نتانیاهو سعی بر گره‌ زدن نتایج انتخابات آمریکا با بحران غزه دارد+ صوت
کد خبر: 4205307
تاریخ انتشار : ۲۴ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۸:۴۴
حسن هانی‌زاده:

نتانیاهو سعی بر گره‌ زدن نتایج انتخابات آمریکا با بحران غزه دارد+ صوت

کارشناس مسائل منطقه با تأکید بر اینکه محور مقاومت خود را برای درگیری طولانی‌مدت با اسرائیل آماده کرده است، تصریح کرد: نتانیاهو سعی می‌کند به نوعی از رهگذر طولانی‌کردن جنگ، نتایج انتخابات امریکا را به این جنگ و بحران غزه گره بزند.

حسن هانی‌زاده، کارشناس مسائل منطقه

حسن هانی‌زاده، کارشناس مسائل منطقه، در گفت‌وگو با ایکنا درباره اظهارات اخیر بنیامین نتانیاهو مبنی بر رسیدن مراحل آخر جنگ و ضرورت حمله به رفح، گفت: در واقع با توجه به گذشت 159 روز از عملیات طوفان‌الاقصی ارتش رژیم صهیونیستی نتوانسته دستاورد میدانی داشته باشد و به همین دلیل با شکست‌های متعددی مواجه شده است. 

وی با بیان اینکه نتانیاهو برای تضمین آینده سیاسی خود دست به جنایات فجیعی علیه مردم غزه زد، ادامه داد: تاکنون بیش از 31 هزار نفر از زنان و کودکان در غزه شهید و 71 هزار نفر نیز مجروح شدند که این بزرگترین نسل‌کشی در تاریخ منطقه تلقی می‌شود. 

حفظ آمادگی مقاومت برای دفاع از غزه

هانی‌زاده با تأکید بر اینکه حماس و جهاد اسلامی در طول 159 روز گذشته تنها 40 درصد از امکانات نظامی و لجستیکی خود را در جنگ توپخانه‌ای از دست داده‌اند، گفت: این دو جنبش مقاومت فلسطینی، آمادگی دارند تا به مقاومت‌های خود ادامه دهند و تاکتیک‌های میدانی خود را بر اساس نیاز برای دفاع از غزه تغییر دهند. 

این کارشناس مسائل منطقه تصریح کرد: بنیامین نتانیاهو سعی می‌کند به نوعی از رهگذر طولانی‌کردن جنگ نتایج انتخابات آمریکا را به این جنگ و بحران غزه گره بزند. با توجه به اینکه دو نامزد رقیب دونالد ترامپ از حزب جمهوری‌خواه و جو بایدن از حزب دموکرات، نیازمند حمایت لابی صهیونیستی هستند لذا فعالیت تبلیغاتی و انتخاباتی در آمریکا آغاز شده است. 

وی اضافه کرد: نتانیاهو سعی می‌کند از طریق طولانی کردن جنگ غزه به نوعی از دو نامزد رقیب در ایالات متحده  امتیازگیری کند. به نظر می‌رسد طی پنج ماه گذشته، با توجه به اینکه هفت دور مذاکره بین بازیگران بحران غزه، انجام شده است، هر بار نمایندگان اسرائیل با کارشکنی‌هایی که مطرح می‌کنند، مانع موفقیت روند مذاکرات می‌شوند.

هدف نهایی نتانیاهو؛ اداره مشترک غزه با تشکیلات خودگران

این کارشناس مسائل منطقه با تأکید بر اینکه این فرایند ممکن است ادامه پیدا کند و آتش‌بس هم برقرار نشود، اظهار کرد: هدف نهایی بنیامین نتانیاهو این است که غزه را وادار به تسلیم و رزمندگان فلسطینی را از غزه خارج کند و غزه را به صورت مشترک با تشکیلات خودگردان اداره کند. 

هانی‌زاده در پاسخ به این سؤال که با توجه به اختلافات بایدن و نتانیاهو، آیا آمریکا قادر به وادار کردن اسرائیل به آتش‌بس دائمی نیست، اضافه کرد: طبیعی است که جو بایدن با یک اقدام و تلفن، می‌تواند آتش‌بس را در غزه برقرار کند اما چنین اراده‌ای وجود ندارد به این اعتبار که جو بایدن در طول این ماه‌ها تمام امکانات نظامی و لجستیکی را در اختیار رژیم صهیونیستی قرار داد زیرا نیازمند حمایت سرمایه‌داران یهودی و لابی صهیونیستی در آمریکا است.

این کارشناس مسائل منطقه گفت: به نظر می‌رسد که چنین اراده‌ای نزد جو بایدن برای پایان دادن به بحران غزه وجود ندارد و آنچه که اتفاق افتاده است، مجموعه‌ای از نمایش تبلیغاتی و پروپاگاندا است. جو بایدن سعی می‌کند خود را دلسوز مردم غزه نشان دهد اما در عمل تاکنون آمریکا کمک‌های نظامی و لجستیکی زیادی به اسرائیل داشته است. 

کد

وی در پاسخ به این سؤال که آیا مقاومت حماس نابودشدنی است، افزود: مقاومت اسلامی حماس، نابودشدنی نیست. این مقاومت ادامه دارد. روحیه مردم غزه علی‌رغم آسیب‌هایی که دیده‌اند، بسیار بالا است. طبیعی است مقاومت ادامه خواهد داشت همانطور که در روز گذشته نیز هیئتی بلندپایه از حماس به ریاست «خلیل الحیه»، معاون رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس با سیدحسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله لبنان، در بیروت دیدار و ملاقات کردند و ساز و کارهای ادامه مقاومت را در چارچوب محور مقاومت تعریف کردند. این نشان می‌دهد محور مقاومت خود را برای درگیری طولانی مدت برای اسرائیل، آماده کرده است.  

گفت‌وگو از سمیرا انصاری

انتهای پیام
captcha