در باب «معرفت چیستی و ماهیت قرآن» + فیلم
کد خبر: 4207935
تاریخ انتشار : ۲۱ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۹:۲۵
چشمه حکمت/ 15

در باب «معرفت چیستی و ماهیت قرآن» + فیلم

آخرین بخش از سلسله درس‌گفتارهای «چشمه حکمت» در شرایطی بر «معرفت چیستی و ماهیت قرآن» استوار است که بنا به سوره مبارکه «اسراء» آیه شریفه 9 بر این مهم چنین تاکید شده که قرآن حکیم آیین‌نامه زندگی و سلوک انسان در مسیر بندگی و راهنمایی به سعادت و قرب پروردگار است.

سلسله برنامه‌های «چشمه حکمت» خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا) در ماه مبارک رمضان با اتکا به مجموعه سه جلدی کتاب «قصه‌های عبر‌ت‌آموز قرآنی» به قلم قاسم ایمانی تلاش می‌کند تا با اتکا به بطن و متن آموزه‌های قرآن کریم در مسیر سعادت و رستگاری بشر؛ به ارائه مبانی و معارفی دست زند که ریشه آنها در فرامین الهی و روایت آنها از متن کلام‌الله مجید؛ زبان پیامبر اکرم(ص)؛ احادیث ائمه‌ اطهار(ع) و مجلدات شریف و گران‌سنگ تشیع قرار دارد.

پانزدهمین و آخرین بخش از سلسله درس‌گفتارهای «چشمه حکمت» بر باب «معرفت چیستی و ماهیت قرآن» با استناد به سوره مبارکه «اسراء» آیه شریفه 9 در مسیر اثبات این مهم که کلام‌الله مجید خود آیین‌نامه زندگی و سلوک انسان در مسیر بندگی و قرب پروردگار استوار است.

قرآن چیست؟

در سوره مبارکه «اسراء» آیه شریفه 9 چنین می‌خوانیم: «بسم‌الله‌الرحمن‌الرحیم؛ همانا این قرآن به (آیینی) که خود استوارتر است راه می‌نماید و به مؤمنانی که کارهای شایسته می‌کنند، مژده می‌دهد که پاداشی بزرگ برایشان خواهد بود.»

همچنین در جلد نخست کتاب «قصه‌های عبر‌ت‌آموز قرآنی» به قلم قاسم ایمانی می‌خوانیم: «قرآن کتاب آسمانی، کلام خداوند تبارک و تعالی است. انسان باید به این ریسمان الهی چنگ زند تا خدا او را بالا بَرَد؛ باید به دستورهای آن عمل کند؛ زیرا قرآن شافعی در روز قیامت و بهترین راهنما در دنیا است. در قرآن همه چیز وجود دارد، از اول خلقت تا آخر همه در قرآن است.

 وقتی انسان در دنیا اختراعی می‌کند؛ مثلاً ماشینی می‌سازد یا تلویزیونی یا هرچیز دیگر، برای آن برگه راهنمایی جهت مصرف خریدارش قرار می‌دهد. مگر می‌شود انسان را خداوند بیافریند و برای مسیر بندگی و وی دستورالعملی نداشته باشد؟! این دستور هدایتگر قرآن است که گام نهادن بر مسیرش ما را بر قرب پروردگار و چشم پوشیدن از آن در مسیر ضلالت قرار می‌دهد.»

اجرا، خوانش و روایت از امین خرمی

انتهای پیام
captcha