شکیبایی و شجاعت حضرت زینب(س) در تبيين واقعه‌ کربلا
کد خبر: 4196045
تاریخ انتشار : ۰۷ بهمن ۱۴۰۲ - ۰۹:۵۳
در گفت‌وگو با ایکنا مطرح شد

شکیبایی و شجاعت حضرت زینب(س) در تبيين واقعه‌ کربلا

عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی مشهد گفت: مقاومت، شکیبایی و شجاعت حضرت زینب(س) در جهاد تبیین واقعه کربلا بسیار تأثیرگذار بوده و باید برای زنان مسلمان امروز الگویی مناسب در زندگی قرار بگیرد.

حضرت زینب(س)مولود گرمرودی ثابت، عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی مشهد، به‌مناسبت وفات حضرت زینب(س) در گفت‌وگو با ایکنا از خراسان رضوی اظهار کرد: برای تحکیم بنیان خانواده چند مؤلفه مهم را باید مدنظر قرار دهیم که این مؤلفه‌ها شامل نامگذاری فرزندان، شخصیت والدین و تأثیرگذاری مهم آنها بر روی فرزندان است که باعث تحکیم بنیان خانواده می‌شود.

وی تصریح کرد: تربیت حضرت زینب(س) بر عهده‌ دو اسوه علوی و فاطمی بوده که باعث رشد و شکوفایی چنین شخصیت بزرگی شده است و وقتی به نوع زندگی ایشان مراجعه می‌کنیم متوجه اهمیت تعلیم و تربیت در این خانواده می‌شویم، بنا بر آن چیزی که در تاریخ ذکر و نقل شده است حضرت زینب(س) در هنگام عقد از همسرشان درخواست کرده بودند که اگر برادر بزرگوارشان امام حسین(ع) قصد سفر یا عزیمت به سرزمین دیگری را داشتند، همراه ایشان باشند و او را تنها نگذارند، بنابراین با اجازه همسر خود، نظاره‌گر واقعه عاشورا بودند.

گرمرودی بیان کرد: در تاریخ با توجه به اینکه زنان جایگاه ویژه‌ای داشته‌اند، همیشه قدرت‌های ستمگر در تلاش بوده‌اند که زنان و هر فردی را که نظاره‌گر جنایات آنها بوده است نابود سازند و به همین دلیل بعد از شهادت ائمه معصوم(ع) در واقعه کربلا، لشکر یزید عرصه را بر حضرت زینب(س) و دیگر بانوان اسیر سخت کرده و قصد نابودی آنها را داشتند، همچنین امروزه هم زنان جبهه مقاومت در خانواده‌هایی رشد و نمو یافته‌اند که مظهر صبر و ایستادگی بوده‌اند و آثار این مقاومت زنانه، ایستادگی نیروهای مسلمان کشورهای لبنان، یمن، فلسطین و ... است.

عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی مشهد اظهار کرد: علت اینکه دشمن به مسلمانان و زنان غزه تا این اندازه فشار وارد کرده است، این است که آنها نظاره‌گر جنایات آمریکا و اسرائیل هستند، بنابراین به هر جایی از تاریخ می‌نگریم، مشاهده می‌کنیم که دشمن و نیروی ستمگر قصد نابودسازی ناظران جنایات آنها را داشته و دارد.

این استاد دانشگاه ادامه داد: اما با تمامی سختی‌هایی که حضرت زینب(س) در آن زمان متحمل شدند، باز هم در خصوص واقعه کربلا می‌فرمایند: «ما رأیتُ الّا جمیلاً؛ من چیزی جز زیبایی ندیدم.» که این امر نشان‌دهنده عاشقی این شخصیت والامقام است که نسبت به خداوند در درون خود ایجاد کرده بودند. سه رمز مقاومت، شکیبایی و شجاعت ایشان در جهاد تبیین واقعه کربلا بسیار تأثیرگذار بوده و باید برای زنان مسلمان امروز الگویی مناسب در زندگی قرار گیرد.

وی در پایان گفت: خطبه‌هایی که حضرت زینب(س) در مخالفت با سیاست یزید انجام دادند، نشانه شخصیت قهرمان ایشان است و همچنان که می‌دانیم حضرت زهرا(س) مادری قهرمان‌پرور بوده و این امر را در شخصیت فرزندان خود به خوبی پرورش داده بودند، لذا حضرت زینب(س) توانستند با خطبه‌هایی افکار و اذهان مردم را در کوفه تحت تأثیر قرار دهند و با این امر بتوانند از برخی وقایع جلوگیری کنند؛ همچنین حضرت زینب(س) با اتصال قوی به مبدأ خود جهاد تبیین را به‌ خوبی در آن زمان ایفا کردند و نقش مهمی در تبیین واقعه کربلا داشتند.

انتهای پیام
captcha