اجرای طرح آرامش بهاری و ضیافت الهی در ۱۴ بقعه متبرکه آذربایجان غربی
کد خبر: 4206535
تاریخ انتشار : ۰۱ فروردين ۱۴۰۳ - ۲۱:۱۶
مدیرکل اوقاف و امور خیریه آذربایجان غربی خبر داد

اجرای طرح آرامش بهاری و ضیافت الهی در ۱۴ بقعه متبرکه آذربایجان غربی

حجت‌الاسلام ناصر جوانبخت گفت: امسال به دلیل تقارن بهار قرآن با بهار طبیعت طرح آرامش بهاری و ضیافت الهی به‌صورت همزمان در ۱۴ امامزاده و بقعه متبرکه سطح استان اجرا می‌شود.

ناصر جوانبخت مدیرکل اوقاف و امور خیریه آذربایجان غربیحجت‌الاسلام ناصر جوانبخت، مدیرکل اوقاف و امور خیریه آذربایجان غربی در گفت‌وگو با ایکنا از آذربایجان غربی اظهار کرد: امسال به دلیل تقارن بهار قرآن با بهار طبیعت طرح آرامش بهاری و ضیافت الهی به‌صورت همزمان در ۱۴ امامزاده و بقعه متبرکه سطح استان اجرا می‌شود.

وی با اشاره به اجرای قرار دوازدهم در بقاع متبرکه استان گفت: این طرح با رویکرد ترویج فرهنگ مهدویت در قالب ارائه خدمات اجتماعی و با ساختاری جهادی و مشارکتی در بقاع متبرکه استان اجرا می‌شود چرا که اماکن مقدس محل نشر معارف اسلامی هستند و اجرای طرح قرار دوازدهم گامی مهم در انتشار رایحه دل‌انگیر مهدویت و انتظار است. 

مدیرکل اوقاف و امور خیریه آذربایجان غربی ادامه داد: در قالب این طرح در دوازدهم هر ماه بسته‌های معیشتی معطر به نام و یاد امام دوازدهم(عج) به خانواده‌های کم برخوردار اهدا می‌شود که در سال جاری یک هزار و ۸۰۰ بسته معیشتی در امامزادگان و بقاع متبرکه در بین خانواده‌های کم‌برخوردار توزیع شده است.

وی اظهار کرد: همچنین در حاشیه اجرای طرح قرار دوازدهم با کمک خیران و از محل اجرای نیات موقوفات خدماتی از قبیل تهیه جهیزیه، تجهیزات پزشکی، دارو و درمان، تهیه لباس و پوشاک، نذر قربانی، نذر وقت و حرفه در روز دوازدهم( پزشک و ... ) ارائه شده است و در قالب این طرح ۱۲ فروردین ۱۴۰۳ از محل نیات موقوفات و با کمک خیران بسته‌های معیشتی و نان صلواتی در شهرستان‌های ارومیه و خوی اجرا توزیع خواهد شد.

حجت‌الاسلام جوانبخت با اشاره به برگزاری مراسم تحویل سال در بقاع متبرکه استان گفت: این مراسم در هشت بقعه و امامزاده از جمله امامزادگان سید بهلول و بقعه شیخ نوایی خوی، غریب حسن، محمد و ابراهیم، عرب‌باغی و سراج‌الدین ارومیه، نظرگاه حضرت عباس میاندوآب و سیدمحمد اهرنجان سلماس برگزار می‌شود و بسته‌ها تبرکی در این مراسم توزیع و پیام نوروزی مقام معظم رهبری پخش خواهد شد.

وی با اشاره به برپایی خیمه معرفت در بقاع متبرکه آذربایجان غربی گفت: برپایی خیمه مشاوره و پاسخگویی به سوالات شرعی در هفت امامزاده، برپایی خیمه کودک و نوجوان در ۷ امامزاده، برپایی خیمه حجاب و عفاف در امامزاده سید بهلول، نصب تابلوهای نمایشگاهی در ۱۲ امامزاده و بقعه، خیمه معرفت برای کودکان و نونهالان و رنگ‌آمیزی نقاشی آماده به‌وسیله کودکان و نونهالان و همزمان برگزاری کلاس سبک زندگی اسلامی(تحکیم بنیان خانوده، جمعیت و فرزندآوری) و احکام برای بانوان از جمله برنامه‌های اجرایی در بقاع متبرکه در قالب خیمه‌های معرفت هستند.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه آذربایجان غربی با بیان اینکه در طول ماه رمضان نماز جماعت در بقاع متبرکه استان اقامه می‌شود، اضافه کرد: سه وعده نماز جماعت در امامزاده سید بهلول و بقعه شیخ نوایی خوی، دو وعده نماز ظهر و عصر و مغرب و عشاء در ۵ بقعه امامزادگان غریب حسن، محمد و ابراهیم و عرب‌باغی ارومیه و سید محمد اهرنجان سلماس و نظرگاه حضرت عباس میاندوآب و نماز ظهر و عصر در ۱۵ بقعه سطح سه استان اقامه می‌شود.

وی با بیان اینکه ۳۶ زائرسرا و سوئیت در بقاع متبرکه ارومیه و چایپاره برای میزبانی از مسافران آماده شده است، تصریح کرد: از این تعداد ۳۰ باب اتاق در تکیه حضرت ابوالفضل(ع) چایپاره و ۳ باب اتاق در امامزاده غریب حسن و ۳ باب اتاق در امامزاده محمد و ابراهیم ارومیه تدارک دیده شده است و در صورت موافقت هلال احمر آماده برپایی چادر در محوطه سایر بقاع متبرکه برای اسکان مسافران هستیم.

حجت‌الاسلام جوانبخت خاطرنشان کرد: همچنین پنج مبلغ اعزامی از قم و هفت مبلغ بومی برای ارائه مشاوره، اقامه نماز جماعت، پاسخ به سوالات شرعی مسافران در خیمه معرفت و انجام سخنرانی در بقاع متبرکه استان حضور خواهند یافت و ایام نوروز همچنین مبلغان اعزامی در ایستگاه‌های ورودی شهر از جمله چادرهای هلال احمر و راهداری هم حضور یافته و مسافران را راهنمایی می‌کنند.

وی با بیان اینکه در مجموع ۳۶ هزار پرس غذای گرم در قالب افطاری ساده از محل اجرای نیات واقفین و درآمد موقوفات در بین زائران توزیع می‌شود، خاطرنشان کرد: روزانه ۲۵۰ پرس در امامزاده سید بهلول خوی در مجموع ۱۰ هزار و ۵۰۰ پرس، ۲۵ هزار پرس غذای گرم و آش نذری در مجتمع نان ارومیه، ۳۰۰ پرس غذای گرم در نظرگاه حضرت عباس(ع) و ۱۰۰ پرس غذای گرم در بقاع متبرکه نقده توزیع می‌شود. 

حجت‌الاسلام جوانبخت تصریح کرد: برپایی نمایشگاه شمیم خدمت در امامزاده سیدبهلول خوی با هدف حمایت از بانوان سرپرست خانوار از دیگر برنامه‌ها هستند که در این نمایشگاه محصولات تولیدی بانوان در رشته‌‌‌های قالی‌بافی، خیاطی، چرم‌دوزی و ... عرضه می‌شود.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه آذربایجان غربی افزود: مراسم جزء‌خوانی، جلسات تفسیر قرآن، محفل انس با قرآن، دعاخوانی و مناجات در هشت بقعه در شهرستان‌های ارومیه، خوی، میاندوآب و سلماس برگزار شده و نیز اداره‌کل اوقاف و امور خیریه آذربایجان غربی در برگزاری مراسم جمع‌خوانی قرآن در محل مصلی امام خمینی(ره) ارومیه مشارکت کرده و نیز اقدام به تجلیل از قاریان و فعالان قرآنی می‌کند.

وی گفت: همچنین برگزاری ویژه‌برنامه شب‌های قدر در ۱۴ بقعه و امازاده در شهرستان‌های ارومیه، خوی، سلماس، چایپاره و میاندوآب بازدید از روند فعالیت طرح‌های آرامش بهاری و ضیافت الهی، مشارکت در طرح گردشگری مذهبی با تهیه و توزیع بروشور معرفی امامزادگان و بقاع متبرکه استان با همکاری اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان، برپایی ایستگاه‌های همه واقف باشیم در بقاع متبرکه با هدف ارائه مشاور و استقبال از وقت‌های جدید از جمله دیگر برنامه‌ها هستند.

 

 

انتهای پیام
captcha