نیکوکاری و خیرات نان؛ قابلیت مهم سامانه «نظر»
کد خبر: 4199570
تاریخ انتشار : ۲۴ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۰:۲۷

نیکوکاری و خیرات نان؛ قابلیت مهم سامانه «نظر»

کارشناس راهبری پرداخت وزارت دارایی کشور گفت: بخش نیکوکاری و خیرات یکی از قابلیت‌های سامانه «نظر» است که در این قابلیت، افراد می‌توانند نذورات خود را از طریق نان به‌صورت عام و خاص برای مردم انجام دهند.

نانواییعلی فیض‌آبادی، کارشناس راهبری پرداخت وزارت دارایی، در گفت‌وگو با ایکنا از خراسان رضوی، اظهار کرد: به علت هوشمندسازی آرد و نان پروژه‌ای تعریف شد که زنجیره تأمین مصرف آرد و گندم به‌صورت هوشمند بیان شده است. همچنین طی آن مشخص شده است که از زمان تولید تا زمان مصرف نهایی این سیر به چه صورت و به چه مقدار صورت می‌گیرد، لذا این پروژه با عنوان «نانی‌نو»، نامگذاری شده است. 

وی ادامه داد: در امتداد پروژه «نانی‌نو» سامانه‌ای تحت عنوان سامانه «نظر» راه‌انداری شده است که مردم از طریق تلفن همراه خود می‌توانند در این سامانه شرکت کنند و نظر خود را در سطح کشور ثبت کنند. عمده فعالیت این سامانه، در خصوص امتیازبندی نانوایی‌ها در سطح کشور است. یعنی افراد می‌توانند با ثبت رضایت یا نارضایتی از نان‌های مصرفی خود، در امتیازبندی و فعالیت نانوایی‌ها سهیم باشند. برآیند این نظرات مردم که برای یک نانوایی ثبت می‌شود، به دو صورت نتیجه خواهد داشت، یعنی اگر امتیازات مثبتی برای نانوایی ارسال شده باشد، آن نانوایی مشمول طرح‌های تشویقی خواهد شد و در طرف مقابل هم اگر نارضایتی‌های بسیاری برای یک نانوایی ثبت شده باشد، در کارنامه نانوایی ثبت شده و جرائمی برای آن‌ها در نظر گرفته خواهد شد. 

فیض‌آبادی تصریح کرد: عملکرد نانواها به عنوان مهم‌ترین قسمت سامانه «نظر» شناسایی شده است، اما سامانه نظر صرفاً مخصوص این امر نیست و قسمت‌های قابل توجه دیگری در خود جای داده است. یکی از قابلیت‌های این نرم‌افزار این است که موقعیت مکانی شما را شناسایی کرده و تمامی نانوایی‌های اطراف موقعیت مکانی را به شما اطلاع می‌دهد و عملکرد فعالیت آن‌ها را در 24 ساعت شبانه‌روز به متقاضیان اعلام می‌کند. همچنین این قابلیت این توانایی را دارد که نظرات ثبت شده مردم در خصوص کیفیت نان، نانوایی‌های اطراف را هم در سامانه به نمایش بگذارد. 

این کارشناس راهبری پرداخت وزارت داریی بیان کرد: بخش نیکوکاری و خیرات یکی دیگر از قابلیت‌های سامانه «نظر» است که در این قابلیت، افراد می‌توانند نذورات خود را از طریق نان به صورت عام و خاص برای مردم انجام دهند. در خیرات عام، فرد نیکوکار می‌تواند، نانوایی و حتی ساعت پخش خیرات را در سطح کشور انتخاب کند و خیرات خود را به‌صورت عمومی پخش کند. اما در خیرات خاص، مبلغ خیرات به حساب نیکوکاری واریز می‌شود و مردم نیازمند از آن نان استفاده می‌کنند. لازم به ذکر است که اطلاعات ارگان‌هایی که مخاطبین خاص نیازمند را شامل می‌شوند، در سامانه ثبت شده است و به راحتی خیرات خاص با رعایت پروتکل‌ها در اختیار قشر مردم نیازمند قرار می‌گیرد. 

وی در خصوص نانوایی‌هایی که تحت پوشش این سامانه هستند، گفت: نانوایی‌های دولتی که آرد رایانه‌ای و نیمه‌یارانه‌ای استفاده می‌کنند، تحت پوشش این سامانه هستند که برای این امر مهم حدود 100 هزار دستگاه هوشمند در سطح کشور توزیع شده است و تمامی نانوایی‌ها از آنها استفاده می‌کنند. البته حائز اهمیت است که این نظرسنجی و اقدامات به منظور افزایش کیفیت نان کشور صورت گرفته است.

فیض‌آبادی در خصوص نمایشگاه دستاوردهای دولت سیزدهم، گفت: آشنایی مردم با دستاوردهای دولت یکی از واجبات عمومی است که باید در اختیار مردم قرار گیرد تا آنها متوجه شوند که برای آسایش و رفاه آنها چه تمهیداتی صورت گرفته است. اما باتوجه به اینکه این نمایشگاه در شهر مشهد، که شهری بزرگ و پرجمعیت است، برگزار شد، بهتر بود که فضای نمایشگاه در مکانی مستقر شود که دسترسی مردم و مراجعین به آن راحت‌تر باشد و همچنین اطلاع‌رسانی‌های بیشتری در حرم مطهر رضوی که مرجع بسیاری از مسلمانان است، صورت می‌گرفت.

انتهای پیام
captcha