کشیش سوری: نهج‌البلاغه بهترین الگوی کاربردی برای حیات طیبه است
کد خبر: 4196400
تاریخ انتشار : ۰۸ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۲:۴۴

کشیش سوری: نهج‌البلاغه بهترین الگوی کاربردی برای حیات طیبه است

پدر مکاریوس قلومه گفت: می‌توان نهج‌البلاغه را به عنوان بهترین الگو و کامل‌ترین نمونه برای حرکت بر مبنای آموزه‌های حیات‌بخش و زندگی‌ساز دانست. این کتاب راهکاری منحصر به فرد است که انسان آنها را برای دستیابی به زندگی خوب و حیات طیبه آنگونه که شایسته مقام اوست به کار گیرد.

به گزارش ایکنا به نقل از روابط عمومی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در سوریه به مناسبت میلاد مولی الموحدین، حضرت علی(ع) و مراسم گرامیداشت روز پدر، نشستی تخصصی با عنوان «العیش والحیاة.. نهج البلاغة أنموذجاً / نهج‌البلاغه بهترین الگوی زندگی» با حضور پدر مکاریوس قلومه، کشیش کلیسای سیده دمشق، هیلانه عطاالله شاعر و نویسنده معروف مسیحی و عضو انجمن نویسندگان عرب سوریه، سامر عبید عضو هیئت علمیه دانشگاه بین‌المللی المصطفی(ص) در سوریه و جمعی از ادبا، اساتید، پژوهشگران، دانشجویان و ایرانیان مقیم دمشق در محل این نمایندگی فرهنگی برگزار کرد.

در ابتدای این نشست، هیلانه عطاالله، ضمن تبریک میلاد حضرت امیرالمؤمنین امام علی(ع) و بزرگداشت مقام پدر، سخنان خود را با ابیاتی از اشعار خود در مدح و ستایش امام علی(ع) آغاز کرد و گفت: علی(ع) اقیانوسی است که هیچ‌گاه سخن گفتن درباره ایشان به پایان نخواهد رسید.

وی با بیان اینکه همه شاعران برای برقراری ارتباط با منابع موهبت، پاکی، درستی و راستی و صفا احساس نیاز می‌کنند، گفت: ائمه اطهار(علیهم السلام) اسلام پر از نورانیت، پاکی، صداقت و راستی هستند که ارتباط داشتن با آنها موهبتی برای شاعر است که یک نیاز درونی و آنی برای شاعر محسوب می‌شود و به مذهب و اقلیت مرتبط نمی‌شود بلکه با جان و دل وی انسان ارتباط دارد.

پدر مکاریوس قلومه نیز در بخشی از سخنان خود، تمسک به کتاب گرانقدر نهج‌البلاغه را از مهمترین سرچشمه‌های معرفتی برشمرد و گفت: نهج‌البلاغه اثر جاودانه‌ای است که انسان را به شناخت اندیشه بزرگ علی ابن طالب(ع) وادار می‌سازد و بنا به گفته جرج جرداق، نویسنده و ادیب معروف مسیحی، نهج‌البلاغه بیانی رساتر از هر بیان دیگر است تا انسان هست و اندیشه انسانی وجود دارد، با ذوق هنری و ادبی انسان پیوند ناگسستنی دارد.

وی تصریح کرد: می‌توان نهج‌البلاغه را به عنوان بهترین الگو و کامل‌ترین نمونه و دستورالعملی کاربردی برای حرکت بر مبنای آموزه‌های حیات‌بخش و زندگی‌ساز دانست. این کتاب راهکاری منحصر به فرد است که انسان آنها را برای دستیابی به زندگی خوب و حیات طیبه آنگونه که شایسته مقام اوست به کار گیرد.

پدر مکاریوس قلومه افزود: انسان کامل از دیدگاه نهج‌البلاغه، کسی است که در روابط اجتماعی خویش با دیگران بر اساس ارزش‌های خداپسندانه رفتار کند. تقوا برجسته‌ترین ویژگی بندگان شایسته خداوند است و یکی از اساسی‌ترین مباحث علم اخلاق به شمار می‌رود که مشترکاً در آیات قرآن و روایات اسلامی و منابع مسیحیت، نسبت به آن بسیار سفارش شده است؛ چراکه اگر تقوا در وجود انسان جا گرفت، فضایل اخلاقی دیگر نیز به دنبال آن، تقویت و غفلت‌زدگی و ارتکاب به گناه هم کمرنگ خواهند شد.

سامر عبید ضمن تبریک سالروز میلاد حضرت امیرالمؤمنین(ع) و بزرگداشت مقام پدر و مرد گفت: کلمه «نهج» به معنی راه و سبیل است و نهج‌البلاغه به معنی راه سعادت و بلاغت است برای تشنگان زندگی بهتر و در هر ساحتی راهگشا و راهنمای مؤمن برای داشتن یک زندگی نیکو و سعادت‌سازانه است.

عضو هیئت علمی دانشگاه بین‌المللی المصطفی گفت: مسئله‌ مهمی را باید در نظر داشته باشیم و آن این است که پیامبر(ص) دینداری را بر مردم تحمیل نکرد و از ابزار زور و فشار استفاده نکرد یعنی مردم را مجبور به مسلمان شدن نمی‌کند و قبول اسلام اختیاری است و پیرامون این موضوع آیات فراوانی در قرآن ذکر شده است.

وی در ادامه، ضمن اشاره به مفاد نامه امیرالمؤمنین(ع) به مالک اشتر اظهار کرد: در جای جای دوران حکومت امام علی(ع) اوراق زرینی یافت می‌شود که اگر به آن عمل شود می‌تواند راه سعادت جامعه را به دست آورد.

سامر عبید یادآور شد: یکی از برگ‌های زرین و ارزشمند دوران حکومت امام علی(ع) نامه‌ای است که حضرت، هنگام اعطای فرمان‌روایی مصر به مالک اشتر در قالب عهدنامه‌ای به وی می‌نویسد که امروزه با در دست داشتن منابع این چنین ارزشمند از دیدگاه دقیق و نافذ امیرالمومنین(ع) به واقعیت‌های جهان و جامعه نگاه کرد و بسیاری از حقایق را دید و شناخت و علاج آن را پیدا کرد و با نهایت قدرت در راه اصلاح سیستم گزینش افراد در جامعه گام برداشت و تمام تلاش را برای بنای زندگانی سالم فراهم آورد.

وی در پایان سخنانش ابراز امیدواری کرد که علما و اندیشمندان و نیز رسانه‌های گروهی جامعه، در این شرایط حساس زمانی که بیش از هر زمان، عطش پذیرش حقیقت مشهود است، به تلاش بیشتری جهت معرفی، مطالعه و بررسی نهج البلاغه بپردازند و ابعاد معارف آن را برای جوانان مطرح کند تا نسل آینده بیش از پیش به جامعه مطلوب حضرت امام علی(ع) نزدیک کنند.

مهدی خالقی‌راد، سرپرست رایزنی فرهنگی کشورمان در سوریه در مورد مقام عرفانی والای حضرت علی(ع) سیره انبیاء و سلوک بزرگان دین را بهترین الگو و سرمشق برای زندگی بشریت برای دستیابی به معرفت‌های حقیقی و سعادت واقعی و چراغ راه بشریت در دنیای امروز خواند.

وی مطرح کرد: این روز فرخنده در ایران همچنین روز پدر نامگذاری شده است چون مولای متقیان حضرت علی(ع) پدر ایتام و بی سرپرستان بود.

در پایان این مراسم، هیلانه عطاالله با سرودن اشعاری در ستایش امام علی ارادت قلبی خود را به اسوه‌ عدالت و سخاوت بیان کرد و هر کدام از حاضران به ارائه نکته نظرات خود درباره نهج‌البلاغه و اهمیت آن در حل مسائل و مشکلات و نیازهای جامعه امروز پرداختند.

انتهای پیام
captcha