نجات بشر از ظلمات علمی و هنری از دستاوردهای عاشوراست
کد خبر: 4202241
تاریخ انتشار : ۰۸ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۴:۲۰
حجت‌الاسلام محمد اختری مطرح کرد

نجات بشر از ظلمات علمی و هنری از دستاوردهای عاشوراست

رئیس بنیاد بین‌المللی عاشورا گفت: ظرفیت عاشورا می‌تواند دستاوردهای بسیاری داشته باشد؛ ملت‌ها را بیدار کند، آگاهی ببخشد و انسان‌ها را از ظلمت‌های اجتماعی، علمی، فرهنگی و هنری نجات دهد.

به گزارش خبرنگار ایکنا، نشست خبری دومین جشنواره فرهنگی هنری اهل‌بیت(ع)، جشنواره بین‌المللی «أنا من حسین(ع)» امروز ۸ اسفندماه در سالن جلسات فرهنگسرای رسانه برگزار شد.

حجت‌الاسلام محمد اختری، رئیس بنیاد بین‌المللی عاشورا در این نشست ضمن تبریک ولادت حضرت مهدی(عج) بیان کرد: ماه مبارک شعبان ماه میمون و مبارکی بوده و ولادت‌ تعدادی از معصومین(ع) در این ماه است؛ به همین دلیل این جشنواره در این ماه برگزار می‌شود.

برگزاری جشنواره با دو سال تأخیر

وی با بیان اینکه از ۲۲ کشور خارجی در این جشنواره شرکت کرده‌اند، ادامه داد: فراخوان جشنواره بین‌المللی «أنا من حسین(ع)» دو سال پیش منتشر شد اما به دلایل مختلف برگزاری افتتاحیه و اختتامیه آن دو سال به تعویق افتاد. بیش از ۳۰۰ شخصیت ایرانی و خارجی، بیش از ۷۰۰ اثر در زمینه‌های مختلف فرهنگی و هنری در رابطه با عاشورا را دبیرخانه جشنواره بین‌المللی «أنا من حسین(ع)» ارسال کرده‌اند که آثار آنها داوری شده است.

وی افزود: افتتاحیه جشنواره روز یکشنبه، ۱۳ اسفند و اختتامیه در بعدازظهر روز دوشنبه، ۱۴ اسفند ساعت ۱۵ تا ۱۷:۳۰ در تالار شیخ صدوق حرم حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) برگزار خواهد شد.

اختری افزود: در روز اختتامیه شب شعری با حضور جمعی از شاعران و نشستی علمی برگزار خواهد شد. امیدوارم راه تبیین، تشریح و توضیح سیره مبارک امام حسین(ع) و اهل‌بیت(ع) را با توجه به ظرفیت عاشورا ارائه خواهیم کنیم.

ظرفیت‌های گسترده مکتب‌ اهل بیت(ع)

وی تأکید کرد: در مکتب‌ اهل بیت(ع) ظرفیت‌های وجود دارد که در هیچ یک از فرهنگ‌ها و ملت‌ها وجود ندارد. این جشنواره یکی از کارهای مهمی است که ما به عنوان پیروان اهل بیت(ع) باید بتوانیم از این ظرفیت‌ها خوب استفاده کنیم. مناسبت‌های دینی ظرفیت‌هایی است که خداوند متعال ایجاد کرده تا از آن استفاده کنیم.

اختری افزود: شخصیت امام حسین(ع) یکی از ظرفیت‌های بزرگ الهی است که سیره زندگی، نوع حرکت ایشان در دفاع از اسلام و قرآن بود. روز عاشورا بزرگ‌ترین ظرفیت موجود اسلام است که باید بتوان از این ظرفیت نهایت بهره را ببریم. انقلاب اسلامی ایران یکی از دستاوردهای عاشورا است. اکنون معتقدیم ظرفیت عاشورا می‌تواند دستاوردهای بسیاری داشته باشد؛ ملت‌ها را بیدار کند، آگاهی ببخشد و انسان‌ها را از ظلمت‌های اجتماعی، علمی، فرهنگی و هنری نجات دهد و به میدان اندیشه‌های فکری و اخلاقی متصل کند‌

بودجه نامشخص 

حجت‌الاسلام عارف حسینی، دبیر جشنواره بین‌المللی «أنا من حسین(ع)»در ادامه در پاسخ به سوال خبرنگار ایکنا مبنی‌بر داوران جشنواره و تعداد برگزیدگان بیان کرد: ما ادعایی نداریم که جشنواره‌ای حرفه‌ای در حد جشنواره فجر هستیم؛ بنابراین داوران جشنواره در سطح شرکت‌کنندگان، مقداری بالاتر هستند. داور بخش فیلمنامه حجت‌الاسلام مهدی رضوانی، داوران بخش شعر عربی آقایان یوسفی غروی، نصاری و سعدی، داوران بخش شعر فارسی آقایان حسین شمسایی، محدثی خراسانی، داور بخش انگلیسی آقای سید عبدالله حسینی، داور بخش پادکست آقای عارف‌نیا و در قسمت نویسندگی مجموعه‌ای از عاشوراپژوهان وظیفه داوری را برعهده داشتند. اسامی تمامی داوران در سایت جشنواره به نشانی IHP/festival.com موجود است.

وی ادامه داد: ۷۴ نفر در پنج بخش در روز اختتامیه به عنوان برگزیده انتخاب شده‌اند که به آنها جوایزی اهدا خواهد شد. پنج بخش این جشنواره عبارت است از بخش مکتوب با زیرمجموعه داستان، مقاله، کتاب، قطعات ادبی، یادداشت؛ بخش شعر، بخش سینما و تلویزیون با زیرمجموعه فیلم داستانی، مستند، فیلم‌نامه، پویانمایی و برنامه‌های تلویزیونی؛ بخش فضای مجازی با زیرمجموعه موشن‌گرافی، پادکست و نماهنگ و بخش ایده‌های خاص است که هر کس هر ایده‌ای دارد به‌صورت آزاد در حوزه‌های خوش‌نویسی، نقاشی‌خط، مینیاتور و...

حجت‌الاسلام محمد اختری، رئیس بنیاد بین‌المللی عاشورا  در پاسخ به سوال دیگر ایکنا مبنی‌بر بودجه این جشنواره بیان کرد: این جشنواره به‌ صورت کاملاً مردمی با کمک خیرین برگزار می‌شود و بودجه دولتی ندارد؛ بودجه جشنواره بعد از پایان جشنواره و بررسی هزینه‌ها مشخص و اعلام خواهد شد.

 با توجه به اینکه بنیاد بین‌المللی عاشورا بنیادی مردمی است جوایز از نظر مادی، مبالغ بالایی ندارد؛ مثلاً در بخش شعر به نفر اول مبلغ ۵ میلیون تومان و در بخش پادکست به نفر اول ۴ میلیون تومان اهدا خواهد شد. ما سعی کردیم با توجه به شرایط، هزینه‌ها را پایین بیاوریم و پس از جمع‌بندی هزینه‌ها را اعلام می‌کنیم.

گزارش از سجاد محمدیان

انتهای پیام
captcha