شکل‌گیری مجلس قوی به حل مشکلات کشور کمک می‌کند
کد خبر: 4201655
تاریخ انتشار : ۰۵ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۲:۳۱
نماینده ولی‌فقیه در آذربایجان‌شرقی:

شکل‌گیری مجلس قوی به حل مشکلات کشور کمک می‌کند

حجت‌الاسلام آل‌هاشم با بیان اینکه توجه مردم به مجلس و شکل‌گیری آن با پشتوانه قوی به حل مشکلات کشور کمک می‌کند، گفت: هرچه آرا و مشارکت در انتخابات بیشتر باشد، باعث ارتقای جایگاه ایران و افزایش قدرت چانه‌زنی در تعاملات با کشورها می‌شود.

حجت الاسلام آل هاشم، امام جمعه تبریز

به گزارش ایکنا از آذربایجان‌شرقی، حجت‌الاسلام والمسلمین سید محمدعلی آل‌هاشم، نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه تبریز، امروز، پنجم اسفندماه، در دیدار اصحاب رسانه با محوریت «نقش رسانه‌ها در جهاد تبیین و مشارکت حداکثری» با اشاره به اهمیت تأثیر رسانه در جامعه، اظهار کرد: بهترین رسانه آن است که منافع عمومی و ملی مردم را در نظر بگیرد، به طوری که آحاد مردم خود را در بیانیه‌ها، برنامه‌ها و محصولات مختلف آن شریک بدانند و مردم، مشتری همه جانبه آن رسانه باشند و نظریات خود را در ادامه کار منعکس کنند و به توصیه‌های به موقع آن گوش فرا دهند.

وی افزود: رسانه باید در بحران‌های مختلف، مردم را دلگرمی بدهد و به آن‌ها راهکارهایی ارائه دهد و در یک کلام میان مردم و از مردم باشد، گرچه افرادی خاص آن را اداره کنند.

آل‌هاشم، با اشاره به اینکه کم و بیش با وظایف مطبوعات آشنا هستم، گفت: از ویژگی‌های برجسته رسانه، توجه به حقیقت و واقعیت‌هایی است که در زندگی جوامع و افراد می‌گذرد. رسانه‌ها باید از دروغ‌گویی، اغراق و دگرگونی حقایق بپرهیزند و جانبداری به ناحق از فرد یا گروه خاص نکنند، اگرچه بسیار سخت است.

امام جمعه تبریز با بیان اینکه می‌توان در درازمدت حرکتی را دنبال کرد که سبب گرایش اساسی به حقایق و واقعیات عینی جامعه باشد، اظهار کرد: رعایت همین نکات باعث می‌شود تا اخلاق رسانه‌ای تحقق پیدا کند و رسانه‌ای که مورد خشنودی خداوند متعال و خلق خدا باشد، به وجود بیاید.

وی با بیان اینکه باید از اتفاقات کشورهای غربی که سبب انحراف خانواده‌ها و افراد و جامعه و منافع احزاب و امیال افراد حاکم بر معنویات مردم می‌شود، جلوگیری شود، اظهار کرد: مالکان رسانه‌ها، حق ندارند به دلیل مالکیت خویش، عامل اشاعه گناه و منکر باشند.

آل‌هاشم، با اشاره به نقش راهبری پیامبر اکرم(ص)، گفت: ایشان در بالای منبر، مطالب مهم زندگی مردم را گوشزد می‌کردند و بعدها که منبر به‌عنوان رسانه‌ای عام مطرح شد و در مکه و مدینه و مساجد شهرها مورد بهره‌برداری قرار گرفت، سعی می‌شد تا افرادی که دارای اخلاق و آداب شایسته هستند در آنجا قرار گیرند و مسلمانان با فرد نالایق و بداخلاق در بالای منبر برخورد می‌کردند و تلاش می‌کردند تا او را از آن جایگاه رفیع پایین بکشند.

نماینده ولی‌ فقیه در آذربایجان‌شرقی تصریح کرد: آن زمان، اخلاق ویژه‌ای برای سخنران قائل بودند و اعتقاد داشتند که نباید این رسانه عمومی را به دست هر کسی دهند. احادیث و روایات موجود نیز نشانگر آن است که اهل بیت(ع) در بهره‌برداری از رسانه‌های عمومی اموری را سفارش می‌کردند.

وی، توجه به تطهیر نفس، بیان حقایق و واقعیت‌ها، تواضع و خشوع در گفتار و کردار، تشویق و بیان نوآوری‌های نسل جوان و مجربان خردمند، ایجاد امید و نوید در نسل آینده و جوان، امیدوارشدن و امیددادن نسبت به آینده، ایجاد و تقویت شهامت و شجاعت، رعایت عفت عمومی، تربیت و رشد مخاطبان، افشای توطئه دشمنان داخلی و خارجی، رعایت حق‌الناس، احیای امور فطری، مداوای امراض روحی و روانی فرد و یا جامعه، کم‌گویی، مفید بودن و معرفی الگوهای اخلاقی، اجتماعی و سیاسی را از جمله بایدهای رسانه‌ای مطرح کرد که در مواقع حساس مثل انتخابات باید بیشتر رعایت شود.

آل‌هاشم، با بیان اینکه امروزه رسانه‌ها برای ایجاد یک روند درست و تصویر عقلانی از نظام انتخاباتی در کشورهای جهان نقش بسیار مهمی برعهده دارند، تأکید کرد: رسانه‌ها از آموزش جامعه برای نهادینه‌شدن مردم سالاری و قانون گرایی غفلت نکنند چرا که رسانه‌ها رکن مهمی از مردم سالاری جامعه هستند.

امام جمعه تبریز ادامه داد: رسانه‌ها از چند جهت در جمهوریت و نظام‌های حاکم به خصوص در ایران دارای نقش تأثیرگذاری هستند که شامل تهییج و تبلیغ برای حضور پرشور مردم در انتخابات، آگاهی بخشی برای آثار میزان مشارکت و تفاوت بین انتخاب اصلح و فرد ضعیف، پذیرش جمهوریت به معنای واقعی در افکار عمومی، ایجاد شفافیت و جلوگیری از شایعات، فرهنگسازی، ارتقای فرهنگ سیاسی و روش‌های مناسب برای انتخابات می‌شود.

وی در خصوص چرایی مشارکت در انتخابات، اظهار کرد: از جمله سؤالاتی که برخی شهروندان در جهت مشارکت فعال در صحنه انتخابات دارند، چرایی مشارکت و پیامدهای مثبت مشارکت و منفی عدم مشارکت آن است.

نماینده ولی‌ فقیه در آذربایجان‌شرقی با بیان اینکه شرکت در انتخابات، حق و تکلیف است، اظهار کرد: یعنی هر شهروند حق دارد که سرنوشت کشور خود را در قالب هر یک از انتخابات رقم زند و هیچکس نمی‌تواند شهروندان را از آن محروم کند. این حق تنها مربوط به افراد مذهبی نمی‌شود و ممکن است افراد غیرمذهبی باشند ولی ایرانی هستند و کشورشان را دوست دارند و باید در تعیین سرنوشت خود حضور داشته باشند.

وی ادامه داد: تکلیف نیز به معنای اطاعت از پروردگار متعال و فرمان ولی‌فقیه است و رهبر معظم انقلاب نیز از ابتدای سالجاری در سخنرانی‌های خود، بحث انتخابات را مطرح کرده‌اند.

امام جمعه تبریز تصریح کرد: هنگامی که میرزای شیرازی طی فرمانی مقرر داشتند تا استعمال توتون و تنباکو در حکم جنگ با امام زمان(عج) است، اطاعت مردم از این دستور، ناصرالدین شاه را مجبور به لغو قرارداد تنباکو و توتون و زمینه‌ساز خروج مزدوران انگلیسی شد.

وی با بیان اینکه اکنون موضوعی مهم‌تر از انتخابات ۲ نهاد مهم مجلس قانونگذاری و مجلس خبرگان وجود ندارد، ادامه داد: تحت شرایطی، واجب کفایی تبدیل به واجب عینی می‌شود.

آل‌هاشم، با اشاره به تکلیف مقابله با دشمنان نیز اظهار کرد: بدون تردید، دشمنان انقلاب برای مقابله با نظام جمهوری اسلامی از هر اقدام و توطئه‌ای فروگذار نکردند و یکی از اهداف راهبردی آن‌ها، اخلال در انتخابات است. شرایط کنونی اقتضا دارد تا همانند گذشته ملت ایران به مقابله برخیزند و با حضور در انتخابات، دشمن را مایوس کنند.

نماینده ولی‌ فقیه در آذربایجان‌شرقی با اشاره به اهمیت انتخابات مجلس شورای اسلامی، اظهار کرد: قانون‌گذاری از ارکان مهم ساماندهی امور و تسهیل کننده چرخه اداره کشور و پاسخگویی به نیازهای مردم است که بر همین اساس نیز یکی از ارکان و قوای نطام مقننه در نظام‌های اساسی است.

وی تصریح کرد: در جمهوری اسلامی برخی مشکلات ناشی از خلأ قانونی است که می‌توان در قالب طرح و لایحه و تبدیل به قانون، زمینه ساز ازبین بردن خلاء ها شد.

آل‌هاشم با بیان اینکه توجه مردم به مجلس و شکل‌گیری آن با پشتوانه قوی به حل مشکلات کشور کمک می‌کند، افزود: هرچه آرا و مشارکت در انتخابات بیشتر باشد، باعث ارتقای جایگاه ایران و افزایش قدرت چانه‌زنی در تعاملات با کشورها می‌شود.

امام جمعه تبریز در خصوص اهمیت انتخابات مجلس خبرگان نیز اظهار کرد: اداره کشور بدون ولی فقیه ممکن نیست و زمانی که امام خمینی(ره) از دنیا رفتند، اهمیت مجلس خبرنگان در همان روز مشخص شد و در کمتر از ۲۴ ساعت، مقام معظم رهبری انتخاب شدند که ایشان نیز بعد از این همه سال با همان روش امام و صلابت رهبری می‌کنند.

وی با بیان اینکه اهمیت مجلس خبرگان در این است که در روز بحران باید کسی که به مجلس می‌رود، رهبرشناس باشد و برای نظام فکر کند، گفت: دشمنان نظام از همان ماه‌های اول انقلاب در راستای براندازی نظام با ترور، انفجار و تخریب تلاش می‌کردند و حال تعداد ۱۷ هزار نفر شهید ترور داریم.

نماینده ولی‌ فقیه در آذربایجان‌شرقی با اشاره به اینکه دشمنان بعد از ۱۹ ماه به این نتیجه رسیدند که ترور فایده ندارد و جنگی را آغاز کردند تا از طریق نظامی، کشور را از بین ببرند و این جنگ هشت سال طول کشید، تصریح کرد: فرق این جنگ با جنگ‌های قبل از دوران انقلاب این بود که در ۲۰۰ سال گذشته هر زمان جنگی بر کشور تحمیل شده، مقداری از خاک پاک ایران به دشمن واگذار شد اما تنها جنگی که یک وجب به دشمن واگذار نشد، دفاع مقدس بود.

وی با اشاره به اینکه برای استان آذربایجان‌شرقی ۶ نفر از عزیزانی که برای مجلس خبرگان ثبت نام کرده بودند، از نظر علمی و قفهی مورد تأیید شورای نگهبان قرار گرفتند که باید به پنج نفر از آن‌ها رأی بدهیم، گفت: به هر کدام از این ۶ نفر که مورد تأیید هستند رأی بدهیم، ایرادی ندارد.

آل‌هاشم با بیان اینکه یک رأی بیشتر در انتخابات هم تیری به قلب دشمن است، اظهار کرد: همیشه آذربایجان در عرصه‌های گوناگون پیشتاز بوده و در این راستا نیز درخواست دارم تا مردم آذربایجان، رکورددار مشارکت در انتخابات باشند تا برای این خطه، امکانات بیشتری از دولت طلب کرد.

خبرنگار: امرعلی گل محمدی

انتهای پیام
captcha