از تداوم کشتار فلسطینیان در سایه سکوت جهانی تا هشدار نسبت به قحطی سراسری در غزه
کد خبر: 4202768
تاریخ انتشار : ۱۱ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۱:۰۶
مروی بر تحولات فلسطین...

از تداوم کشتار فلسطینیان در سایه سکوت جهانی تا هشدار نسبت به قحطی سراسری در غزه

جنگ ظالمانه و وحشیانه رژیم صهیونیستی علیه مردم بی‌دفاع غزه در حالی امروز وارد صد و چهل و هفتمین روز شد که مردم این باریکه هر لحظه با حملات هوایی و زمینی تازه اشغالگران صهیونیست مواجه می‌شوند و کمیسر حقوق بشر سازمان ملل نیز نسبت به قحطی سراسری در این منطقه هشدار داده است.

به گزارش ایکنا؛ به نقل از مرکز اطلاع‌رسانی فلسطین، در حملات 146 روز گذشته طبق آمارهای اعلام شده توسط وزارت بهداشت فلسطین در نوار غزه 30035 نفر به شهادت رسیده و 70457 نفر نیز زخمی شدند و بیش از 7000 نفر نیز همچنان مفقود و زیر آوار هستند.

همچنین، بیش از 23 هزار نفر از قربانیان این جنگ تا به این لحظه زن و کودک بودند.

نظامیان رژیم صهیونیستی بامداد امروز مناطق غربی خان یونس را مورد حملات توپخانه‌ای شدید و تیراندازی گسترده قرار دادند و منطقه «العطار» در غرب خان یونس نیز شاهد درگیری شدید مقاومت با نیروهای اشغالگر اسرائیلی بود.

 جنگنده‌های رژیم صهیونیستی همچنین شرق جبالیا در شمال نوار غزه را بمباران کردند و نیروهای اشغالگر این رژیم در شهرک «عبسان بزرگ» واقع در شرق خان یونس نیز با نیروهای مقاومت درگیر شدند.

از سوی دیگر، گردان‌های شهدای الاقصی اعلام کردند که نیروها و ادوات جنگی اشغالگران را در شرق خان یونس هدف حمله خمپاره‌ای قرار دادند.

هشدار سازمان ملل نسبت به قحطی سراسری در غزه 

فولکر تورک، کمیسر حقوق بشر سازمان ملل متحد اعلام کرد: تمام ساکنان نوار غزه در خطر قحطی قریب‌الوقوع بوده و اقدامات انجام شده توسط اسرائیل بیانگر استفاده از گرسنگی به عنوان ابزاری جنگی است.

تورک در گزارش خود در شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد در ژنو تاکید کرد: بسیاری از حوادث ثبت شده در 5 ماه گذشته در جریان جنگ غزه از مصادیق بارز جنایات جنگی ارتکابی توسط اسرائیل بوده علاوه بر آنکه نشانه‌هایی وجود دارد که نشان می‌دهد نیروهای اسرائیلی در هدف قرار دادن بی‌هدف و نامتناسب دست داشته‌اند که در تعارض با قوانین بشردوستانه بین‌المللی قرار دارد.

وی افزود: اسرائیل محدودیت کاملی علیه ارسال تمام کمک‌ها به غزه و همچنین دسترسی ساکنان این منطقه به آب، غذا، سوخت و برق اعمال کرده و از ابتدا به مانع‌تراشی برای ورود کمک‌ها به این منطقه اقدام نموده است.
از تداوم کشتار فلسطینیان در سایه سکوت جهانی تا هشدار نسبت به قحطی سراسری در غزه
تورک ادامه داد: محاصره تحمیلی علیه غزه مجازات دسته‌جمعی بوده و از گرسنگی نیز به عنوان ابزاری جنگی استفاده می‌شود که هر دوی این موارد جنایت جنگی محسوب می‌شود.

این مقام سازمان ملل متحد ضمن اشاره به کوچ اجباری تمام ساکنان نوار غزه و باقی ماندن حدود 9 هزار فلسطینی در زندان‌های اسرائیل، نسبت به پیامدهای حمله این رژیم به رفح هشدار داده و خواستار آتش‌بس‌ فوری در این منطقه شد.

از سوی دیگر پارلمان اروپا برای نخستین بار پس از آغاز حملات اشغالگران به نوار غزه در چارچوب تایید گزارش 2023 در خصوص وضعیت انسانی و دموکراسی در جهان با موافقت 265 رأی موافق در برابر 253 رأی مخالف خواستار آتش بس در غزه شد.

این نهاد بین‌المللی 18 ژانویه نیز با تایید اکثریت خواستار آتش‌بس، مشروط به آزادی تمام اسرای اسرائیلی نزد جنبش حماس شد.

گزارش دیده‌بان حقوق بشر اروپا ـ مدیترانه درباره کشتار شمال غزه

از سوی دیگر، دیده‌بان حقوق بشر اروپا مدیترانه نیز در گزارشی تاکید کرد که تحقیقات اولیه نشان می‌دهد آوارگان فلسطینی که در صف انتظار دریافت کمک‌های بشردوستانه در غرب غزه به شهادت رسیدند، به ضرب گلوله نظامیان اسرائیلی کشته شدند.

این سازمان اشاره کرد که ارتش اسرائیل می‌خواهد با پخش تصاویر هوایی تقطیع شده و ادعای اینکه این افراد بر اثر ازدحام جمعیت و زیرگرفته شدن توسط کامیون‌ها کشته شدند، از پذیرش مسئولیت این جنایت وحشیانه طفره برود.
از تداوم کشتار فلسطینیان در سایه سکوت جهانی تا هشدار نسبت به قحطی سراسری در غزه
دیده‌بان حقوق بشر اروپا مدیترانه افزود: تیم‌های تحقیقاتی ما اسناد و مدارکی در مورد شلیک گسترده تانک‌های اسرائیلی به سمت غیرنظامیان فلسطینی که منتظر دریافت کمک‌های بشردوستانه در جنوب غرب شهر غزه بودند، را جمع‌آوری کردند که طی آن 112 نفر شهید و 760 نفر دیگر زخمی شدند و برخی منابع نیز می‌گویند هنوز تعداد زیادی از قربانیان در همان منطقه روی زمین افتاده‌اند.

این نهاد بین‌المللی می‌گوید: صدای تیرهای شلیک‌شده نشان می‌دهد که از سلاح اتوماتیک 5.56 میلی متری است که ارتش اسرائیل از آن استفاده می‌کند که در ویدیوهای منتشر شده صدای این شلیک‌ها به وضوح شنیده می‌شود.

در ادامه این گزارش آمده که حتی در تصاویری هوایی تقطیع شده که توسط ارتش اسرائیل منتشر شده، دو دستگاه تانک در دقیقه 1.06 دیده می‌شود که تعدادی جسد هم در مسیر این تانک‌ها و نه در مسیر کامیون‌های حامل کمک‌ها دیده می‌شود.

اعتراض نمادین نماینده اروپایی
 
یک نماینده پارلمان اروپایی با حرکتی نمادین، سکوت کشورهای غربی در قبال جنایات رژیم اشغالگر در باریکه غزه را محکوم کرد.
 
به گزارش العالم، ویدیویی از عبیر السهلانی، نماینده سوئدی عراقی‌تبار منتشر شده که نشان می‌دهد او با حضور در سالن پارلمان اروپایی، یک دست خود را قرمز کرده و دست دیگرش را روی دهانش گذاشته است تا با این حرکت، کشتار و نسل‌کشی در باریکه غزه و سکوت غرب در قبال جنایات صهیونیست‌ها علیه اهالی این باریکه را محکوم کند.
از تداوم کشتار فلسطینیان در سایه سکوت جهانی تا هشدار نسبت به قحطی سراسری در غزه
السهلانی گفت که سکوت کشورهای غربی درقبال جنایات اسرائیل نه‌تنها جانبداری از این رژیم، بلکه مشارکت در جنایات آن تلقی می‌شود.
 
واکنش عربستان به کشتار آوارگان در شمال غزه

وزارت خارجه عربستان سعودی پنجشنبه شب در بیانیه‌ای کشتار آوارگان در شمال غزه را به شدت محکوم کرد.
 
وزارت خارجه عربستان هدف قراردادن غیرنظامیانی که در غزه در صف انتظار دریافت کمک‌های بشردوستانه بودند را به شدت محکوم کرد.
از تداوم کشتار فلسطینیان در سایه سکوت جهانی تا هشدار نسبت به قحطی سراسری در غزه
این وزارتخانه در این بیانیه مخالفت خود را با نقض قوانین بین‌المللی بشردوستانه توسط هر طرف و به هر بهانه‌ای اعلام کرد.
 
وزارت خارجه عربستان سعودی همچنین از جامعه بین‌المللی خواست تا موضع قاطعی اتخاذ و رژیم صهیونیستی را ملزم به رعایت قوانین بشردوستانه بین‌المللی کند.
 
درخواست کانادا خواستار برقراری آتش‌بس فوری در غزه
 
ملانی جولی، وزیر خارجه کانادا نیز با بیان اینکه کشته‌شدن ده‌ها فلسطینی در غزه که در انتظار کاروان کمک‌های بشردوستانه بودند یک کابوس است، خواستار برقراری آتش‌بس فوری در غزه شد.
 
جولی پنجشنبه شب در جریان یک کنفرانس مطبوعاتی و در پاسخ به پرسش‌های خبرنگاران درخصوص جنایت اخیر صهیونیست‌ها در غزه، گفت: درباره اتفاقی که روز پنجشنبه در غزه افتاد باید بگویم که فکر می‌کنم این یک کابوس است.
 
وی با انتقاد از اسرائیل، این رژیم را مسئول حفاظت از جان غیرنظامیان فلسطینی در غزه دانست و تاکید کرد: ما باید مطمئن شویم که کمک‌های بشردوستانه بین‌المللی به غزه ارسال می‌شود و وقتی مردم فلسطین برای دریافت این کمک‌ها اقدام می‌کنند، از آنها محافظت می‌شود.
 
تظاهرات اردنی‌ها مقابل سفارت رژیم صهیونیستی
 
مردم اردن پنجشنبه‌شب با برپایی تظاهرات در امان، قتل عام آوارگان فلسطینی در غزه توسط ارتش صهیونیستی را به شدت محکوم کردند.
 
مردم خشمگین اردن امشب با برپایی تظاهراتی مقابل سفارت رژیم صهیونیستی در امان قتل و کشتار آوارگان فلسطینی در غزه توسط ارتش صهیونیستی را شدیدا محکوم کردند.
 
به گزارش خبرگزاری دولتی اردن «پترا»، معترضان با برپایی تظاهرات مقابل سفارت آمریکا در امان ضمن اعلام همبستگی با مردم غزه، حمایت‌های آمریکا از نسل‌کشی ارتش رژیم صهیونیستی در این باریکه را محکوم کرده و خواستار توقف فوری جنگ شدند.
 
پیش از این، ایمن الصفدی، وزیر امور خارجه اردن گفته بود رژیم صهیونیستی در نوار غزه مرتکب نسل‌کشی شده و زندگی بیش از ۲.۳ میلیون فلسطینی را نابود کرده است.
 
الصفدی تأکید کرد نیم میلیون فلسطینی در نوار غزه به خاطر گرسنگی با خطر مرگ مواجه هستند و در بدترین حالت قحطی قرار دارند.
 
یادآوری می‌شود، اشغالگران صهیونیست روز پنجشنبه به سمت هزاران شهروند فلسطینی که در منطقه «شیخ عجلین» واقع در غرب غزه منتظر رسیدن کامیون‌های حامل کمک‌های بشردوستانه بودند، شلیک کردند که براساس آخرین آمار، ۱۰۹ نفر شهید و صدها نفر دیگر مجروح شده‌اند.
انتهای پیام
captcha