنیم

عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی در ادامه پیشنهاد داد: در کشور ما شرکت‌های معروف و بزرگی وجود دارند که عمده سهامشان در اختیار دولت است. اگر بخشی از این سهام به مردم واگذار شود به تبع آن، انگیزه تولید در کشور افزایش پیدا کرده و سپس مردم سرمایه‌هایشان را از بخش غیرمولد خارج و وارد بخش مولد اقتصاد خواهند کرد.

محقق‌نیا در پایان گفت: در امر تولید نیازمند جهاد هستیم و تولیدکنندگان جهادگران عرصه تولید محسوب می‌شوند و به همین دلیل لازم است که سیاست‌های اقتصادی به نفع جهادگران عرصه تولید تنظیم شود تا انگیزه‌شان مضاعف‌تر از قبل شود.

گفت‌وگو از سعید امینی

انتهای پیام
captcha