تلاش نتانیاهو برای بقای کابینه با طولانی کردن جنگ غزه+ صوت
کد خبر: 4205797
تاریخ انتشار : ۲۷ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۸:۵۲
قنادباشی تأکید کرد:

تلاش نتانیاهو برای بقای کابینه با طولانی کردن جنگ غزه+ صوت

کارشناس مسائل غرب آسیا با تأکید بر اینکه اکنون بی‌اعتمادی‌های زیادی نسبت به رژیم صهیونیستی وجود دارد، گفت: شرایط جنگ پس از شش ماه نشان می‌دهد که نتانیاهو تنها به بقای سیاسی خود و دولتش اهمیت می‌دهد و تمام تلاش آنها حفظ دولت و جلوگیری از فروپاشی رژیم صهیونیستی است.

جعفر قنادباشی، کارشناس مسائل غرب آسیا

جعفر قنادباشی، کارشناس مسائل غرب آسیا، در گفت‌وگو با ایکنا، درباره اظهارات اخیر بنیامین نتانیاهو مبنی بر رسیدن به مراحل آخر جنگ و ضرورت حمله به رفح، گفت: اینها از ابتدا که جنگ را شروع کردند و تا امروز در ششمین ماه ادامه دادند، دروغ‌ها و بلوف‌های بسیاری را مطرح کردند اما هیچ کدام از آنها را نتوانستند عملیاتی کند.

وی با تأکید بر اینکه اکنون بی‌اعتمادی‌های زیادی نسبت به اظهارات مقامات رژیم صهیونیستی وجود دارد، بیان کرد: رژیم صهیونیستی از سویی خواستار مذاکره است و نمایندگانی را برای مذاکره می‌فرستد و از طرف دیگر دامنه جنگ را گسترش می‌دهد. این در واقع پوششی برای بالابردن قدرت چانه‌زنی در مذاکرات است.


بیشتر بخوانید: 


قنادباشی با اشاره به بروز نشانه‌های فشار بر رژیم صهیونیستی، از سوی آمریکا و غربی‌ها، اضافه کرد: از جمله نشانه‌های اینها که در فشار هستند، کمک‌رسانی غذایی به مردم غزه است. این نشانه روشنی است که غربی‌ها احساس کردند اگر به غزه کمک‌های غذایی نرسانند ممکن است شاهد تمرد و نافرمانی‌های مدنی در داخل کشورهای خود باشند چنانکه چندی پیش شاهد خودسوزی یک عضو نیروی هوایی آمریکا به منظور عدم شراکت در نسل‌کشی در غزه بودیم.

پیوند جنگ غزه با انتخابات آمریکا اقدام حساب‌گرانه و درستی نیست

وی ادامه داد: لذا آمریکایی‌ها احساس خطر کرده‌اند چرا که اینگونه فشارها تنها محدود به خودسوزی یک نفر نمی‌شود و این بار ممکن است پایگاه‌‌ها و ادوات نظامی مورد حمله قرار گیرند. آنچه که اسرائیل را تحت فشار قرار می‌دهد، نگرانی از واکنش‌های جهادی است.

این کارشناس مسائل غرب آسیا به اختلاف میان مقامات صهیونیست و اینکه کابینه نتانیاهو تنها به بقای سیاسی خود اهمیت می‌دهد اشاره کرد و گفت: ارتش اسراییل بارها گفته است که توانایی حمله زمینی ندارد و نقشه‌ای برای حمله زمینی ندارد، بمباران هوایی کردن هنری نیست و برای حمله زمینی تردید زیادی دارد.

کد

قنادباشی اظهار کرد: از دیگر دلایل کاهش توانایی ارتش اسرائیل این است که در مناطقی که کاملا مدعی بازسازی شده‌اند بازهم عملیات چه در شمال نوار غزه و چه در میانه غزه و خان‌یونس صورت می‌گیرد. بنابراین یک بی‌اعتمادی نسبت به طرح‌ها و برنامه‌های رژیم صهیونیستی ایجاد شده است. تمام این برنامه‌ها تلاش برای حفظ دولت نتانیاهو و جلوگیری از فروپاشی رژیم صهیونیستی است.

کارشناس مسائل غرب آسیا در پاسخ به این سؤال که آیا می‌توان بین طولانی کردن جنگ غزه با انتخابات ایالات متحده ارتباطی برقرار کرد، گفت: اینکه برخی از تحلیل‌گران و خبرگزاری‌ها، انتخابات آمریکا ـ که در آبان‌ماه سال آینده است ـ را با مسائل غزه پیوند می‌زنند، به نظر من اقدام حسابگرانه و درستی نیست. 9 ماه دیگر به انتخابات آمریکا باقی مانده است که ممکن است در شرایط منطقه و آمریکا شاهد تغییراتی باشیم.

ترامپ در عمل، محافظه کار است

وی با بیان اینکه بعید است رژیم صهیونیستی بتواند 9 ماه دیگر شرایط جنگی را ادامه دهد، اظهار کرد: افکار عمومی آمریکا و جهانیان و نگرانی‌ها از بحث تمرد نظامیان با انواع نافرمانی‌ها، شلیک به فرماندهان و آتش زدن پایگاه‌ها همواره وجود دارد.

قنادباشی با تأکید بر اینکه بایدن و ترامپ حامی نتانیاهو هستند، بیان کرد: دونالد ترامپ بیشتر و جو بایدن کمتر از اسراییل حمایت می‌کرد اما ترامپ هم در زمان ریاست جمهوری خود نشان داد در عرصه عمل بسیار محافظه‌کار است و از ترامپ نباید فردی نترس و شجاع تصویر کرد بلکه او همان کسی بود که گفته بود «اگر جمهوری اسلامی ایران، منافع آمریکا را به خطر بیندازد، 52 نقطه ایران را خیلی سخت می‌زند» اما در عمل اقدامی انجام نداد.

وی با تأکید بر اینکه ترامپ در عرصه عمل بسیار محافظه‌کار است، گفت: ترامپ پیشنهاد صلح میان اسرائیل و فلسطین را برای گره‌گشایی از درگیری این دو کشور با عنوان «معامله قرن» طرح کرد و در زمینه معامله قرن، سیاسی‌کاری کرد و در زمینه جنگ نیز کاری نکرد. ترامپ مخالف هزینه کردن آمریکا برای جنگ در منطقه و خواستار خروج نیروهای آمریکایی از سوریه بود و دید تجاری داشت.

این کارشناس مسائل غرب آسیا در پاسخ به این سؤال که با توجه به اختلافات بایدن و نتانیاهو، آیا آمریکا قادر به وادار کردن اسرائیل به آتش‌بس دائمی است، اضافه کرد: آمریکایی خودشان از لحاظ راهبردی موافق ادامه جنگ هستند. آنها می‌دانند اگر جنگ متوقف شود پیروزی حماس و به نوعی پیروزی ایران است. حفظ امنیت اسرائیل جزء سیاست‌های اصلی آمریکا در منطقه یک راهبرد همیشگی است و هر رئیس‌جمهوری در آمریکا به قدرت برسد متعهد به راهبرد است.

ادامه جنگ به هیچ وجه خارج از توان حزب الله نیست

وی با اشاره به اینکه کشتار رژیم صهیونیستی در غزه با واکنش‌های خطرناکی روبرو شده، ادامه داد: عده‌ای معتقدند جنگ به نحوی ادامه یابد که منجر به نافرمانی و تمرد در ارتش نشود و مردم قیام نکنند. اینکه به مردم غزه غذا می‌رسانند دارای پیام روشنی است همانطور که ما ارتشیان را تجهیز به سلاح می‌کنیم، به مردم غزه غذا هم می‌دهیم. بنابراین رژیم صهیونیستی به دنبال دور کردن نیروهای نظامی از تمرد و سرکشی است.  

قنادباشی درباره امکان‌پذیر بودن نابودی حماس در صورت تداوم جنگ، گفت: مقام معظم رهبری به نقل از فرماندهان حماس و حزب‌الله فرمودند «90 درصد از توان دفاعی و رزمی خود را حفظ کرده‌اند». اقدامات یمن برای فلج کردن اقتصاد اسرائیل، اقدامات حزب‌الله در تیررس قراردادن پایگاه‌ها، تجهیزات و ادوات نظامی اسرائیل و همچنین اقدامات حشد الشعبی عراق نشان می‌دهد که مقاومت در وضعیت خوبی قرار دارد. 

وی در پایان تأکید کرد: البته مقاومت به دنبال این است که دامنه جنگ گسترش پیدا نکند و تلفات ندهند اما ادامه جنگ به هیچ وجه خارج از توان حزب‌الله نیست.

گفت‌وگو از سمیرا انصاری

انتهای پیام
captcha