اشتغال مهم‌ترین عامل در ایجاد امید و نشاط برای دانشجویان است
کد خبر: 4205411
تاریخ انتشار : ۲۴ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۱
معاون فرهنگی دانشگاه فردوسی:

اشتغال مهم‌ترین عامل در ایجاد امید و نشاط برای دانشجویان است

محمدعلی وطن‌دوست گفت: از نظر ما ریشه‌ای‌ترین عاملی که می‌تواند در ایجاد امید و نشاط برای دانشجویان مؤثر باشد، ایجاد اشتغال در میان آنهاست.

محمدعلی وطن‌دوست، معاون فرهنگی، اجتماعی و دانشجویی دانشگاه فردوسی مشهدمحمدعلی وطن‌دوست، معاون فرهنگی، اجتماعی و دانشجویی دانشگاه فردوسی مشهد در نمایشگاه بین‌المللی قرآن و عترت مشهد در گفت‌وگو با ایکنا از خراسان رضوی اظهار کرد: در دانشگاه فردوسی مشهد که یکی از دانشگاه‌های بزرگ کشور محسوب می‌شود و در سطح دانشگاهای جامع کشور است، با 26 هزار دانشجو معاونت فرهنگی آن بزرگترین معاونت دانشگاه فردوسی محسوب می‌شود و به دلیل وسعت ساختاری معاونت فرهنگی، اجتماعی و دانشجویی بخش عمده فعالیت‌های حوزه استادی و دانشجویی با این معاونت هماهنگ می‌شود.

وی بیان کرد: معاونت فرهنگی، اجتماعی و دانشجویی دانشگاه فردوسی از دو بخش کلی تشکیل شده است که بخش اول آن معاونت فرهنگی و بخش دوم معاونت دانشجویی است. در مجموعه معاونت فرهنگی و دانشجویی 5 زیرمجموعه وجود دارد که شامل گروه‌های مختلفی مانند مطالعات و برنامه‌ریزی فرهنگی دانشجویان، شورای انضباطی، مرکز مشاوره و سبک زندگی، مدیریت رفاه و سلامت، مدیریت تربیت‌بدنی، مدیریت فرهنگی و فعالیت‌های داوطلبانه و ... می‌شود.

وطن‌دوست در خصوص اولویت‌های معاونت فرهنگی دانشگاه فردوسی اظهار کرد: در برنامه‌های فرهنگی اولویت‌ها متناسب با اهداف شکل می‌گیرد، بنابراین معاونت فرهنگی دانشگاه دستیابی به چند هدف را در اولویت و دستور کار خود قرار داده است. اولین هدف اشتغال‌آفرینی و مهارت‌افزایی دانشجویان است که برای آن اقدامات بسیاری صورت گرفته است، لذا در عقاید دینی و اندیشه‌های باوری همه ما بر این باور هستیم که اگر فقر اقتصادی در جامعه وجود داشته باشد، ممکن است دین و ایمان جامعه متزلزل شود، پیامبر اکرم(ص) در این باره فرموده‌اند: «كَادَ اَلْفَقْرُ أَنْ يَكُونَ كُفْراً وَ كَادَ اَلْحَسَدُ أَنْ يَغْلِبَ اَلْقَدَرَ؛ فقر نزديك به كفر است و حسد نزديكست كه بر قدر غلبه كند.» بنابراین از نظر ما ریشه‌ای‌ترین عاملی که می‌تواند در ایجاد امید و نشاط برای دانشجویان مؤثر باشد، ایجاد اشتغال در میان آنهاست.

معاون فرهنگی، اجتماعی و دانشجویی دانشگاه فردوسی در خصوص اقدامات انجام شده برای اشتغال‌آفرینی دانشجویان ادامه داد: دانشجویان در خصوص اشتغال به دو دسته تقسیم می‌شوند، دسته اول دانشجویانی هستند که توانایی بالقوه دارند و دسته دوم افرادی هستند که دارای توانمندی بالفعل هستند، حال باید برای دانشجویانی که توانایی بالقوه دارند، باتوجه به رشته تحصیلیشان مهارت‌افزایی ایجاد کنیم و همچنین برای دانشجویانی که توانمندی بالفعل دارند، اشتغال‌آفرینی اتفاق افتد، لذا بستری که می‌تواند این اقدامات را رقم بزند، کانون کارآفرینی و انجمن‌های علمی دانشجویی است، همچنین در سال 1401 در دانشگاه فردوسی جشنواره حرکت برگزار شده است که طی این جشنواره قریب به 35 شرکت فعال حضور داشتند و برای بیش از 100 دانشجو، اشتغال‌آفرینی رخ داده است.

وی گفت: همچنین با فعالان اقتصادی سطح استان راهزنی‌هایی انجام شده است که طی آن در تلاش هستیم طرح مشاغل خانگی را برای دانشجویان در خوابگاه‌ها عملیاتی کنیم، علاوه بر این، بازارچه دانشجویی فعال شده است که در آن دانشجویان محصولات دستی و دیگر محصولات خود را در آن فضای نمایشگاهی که دارای 25 غرفه است، به فروش گذاشته‌اند، البته اینها نمونه‌هایی از اقدامات انجام شده برای اشتغال‌آفرینی است و اگر در این زمینه موفق باشیم، می‌توانیم بگوییم که کار مهمی را در ایجاد نشاط و انگیزه دانشجویان رقم زده‌ایم.

وطن‌دوست در خصوص دیگر اهداف معاونت فرهنگی دانشگاه فردوسی بیان کرد: دومین هدف ایجاد نشاط در میان دانشجویان است، علاوه بر اشتغال‌آفرینی و مهارت‌افزایی دانشجویان در خوابگاه‌های دانشجویی، طرح‌های نشاط‌بخشی را طراحی کرده‌ایم که طی آن برنامه‌ها فضای سستی و رخوت خوابگاه‌ها، به فضای شاد و نشاط‌بخشی تبدیل خواهد شد، لذا برنامه‌ریزی کرده‌ایم که در محیط خوابگاه‌ها برنامه‌های نشاط‌انگیز با محوریت برنامه‌های ورزشی اجرا کنیم. سومین هدف ما نیز ایجاد امید در میان جوانان است که طی آن بنا داریم اشتغال دانشجویان را با ظرفیت انجمن‌های علمی رقم بزنیم و در امیدبخشی زندگی آنان تأثیرگذار باشیم، همچنین چهارمین هدف هم در خصوص استفاده از ظرفیت‌های بالقوه دانشجویان در بخش‌های مختلف فعالیت‌های داوطلبانه فرهنگی تعبیر شده است.

معاون فرهنگی، اجتماعی و دانشجویی دانشگاه فردوسی تصریح کرد: برای این اولویت‌ها و اهداف از تمامی ظرفیت‌های فرهنگی استفاده و بسته‌های مختلف تشویقی برای دانشجویان و اساتید فعال در حوزه فرهنگ تهیه و به آنها اهدا کرده ایم.

وی در خصوص برنامه‌های فرهنگی اساتید گفت: متأسفانه یکی از نگاه‌های اشتباه که در بعضی از دانشگاه‌ها در حوزه فرهنگی وجود دارد، این است که بعضی از مدیران فکر می‌کنند برنامه‌های فرهنگی تنها برای دانشجویان است، اما باید توجه داشت که برنامه‌های فرهنگی نیاز همه انسان‌هاست و برای مدیران و اساتید هم باید برنامه فرهنگی تعبیر شود. لازم به ذکر است که جامعه هدف معاونت فرهنگی سه قشر دانشجویان، کارمندان و اساتید است، لذا باید بصیرت‌افزایی مناسبی برای آنها صورت گیرد. برنامه‌های فرهنگی برای کارمندان هم بسیار مهم است، زیرا این افراد ارتباط دو سویه با دانشجویان و اساتید دارند و رفتار آنها بسیار حائز اهمیت است. 

 

 

انتهای پیام
captcha