نوجوانان در اشاعه فرهنگ قرآن گام بردارند
کد خبر: 4206746
تاریخ انتشار : ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۵:۱۹
یک حافظ کل قرآن:

نوجوانان در اشاعه فرهنگ قرآن گام بردارند

مهدی برنده، حافظ کل قرآن گفت: نوجوانان قرآنی باید با آموخته‌های قرآنی خود بتوانند در سایر لایه‌های جامعه تأثیرگذار بوده و فرهنگ قرآنی را اشاعه دهند.

مهدی برنده حافظ کل قرآن همدانیروایت امروز ایکنا از جوان نخبه دهه هشتادی است، جوانی که از کودکی با آیات نورانی قرآن کریم گوشت و خونش آمیخته شده و آینده درخشانی را در مسیر پیشرفت و تعالی خود در مسیر قرآن و علم رقم زده است.

صحبت از جوان همدانی دانشجوی ترم چهارم دندانپزشکی دانشگاه تهران با رتبه 72 در کنکور سراسری است، علاوه بر تلاش در راه علم و دانش کسب عناوین و موفقیت‌هایش در مسابقات و محافل مختلف قرآن افتخار بزرگی برای جامعه قرآنی و مردم استان همدان است. ایام ماه مبارک رمضان و بهار قرآن فرصتی شد تا پای صحبت‌های جوان افتخارآفرین همدانی بنشینیم.

مهدی برنده، حافظ کل قرآن استان همدان، در گفت‌وگو با ایکنا از همدان، اظهار کرد: متولد سال 1383 در همدان هستم و از سنین کودکی با توجه به علاقه‌ای که به آیات قرآن داشتم تصمیم به حفظ قرآن گرفتم، در این مسیر، خانواده مشوق و همراهی خوبی را با من داشت.

در یک خانواده چهار نفره زندگی می‌کنم، یک برادر دارم، مهمترین اصل برای من داشتن خانواده متدین در عین سادگی است، بزرگترین چیزی که مرا در مسیر قرآن هدایت کرد رزق حلال بوده است.

طی سه سال حافظ کل قرآن شدم

با شرکت در کلاس‌های تخصصی جامعة‌القرآن‌ طی مدت سه سال و از سن 8 سالگی حفظ قرآن را شروع کردم تا حافظ کل قرآن شدم، بعد از حفظ قرآن با شرکت در مسابقات مختلف دانش‌آموزی توانستم عناوین ممتازی را در مسابقات کشوری کسب کنم؛ یکی از مهمترین موفقیت‌هایم کسب رتبه‌های اول تا پنجم کشوری به‌صورت پی در پی در مدت 6 سال در دوران دانش‌آموزی در استان بود.

در شرایط کرونا مسابقات و برنامه‌های قرآنی تا حدودی کمرنگ شد و با توجه به عناوین کسب شده در بین دانش‌آموزان قرار بود که به خارج از کشور اعزام شوم اما با شیوع کرونا این اعزام‌ها لغو شد. یک مسابقه هم از سوی شورای قرآن تهران در همان زمان برگزاری شد که به دلیل شیوع کرونا حضور در آن هم حاصل نشد اما بعد از کرونا بحمدالله شرایط بهتر شد.

مدرک درجه دو تخصصی حفظ را دارا هستم و این مدرک را در سال اول متوسطه دوم در دوران دانش‌آموزی به عنوان کوچکترین حافظ کسب کردم، این‌ها فعالیت‌هایم در دوران دانش‌آموزی بود، بعد از آن با توجه به کنکور سراسری تمرکز بیشتری روی درس داشتم و توانستم در کنکور سراسری به برکت قرآن، کمک خدا و تلاشی که داشتم رتبه 72 کنکور سراسری را در سال 1401 داشته باشم، در حال حاضر نیز ترم چهارم دانشجویی دندانپزشکی در دانشگاه علوم پزشکی تهران هستم. 6 رتبه کشوری در مسابقات و ارگان‌های مختلف از جمله موفقیت‌ها و عناوین کسب شده در دوران دانشجویی‌ام بوده است.

روند حفظ قرآن هیچ تداخلی با تحصیلم ایجاد نکرد، تأثیر قرآن در موفقیت در دروس برایم بسیار بالا بود، من توانستم مدیریت زمان را داشته باشم و حتی در موقع امتحانات و کنکور نیز همواره توجه به قرآن را در زندگی داشتم، وقتی که حال روحی خوبی ندارم با خواندن قرآن حال و هوای من عوض می‌شود که این حال وصف‌ناشدنی است.

کسب رتبه سوم مسابقات مدهامتان کشور در سنندج، کسب رتبه دوم مسابقات قرآن اوقاف و امور خیریه کشور در رشته حفظ، کسب رتبه برتر مسابقات حفظ دانشجویان سراسر کشور، رتبه اول مسابقات مشکات، دو رتبه برتر در مسابقات حفظ کل و کسب رتبه در نهج‌البلاغه در مسابقات قرآن و عترت بسیج از جمله این موفقیت‌ها بوده است.

محفل قرآنی در محضر رهبر معظم انقلاب 

در ابتدای ماه رمضان دیداری با رهبر انقلاب داشتیم، این برای دومین بار بود که توفیق دیدار با رهبری نصیب بنده شد و حس و حال خاصی داشت.

دیدار قرآنیان در محافل قرآنی با سایر دیدارها متفاوت است، حس و حالش وصف‌ناشدنی است. رهبر معظم در این دیدارها بیاناتی را مطرح می‌کنند که باعث وجد می‌شوند، این نشان از آن دارد که رهبری توجه ویژه و موشکافانه‌ای به مباحث قرآنی دارند، در هر دیدار صحبت‌های جدیدی دارند که نشان از نگاه تخصصی و کیفی ایشان نسبت به مباحث قرآنی است.

همه آیات قرآن آرام‌بخش است، با این وجود من چند آیه را خیلی دوست دارم که بیشتر آنها را برای خودم تلاوت می‌کنم که شامل آیه 119 سوره توبه است که می‌فرماید «يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اتَّقُوا اللَّهَ وَكُونُوا مَعَ الصَّادِقِينَ(ای اهل ایمان، خداترس باشید و با مردان راستگوی با ایمان بپیوندید)»، همچنین آیه 28 سوره رعد که می‌فرماید «الَّذِينَ آمَنُوا وَتَطْمَئِنُّ قُلُوبُهُمْ بِذِكْرِ اللَّهِ ۗ أَلَا بِذِكْرِ اللَّهِ تَطْمَئِنُّ الْقُلُوبُ (آنها که به خدا ایمان آورده و دلهاشان به یاد خدا آرام می‌گیرد، آگاه شوید که تنها یاد خدا آرام‌بخش دلهاست» و آیه 39 و 40 سوره نجم که می‌فرماید «وَ أَنْ لَیسَ لِلْإِنْسانِ إِلاَّ ما سَعی و اینکه برای انسان بهره ای جز سعی و کوشش او نیست)» «وَ أَنَّ سَعْیهُ سَوْفَ یری و اینکه سعی‌اش به زودی دیده می شود (و به نتیجه‌اش می‌رسد)».

قرآنیان در بسترهای مختلف جامعه تأثیرگذارند

یکی از مهمترین نیازهای امروز جامعه در مقابل آسیب‌های اجتماعی به‌ویژه در بین قشر جوان اشاعه فرهنگ قرآنی است، در این راستا باید بیشتر کار شود.

تحصیل در رشته دندانپزشکی باعث نشده که نسبت به برنامه‌های قرآنی بی‌تفاوت باشم، در دبیرستان و زمان اتمام تحصیلات متوسطه بسیاری به من می‌گفتند برای آینده رشته‌های مرتبط با قرآن یا تحصیل در حوزه را انتخاب کنم اما معتقدم که افراد قرآنی باید وارد دیگر رشته‌های غیرمرتبط هم بشوند که با آموخته‌های قرآنی خود بتوانند در سایر لایه‌های جامعه تأثیرگذار بوده و فرهنگ قرآنی را اشاعه دهند.

در یک اردوی جهادی درمانی که مرتبط با رشته تحصیلی دانشگاهی من بود، توانستم علاوه بر کار جهادی نسبت به اشاعه فرهنگ قرآنی نیز برنامه‌ای داشته باشم که حس بسیار خوبی به من داد، بسیار هم موفق و تأثیرگذار بود و در واقع ما باید سایر امور را در جامعه با قرآن ترکیب کنیم تا رنگ و بوی قرآنی در همه ابعاد جامعه فراگیر شود.

مشکلات حافظان قرآنی

در بسیاری از برنامه‌ها حافظان نسبت به قاریان قرآن مظلوم‌تر واقع می‌شوند، برای نمونه در برنامه‌هایی مانند کاروان اربعین که همه ساله به کشور عراق اعزام می‌شوند از حضور قاریان استفاده می‌شود در حالی که می‌توان از حضور حافظان قرآن هم بهره‌مند شد و یا برنامه‌های اعزام به حج که فقط یک حافظ در کاروان حضور دارد که باید تعداد بیشتری حافظ باشد و این در حالی است که در کشورهای مختلف نسبت به حافظان قرآن توجه و اهمیت بسیار است و حافظان قرآن جایگاه ویژه‌ای دارند، باید بگویم که در بحث تبلیغاتی وجود حافظان در برنامه‌های خارج از کشور مفید است.

یکی از مشکلات قرآنی در استان در بحث حافظان، نبود دوره آماده‌سازی از سوی نهادهایی مانند اوقاف است چرا که ادارات اوقاف استان‌های دیگر قبل از مسابقات کشوری دوره‌هایی را برگزار می‌کنند و در حالی که ادارات اوقاف استان‌های دیگر این برنامه‌ها را دارند و این در حالی است که ما این درخواست را هم داشتیم ولی همکاری نشد.

دعا می‌کنیم که خداوند مشکلات را حل کند و با وجود مشکلات همیشه در مسیر قرآن بمانیم؛ در مسیر قرآن ماندن توفیق دنیایی و موفقیت بزرگی است.

فاطمه رحمتی

انتهای پیام
captcha