سبک‌های جدید مشارکت مردم در تولید برای تحقق شعار سال به کار گرفته شود
کد خبر: 4208367
تاریخ انتشار : ۱۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۸:۱۶
مصطفی زمانیان:

سبک‌های جدید مشارکت مردم در تولید برای تحقق شعار سال به کار گرفته شود

رئیس مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری با بیان اینکه باید از نگاه شعاری به عناوین سال پرهیز کرده و این عناوین را منشور ملی تلقی کنیم، گفت: برای تحقق «جهش تولید با مشارکت مردم» باید بر روی بازآفرینی ظرفیت‌های نوآورانه اجتماعی تمرکز ویژه کرد و از سوی دیگر سبک‌های جدید مشارکت مردم را در عرصه تولید به کار گرفت.

مصطفی زمانیان

مصطفی زمانیان، رئیس مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری، در گفت‌وگو با ایکنا، درباره ملزومات تحقق شعار سال؛ «جهش تولید با مشارکت مردم» گفت: توصیه اول بنده این است که بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی را در نامگذاری سال‌ها، شعار خطاب نکنیم، چون این بیانات نوعی منشور ملی محسوب می‌شوند و نقش مهمی در هم‌افزا کردن ظرفیت‌های ملی حول یک اولویت دارند.

وی افزود: تجربه اثبات کرده هر چیزی را که شعار نامیده‌ایم برخورد شعارگونه با آن داشته‌ایم و لذا باید از نگاه شعاری به عناوین سال پرهیز کرده و این عناوین را منشور ملی تلقی کنیم.

رئیس مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری بیان کرد: توصیه دوم بنده در زمینه تحقق «جهش تولید با مشارکت مردم» این است که بر روی بازآفرینی ظرفیت‌های نوآورانه اجتماعی تمرکز ویژه شود و از سوی دیگر سبک‌های جدید را در حوزه مشارکت مردم در عرصه تولید به کار بگیریم.

ضرورت راهبری صحیح ظرفیت‌های اقتصادی مردم

زمانیان با بیان اینکه فضای امروز مشارکت‌های مردمی در معرض تحولات جدی است، گفت: اگر ظرفیت‌های مردمی در عرصه تولید به درستی راهبری شوند، قدرت و ظرفیت نهاد مردم چندبرابر وضع کنونی خواهد شد.

وی افزود: به باور من لازم است ظرفیت‌های مردمی را حول مسائل اولویت‌دار کشور و مورد تأکید مقام معظم رهبری متمرکز کنیم؛ یعنی بازاندیشی در الگوهای حل مسئله اقتصادی از یک نگاه صرفاً دولت‌محور به یک نگاه مشارکتی مبتنی بر ظرفیت‌های مردمی مدنظر قرار گیرد.

رئیس مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری خطاب به فعالان فرهنگی و نقش آنها در تحقق عنوان سال دارند، گفت: امروز ما نیازمند نوعی بازاندیشی فرهنگی در مقوله نگاه به توسعه اقتصادی هستیم. به عبارت بهتر باید به صورت جدی به صنایع فرهنگی توجه شود و صنایع فرهنگی را با زنجیره ارزش پیوند دهیم و نگاه صنعت‌گونه به آن وجود داشته باشد.

زمانیان تأکید کرد: نگاه ظرفیت‌ساز اقتصادی به پدیده فرهنگ شرایط را بهبود می‌بخشد و ما را از نگاه کاملاً حمایتی وابسته به دولت که از پایداری اندکی برخوردار است، نجات خواهد داد.

نقش مجلس دوازدهم در تحقق عنوان سال

وی با اشاره به نقش مجلس دوازدهم در تحقق جهش تولید با مشارکت مردم گفت: مجلس جدید از ظرفیت‌های فرهنگی بسیاری برخوردار است و لذا نمایندگان مجلس جدید به این نکته توجه داشته باشند که در امر تولید ابتدا باید مشارکت‌های فرهنگی مردم افزایش یابد و به نوعی میدان‌سازی شود و سپس جهش تولید رقم بخورد.

رئیس مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری با بیان اینکه بخش فرهنگ را نباید به دولت وابسته کرد، افزود: به هر حال جریانات فرهنگی نقش مهمی در تولید دارند ولی اگر به دولت وابسته شوند نتیجه‌ای جز ناکارآمدی برای آنها نمی‌توان متصور بود. انتظار و خواهش من از نمایندگان مجلس جدید این است که با نگاهی نوآورانه به بخش تولیدات فرهنگی کمک کنند تا بخش فرهنگ در ریل اصلی توسعه اقتصادی قرار گیرد.

زمانیان در پایان تأکید کرد: همانگونه که باید برای طرح‌های اقتصادی پیوست فرهنگی تهیه شود برای طرح‌های فرهنگی هم باید پیوست اقتصادی وجود داشته باشد.

گفت‌وگو از سعید امینی

انتهای پیام
captcha