مردمی‌سازی؛ از رویکردهای حوزه فرهنگی در آموزش و پرورش
کد خبر: 4198560
تاریخ انتشار : ۱۸ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۲:۳۸
در گفت‌وگو با ایکنا مطرح شد

مردمی‌سازی؛ از رویکردهای حوزه فرهنگی در آموزش و پرورش

معاون پرورشی و فرهنگی اداره‌کل آموزش و پرورش خراسان رضوی با بیان اینکه مردمی‌سازی از رویکرد‌های حوزه پرورش و فرهنگ آموزش و پرورش است، گفت: تاکنون ۲۶ هزار و ۳۰۰ نفر از والدین دانش‌آموزان خراسان رضوی از ۴۰۰۰ مدرسه از «یاران پرورشی ـ فرهنگی مدارس» استقبال کردند.

علی مهدوی‌خواه معاون پرورشی و فرهنگی اداره کل آموزش و پرورش خراسان رضویعلی مهدوی‌خواه، معاون پرورشی و فرهنگی اداره‌کل آموزش و پرورش خراسان رضوی، در گفت‌وگو با ایکنا از خراسان رضوی، اظهار کرد: یکی از عناصری که باعث مشکلات فرهنگی در آموزش و پرورش شده است، تصدی‌گری آموزش و پرورش است، زیرا به تنهایی این امر را در دستور کار خود قرار داده است در صورتی که آموزش و پرورش این امر را باید مدیریت کند و از دیگر نهادهای آموزشی فرهنگی کشور کمک بگیرد. با توجه به وجود مشکلات فرهنگی و همچنین رفع امر تصدی‌گری در آموزش و پرورش، مردمی‌سازی فعالیت‌های فرهنگی را به عنوان راه‌حل در برنامه فرهنگی آموزشی خود قرار داده‌ایم و از والدین برای تربیت بهتر دانش‌آموزان کمک خواسته‌ایم. 

وی ادامه داد: طی برنامه‌ریزی‌های انجام شده در سال تحصیلی 1402-1403 در ابتدای سال تحصیلی از مدیران مدارس در تمامی مقاطع درخواست کردیم که 6 نفر از والدین توانمند و علاقه‌مند را شناسایی کنند و برای 6 نقش تربیتی از آنها کمک بگیرند. این نقش‌های تربیتی شامل نمازیار، اردویار، تشکل‌یار، رقابت‌یار، رصد‌یار و پاسخ‌یار می‌شود که برای آنها عملیات فرهنگی تعریف شده است. 

مهدوی‌خواه تصریح کرد: تاکنون 26 هزار و 300 نفر از والدین دانش‌آموزان خراسان رضوی از 4 هزار مدرسه از  این طرح استقبال کردند و به عنوان «یاران پرورشی-فرهنگی مدارس» در 6 حوزه فعالیت خود را آغاز کرده‌اند. یکی از کارهای صورت گرفته برای والدین بررسی صحیح‌خوانی نماز دانش‌آموزان است، باتوجه به اینکه بعضی از دانش‌آموزان در تلفظ صحیح سوره‌های حمد و توحید مشکل دارند، سامانه‌ای طراحی شده است تا نمازیار مدرسه در آن به بررسی تلفظ ارکان اصلی نماز دانش‌آموزان بپردازد و آنها را بررسی کند. متأسفانه 6 هزار مدرسه در سطح استان هنوز این برنامه‌های فرهنگی را آغاز نکرده‌اند.

معاون پرورشی و فرهنگی اداره‌کل آموزش و پرورش استان بیان کرد: 24 هزار فایل صحیح‌خوانی نماز از ابتدای سال در سامانه بارگذاری شده است که تاکنون 7 هزار مورد توسط والدین به‌صورت اختیاری برای مدارس بررسی و داوری شد؛ این امر یکی از مؤلفه‌های کارنامه پرورشی است که از ابتدای سال تحصیلی 1402-1403 در حال نگارش است.

مهدوی‌خواه ادامه داد: همچنین برگزاری اردو تمهیدات و مقدماتی لازم دارد که از عهده مربیان پرورشی و مدیران خارج است. زیرا آنها مسئولیت سنگینی دارند و ممکن است برای این برنامه‌ها وقت مناسبی نداشته باشند و دانش‌آموزان از این برنامه‌ها نتوانند بهره ببرند، لذا برای این امر اردویار تعبیر شده است که ایشان تمهیدات و مقدمات اردوهای مدرسه را برعهده دارد و برای تفریح دانش‌آموزان برنامه اردو می‌گذارند. 

وی افزود: به پاس زحمات این والدین فعال قرار است در روز 8 اسفندماه سال جاری در هفته «امور تربیتی» از والدین فعال حوزه تربیتی تجلیل و تقدیر شود. این امر جلوه‌ای از مردمی‌سازی است که به معنای واقعی به صورت مشارکت گرفتن عملیاتی از والدین به منظور پیشبرد فعالیت‌های تربیتی اتفاق افتاده است. 

معاون پرورشی و فرهنگی اداره‌کل آموزش و پرورش استان گفت: در حوزه مردمی‌سازی دو قشر مخاطب ما هستند که شامل والدین و دانش‌آموزان می‌شود. امام خمینی(ره) در سال‌های اول انقلاب، 36 هزار از نوجوانان را برای امر دفاعی فرهنگی با سخنرانی و صحبت آماده و مهیا کردند که این شبکه‌سازی نقش بسیار مهمی در حفظ کشور و فرهنگ ایران داشت. امروزه هم باید روش و شیوه امام خمینی(ره) را در پیش گیریم و این غفلت را تمام کنیم، زیرا ما نسبت به این دو قشر مردمی فرهنگی غفلت کرده‌ایم و این سال‌ها از آنها بهره نبرده‌ایم. اگر می‌خواهیم فعالیت‌های ما در آموزش و پرورش واقعی، مستمر، عمیق و غیرنمایشی باشد باید به سراغ برنامه‌ریزی تربیتی برویم که از دانش‌آموزان آغاز شود و خود دانش‌آموزان نقش‌های آن برنامه را ایفا کنند و از آن‌ها حمایت کنیم.

مردمی‌سازی؛ از رویکردهای حوزه فرهنگی در آموزش و پرورش

انتهای پیام
captcha