انتخاب گزینه اصلح مجلس را قدرتمند می‌کند
کد خبر: 4202376
تاریخ انتشار : ۱۰ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۷:۵۳
قاسم جعفری:

انتخاب گزینه اصلح مجلس را قدرتمند می‌کند

معاون امور نظارت و هماهنگی معاونت پارلمانی ریاست جمهوری با تأکید بر اینکه مجلس در رأس امور است، گفت: حضور افراد قوی، توانمند و متعهد است که مجلس را در این جایگاه قرار می‌دهد و این زمانی رخ می‌دهد که مردم گزینه‌های اصلح‌ را انتخاب کنند.

قاسم جعفری، معاون امور نظارت و هماهنگی معاونت پارلمانی ریاست جمهوری

قاسم جعفری، معاون امور نظارت و هماهنگی معاونت پارلمانی ریاست جمهوری در گفت‌وگو با ایکنا درباره ضرورت مشارکت حداکثری به منزله پشتوانه‌ای برای تشکیل مجلسی قوی، گفت: به نظر می‌رسد مردم این فراست و فطانت را دارند و ثابت کرده‌اند در بخش‌هایی از رفتارهای اجتماعی، غیرقابل پیش‌بینی هستند. چنانکه امسال هنگامی که از شهرستان‌های مختلف درباره حضور مردم در راهپیمایی 22 بهمن جویا شدم، این حضور نسبت به گذشته، افزایش داشته است.

وی با تأکید بر حضور مردم در عرصه‌های مختلف سیاسی با وجود گلایه از مشکلات معیشتی، کاستی‌ها و نقصان‌های موجود، ادامه داد: این نشان می‌دهد انقلاب و نظام با وجود نقصان‌‌ برای مردم است. مردم با حضور و مشارکت در راهپیمایی 22 بهمن نشان دادند ما به خاطر مسائلی که وجود دارد و ناکارآمدی ـ که ممکن است متراکم از گذشته باشد ـ انتقام آنها را از نظام نمی‌گیریم.

جعفری با اشاره به اینکه شرکت‌کنندگان در انتخابات دو گروه هستند، افزود: گروهی تکلیف‌شان روشن است و تصمیم خود را گرفته‌اند و پای صندوق‌های رأی حاضر می‌شوند اما گروهی دیگر افرادی هستند که می‌گویند در انتخابات شرکت نمی‌کنیم. در میان این گروه با افرادی روبرو هستیم که با استکبار، دشمنان و ضدانقلاب همراه و هم‌صدا شده‌اند و هدفشان از عدم شرکت در انتخابات از بین رفتن نظام است.

معاون امور نظارت و هماهنگی معاونت پارلمانی ریاست جمهوری ابراز کرد: از افرادی که به دلیل گلایه‌ها و مشکلات معیشتی در نظر دارند تا در انتخابات شرکت نکنند، می‌توان این سؤال را پرسید که آیا با عدم مشارکت شما وضع کشور بهتر می‌شود یا بدتر؟ عدم مشارکت صرفاً رأی ندادن، نیست، بلکه در واقع باز کردن عرصه برای آنهایی است که وضع موجود را به وضع مطلوب تبدیل نمی‌کنند. پس بیایید سرنوشت خود را که هم مبنای دینی و هم مبنای عقلایی دارد، تعیین کنید.

حضور و انتخاب اصلح وظیفه ما در قبال نظام

جعفری با تأکید بر اینکه انتخابات مقوله اجتماعی است، تصریح کرد: انتخابات و شرکت در آن، حق تک تک ملت ایران است و کسی نمی‌تواند دیگری را از آن حق، محروم کند. از سوی دیگر انتخابات تکلیف است، همانطور که نبی مکرم اسلام(ص) فرمودند «کلکمْ راعٍ وَ کلکمْ مَسْؤُولٌ عَنْ رَعِیتِهِ». ما در قبال جامعه مسئولیت داریم. پس بیاییم و از بین نامزدها و داوطلبان انتخابات، بهترین‌ها را انتخاب کنیم.

وی بیان کرد: ما دو وظیفه داریم؛ یکی اصل مشارکت و دیگری انتخاب بهترین‌ها. برخی فکر می‌کنند داوطلبانی که در فرایند انتخابات از سوی شورای نگهبان تأیید شده‌ا‌ند، خوب هستند و بدون تحقیق و بررسی به آنها رأی می‌دهند. حال آنکه معنای این تأیید صلاحیت این است که نامزدها، کف و حداقل شرایط را دارا هستند. ما وظیفه داریم بین نامزدها، بهترین‌ها و اصلح‌ را انتخاب کنیم. چنانکه در احادیث آمده است؛ کسی که کاری را در جامعه اسلامی بر عهده بگیرد اما مطمئن باشد در جامعه هدف، از او داناتر و آگاه‌تر وجود دارد او به خدا، رسول‌الله(ص)، مؤمنین و به جامعه خیانت کرده است. پس درباره انتخاب‌کنندگان نیز این امر صدق می‌کند که «أَن تُؤَدُّوا الأَماناتِ إِلىٰ أَهلِها».

وظیفه نخبگان و فرهیختگان در جهاد تبیین

معاون امور نظارت و هماهنگی معاونت پارلمانی ریاست جمهوری تأکید کرد: در این میان نخبگان و فرهیختگان وظیفه مهمی دارند که رهبر انقلاب آن را تحت عنوان «جهاد تبیین» مطرح کرده‌اند. این موضوع متوجه اساتید، روحانیون، صاحب‌نظران، فرهنگیان، نویسندگان، نخبگان و گروه‌های مرجع است. کاری نکنیم که مردم به صحنه بیایند سپس گفته شود «مردم از خواص جلوتر هستند».

جعفری در پاسخ به افرادی که معتقدند مجلس خاصیت خود را از دست داده و بخشی از مردم انعکاس صدای خود را در نمایندگان مجلس نمی‌بینند، گفت: اینها سؤالی را طرح می‌کنند که خود به آن پاسخ می‌دهند. مجلس در رأس امور است و اتفاقا حضور افراد قوی، توانمند، کارشناس و متعهد، مجلس را به رأس امور برمی‌گرداند. این امر هنگامی رخ می‌دهد که ما بهترین‌ها را انتخاب کنیم. اگر ما به پای صندوق‌های رأی نیاییم و بهترین‌ها در حاشیه قرار بگیرند، باید همین غصه را بخوریم.

وی تأکید کرد: مجلس و نماینده خوب دارای هیبت علمی، رفتاری و فرهیختگی است؛ مانند پدر با تدبیری است که در عین اینکه مدیر خانه است اما هر روز به اعضای خانه دستور و تذکر نمی‌دهد. بنابراین ما باید درست انتخاب کنیم تا مجلس به رأس امور بازگردد. البته من اصل این برداشت را قبول ندارم چون مجلس کارهای خوبی نیز انجام داده است.

انجام وظیفه خود به عنوان شهروند قوی

جعفری با بیان اینکه در طول این دوران، مجالسی بودند که کارهای خوب و ارزشمند انجام داده‌اند و مردم نیز از آنها بهره‌مند شده‌اند، افزود: ما قله و ایده‌آلی داریم و یک راه رفته و یک راه نرفته‌. باید کاری کنیم که خیلی بهتر از این سرمایه و جایگاه استفاده شود که لازمه آن نیز ورود گسترده مردم به میدان انتخابات است.

معاون امور نظارت و هماهنگی معاونت پارلمانی ریاست جمهوری در پایان با تأکید بر اینکه اگر امروز نخواهیم نقش شهروند قوی را ایفا کنیم، نمی‌توانیم انتظار یک مجلس قوی و تصمیم‌گیر را داشته باشیم، گفت: باید وظیفه خود را به عنوان شهروندانی قوی و مسئولیت‌پذیر انجام دهیم که برآیند آن تشکیل یک مجلس قوی و کارآمد شود. البته ما می‌دانیم ایده‌آل هیچ‌گاه رخ نخواهد داد اما به طور نسبی می‌توانیم با حضور خود و انتخاب گزینه‌های درست و اصلح‌، فضای مجلس را ترمیم کنیم.

انتهای پیام
captcha