اینجا، جاده‌ها قربانی می‌گیرند
کد خبر: 4195366
تاریخ انتشار : ۰۳ بهمن ۱۴۰۲ - ۰۶:۵۷

اینجا، جاده‌ها قربانی می‌گیرند

سال‌ها است که تردد در «جاده‌های مرگ» چهارمحال‌و‌بختیاری برای بسیاری از هم استانی‌ها مانند سفر به قربانگاه است، وضعیت نامناسب و غیراستاندارد این محورها تاکنون بسیاری از خانواده‌ها را داغدار کرده با این وجود، جان و مال مردم همچنان قربانی کمبود اعتبار است.

تصادف جاده ای

به گزارش ایکنا از چهارمحال‌وبختیاری، عامل انسانی، تخطی از سرعت مطمئنه، عدم توجه به جلو و سبقت‌های غیرمجاز از جمله عوامل زمینه‌ساز بروز سوانح جاده‌ای است اما در کنار این عوامل مواردی اعم از عرض کم جاده، نداشتن شانه خاکی، فقدان روشنایی مناسب در برخی از جاده‌ها، دوربرگردان‌های ناایمن، فرسودگی و چاله‌های عمیق در وقوع تصادف‌های جاده‌ای بی‌تأثیر نیست.

حدود ۴۰ روز قبل بود که سه تن از معلمان جوان شهرستان اردل هنگام برگشت از مدرسه طی یک حادثه تصادف در محور اردل به جونقان جان خود را از دست دادند.

این‌بار در یک حادثه‌ جاده‌ای دیگر، شامگاه 30 دی‌ماه سه معلم تلاشگر با نام‌های «داود مهری امام‌قیسی» و «هادی حسینی» از مربیان پرورشی و «کوهی کمالی» آموزگار ابتدایی از فرهنگیان شهرستان خانمیرزا در جاده صالحات به لردگان جان باختند.

سرهنگ غلامعلی نوربخش، رئیس پلیس‌ راه چهارمحال و بختیاری در خصوص این سانحه دلخراش بیان کرد: در اثر برخورد یک دستگاه سواری پژو با یک دستگاه کامیونت ایسوزو که منجر به آتش‌سوزی خودروی پژو شد، راننده و دو نفر از سرنشینان سواری پژو جان خود را از دست دادند و راننده کامیونت ایسوزو مجروح شد. بنا بر نظر کارشناسی علت این تصادف انحراف به چپ از خط وسط راه تشخیص داده شده است.

وی افزود: با توجه به دو طرفه بودن اکثر جاده‌های استان و عدم وجود جدا کننده در میانه راه، برخورد رخ به رخ در اثر ورود به مسیر مقابل مهم‌ترین عامل تصادفات منجر به فوت و جرح در این محورها است.

طبق گزارشات ارائه شده از سوی اداره‌کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای چهارمحال و بختیاری، آمار تصادفات استان نگران‌کننده‌ بوده و زیبنده استان نیست، گرچه اصلاحیات انجام شده در سطح محورهای استان در سال جاری نسبت به سال گذشته قابل مقایسه نیست و بسیار بیشتر از قبل بوده است.

تابلوهای علائم موجود در محورها امری مهم برای جلوگیری از رخداد تصادفات هستند اما متأسفانه برخی افراد با سرقت این تابلوها به افزایش تصادفات کمک می‌کنند و این امر نیز سبب می‌شود که روند تصادفات همچنان روبه افزایش باشد.

البته به گفته رئیس پلیس راه چهارمحال و بختیاری از ابتدای امسال تاکنون طبق کارشناسی‌های صورت گرفته، حوزه راه‌ها در حدود ۳۵ مورد از تصادف‌ها به عنوان مقصر شناخته شده است.

خدایار باقری هارونی، سرپرست اداره‌کل راه و شهرسازی چهارمحال و بختیاری در گفت‌وگو با ایکنا اظهار کرد: گرچه امسال در ۳۵ مورد از تصادفات حوزه راه مقصر بوده اما نباید از عامل انسانی و وضعیت خودروها نیز غافل شد، زیرا در بسیاری از تصادفاتی که اتفاق می‌افتد عمدتاً رانندگان مقصر هستند.

باقری در خصوص محورهایی که در ماه‌های گذشته شاهد تصادف منجر به فوت در آن‌ها بوده‌ایم، افزود: محور امیرآباد به جونقان محور فرعی است و برحسب اتفاق طی چند سال اخیر تصادفاتی که اخیراً شاهد آن بوده را نداشتیم. گرچه براساس اولویت‌بندی‌هایی که صورت می‌گیرد، ممکن است سالیان طولانی محور فرعی جزو برنامه‌های اداره‌کل نباشد، از طرفی ممکن است محورهای فرعی یا برخی از محورها تنها نیاز به اقداماتی جزئی از جمله نصب علائم، خط کشی و ... داشته که کاری روتین به شمار می‌رود و راهداری آن‌ها را انجام می‌دهد.

آیا فوت شش معلم آن هم کمتر از دو ماه کافی نیست تا وضعیت را جدی‌تر دنبال کنیم؟ نباید به نقل و انتقال معلمان و بومی‌گزینی توجه بیشتری صورت گیرد، البته نباید از موضوع تأمین نیرو هم به راحتی عبور کرد که عدم تأمین نیرو گاهی موجب بروز چنین حوادث ناگواری می‌شود.

ارشاد شاهقلی، مسئول روابط عمومی اداره‌کل آموزش و پرورش چهارمحال و بختیاری در گفت‌وگو با ایکنا در این خصوص اظهار کرد: بحث نقل و انتقالات در آموزش و پرورش به دلیل حساسیت‌های موجود، زیر ذره‌بین سازمان بازرسی قرار دارد، یعنی اگر نقل و انتقالات به واسطه فرد آشنا اتفاق بیفتد منجر به اعتراض دیگر معلمان خواهد شد و به محض انتقال این موضوع سریعاً سازمان بازرسی ورود پیدا می‌کند و فرد به محل تعیین شده خدمت برمی‌گردد.

وی افزود: اگر نیروی غیر بومی به منطقه‌ای منتقل شده است به این دلیل بوده که نیروی بومی وجود نداشته و برای تأمین نیرو مجبور به استفاده از نیروهای غیر بومی شده‌ایم، زمانی‌که نیرویی وجود ندارد باید تأمین نیرو حتی از نیروهای غیربومی صورت گیرد.

شاهقلی با بیان اینکه رویکرد آموزش وپرورش بومی‌گزینی است، تصریح کرد: اگر نیروی بومی با شرایط مورد نظر یافت نشود از نیروهای غیربومی برای اداره و مدیریت کلاس درس دانش‌آموزان استفاده می‌شود و ناگزیریم که از نیروهای غیربومی استفاده کنیم و این بحث کاملاً منطقی است. البته طبیعی است که به محض تأمین نیروی بومی یا تازه نفس برای منطقه، نیروی غیربومی به محل سکونت خود منتقل می‌شود، از طرفی شرایط اسکان برای معلمان غیربومی فراهم است.

همچنین براساس گزارش روابط عمومی استانداری چهارمحال و بختیاری، شامگاه شنبه جلسه‌ای ویژه به منظور رسیدگی به تصادفات جاده‌ای در دفتر استاندار با حضور مسئولان مربوطه برگزار شده و تصمیمات کوتاه‌مدت در کنار کارهای زیرساختی و در دست اقدام، در این خصوص اتخاذ شده است که امیدواریم شاهد کاهش تصادفات در محورهای چهارمحال و بختیاری باشیم.

انتهای پیام
captcha