نگاهی به خاطرات دو همسر شهید لرستانی
کد خبر: 4190193
تاریخ انتشار : ۰۶ دی ۱۴۰۲ - ۱۳:۲۷
به بهانه روز «تکریم مادران و همسران شهدا»

نگاهی به خاطرات دو همسر شهید لرستانی

همسران شهیدان «محمد اسدالهی» و «آزادخان صحرایی» در بیان خاطراتی از همسران شهید خود، مهربانی نسبت به خانواده و اقوام و همسایگان، حساسیت نسبت به بیت‌المال، تأکید بر حفظ عفاف و حجاب را از مهمترین ابعاد شخصیتی این شهدا بیان کردند.

همسران شهدابه گزارش ایکنا از لرستان، ششم دی‎ماه مصادف با 13 جمادی‌الثانی سالروز وفات حضرت ام‌البنین(س) است، حضرت ام‌ا‌لبنین(س) همسر و مادر چهار شهید بود، به‌ همین مناسبت سالروز وفات این بانوی بزرگوار اسلام در تقویم جمهوری اسلامی ایران به نام روز تکریم مادران و همسران شهدا نام‌گذاری شده است و به همین مناسبت گفت‌وگویی که با همسران دو تن از شهدای لرستانی «محمد اسدالهی» و «آزادخان صحرایی» انجام گرفته و از سوی بسیج جامعه زنان استان لرستان منتشر شده است، تقدیم مخاطبان ایکنا می‎شود.

طلا اسدالهی، همسر شهید محمد اسدالهی در خصوص ابعاد شخصیتی و ویژگی‌‎های اخلاقی شهید اسدالهی، گفت: ما در روستا زندگی می‌کردیم با توجه به اینکه امکانات بهداشتی در روستا کم بود ولی محمد همسرم همیشه مرتب و منظم و به بهداشت فردی خیلی اهمیت می‌داد.

وی افزود: همسرم در روستا معلم قرآن بود به مردم روستا قرآن آموزش می‎داد هیچ‌گاه نماز شبش قضا نمی‌شد نحوه تربیت شدن فرزندان برایش اهمیت داشت او خانواده دوست و بسیار مهربان و دلسوز بود.

همسر شهید اسدالهی با بیان اینکه محمد در مقابله با مشکلات بسیار صبور و با حوصله بود، اضافه کرد: محمد به حل مشکلات روستا می‌پرداخت به‌طوری که محمد را «پدر روستا» خطاب می‌کردند.

اسدالهی با اشاره به اینکه همسر شهیدم همیشه خانواده را به پشتیبانی ولایت فقیه توصیه می‌کرد و بر رعایت حجاب دختران در همان کودکی تأکید داشت، به حساسیت شهید نسبت به بیت‌المال اشاره کرد و گفت: محمد روی بیت‌المال حساس بود و اهمیت زیاد می‌داد به‌طوری که در سال 60 که امکانات مردم بسیار کم بود یک روز یکی از فرزندان‌مان دچار تب شدید شد با اینکه ماشین سپاه داخل حیاط منزل بود ولی حاضر نشد از ماشین سپاه استفاده کند و بچه را با پای پیاده به درمانگاه بردیم.

این همسر شهید در بیان خصوصیات بارز شهید، اظهار کرد: یکی دیگر از خصوصیات شهید محمد اسدالهی این بود که وقتی که از جبهه بر می‌گشت با بچه‌ها بازی می‌کرد تمام سعی او این بود که خانواده را خوشحال و با خودش همراه کند با خود من با مهربانی رفتار می‌کرد.

طلا اسداللهی از خاطرات شهید، گفت: همسایه‌ای به نام خنجری داشتیم‌ که پدر خانواده شهید شدند، دختر کوچکی داشتند. یک روز محمد دست یکی از دختران‌مان را گرفته بود و به سمت خانه می‌آمدند وقتی دید خانواده خنجری دارند او را نگاه می‌کنند، دست دخترش را رها کرد تا مبادا دختر شهید با دیدن این صحنه دلتنگ پدرش شود.

وی در رابطه با نحوه شهادت شهید محمد اسدالهی، گفت: محمد جزء گروه مهندسی تخریب سپاه حضرت ابوالفضل(ع) لرستان بود و در هفدهم تیرماه سال 1373 بر اثر انفجار مین در بانه کردستان به درجه رفیع شهادت و به آرزوی دیرینه‌اش که شهادت بود، نائل آمد و پیکر مطهرش را در گلزار شهدای شهرستان ازنا دفن شد.

تأکید شهید صحرایی به حفظ حجاب و عفاف

توران بهزادی، همسر شهید آزادخان صحرایی نیز در رابطه با چگونگی آشنایی و ازدواجش با شهید صحرایی، گفت: همجواری با حرم امامزاده زید بن علی(ع) و پخش گلبانگ اذان از گلدسته‌های حرم، صفای وصف‌ناپذیری داشت؛ حرم پاتوق من و دوستانم شده بود. بعد از گذر سال‌ها که بزرگ شدم و ازدواج کردم، هر وقت همسرم آزادخان به جبهه می‌رفت به امامزاده متوسل می‌شدم و دعایش می‌کردم.

آن روزها 14 سال سن داشتم که برای مراسم عقد و عروسی آماده شدم، از طرفی عروسی من و آزادخان با سال‌های ابتدایی جنگ مقارن شده بود از این‌رو خیلی مواظب بودیم در برگزاری مراسم حرمت خون شهدا و خانواده‌های آنان را حفظ کنیم، قرار بود ماه عسل به زیارت امام رضا(ع) برویم اما شرایط مهیا نشد و با برپایی یک مراسم ساده و دعوت از اقوام و فامیل زندگی مشترک‌مان را شروع کردیم.

این همسر شهید با بیان اینکه آزادخان یک بسیجی بود و ما در خیابان بلال حبشی خرم‌آباد همراه با خانواده همسرم در یک ساختمان زندگی می‌کردیم، تنها فرزندمان «میثم» زمانی به دنیا آمد که همسرم جبهه بود برایش نامه نوشتم که پسرمان متولد شده است، ادامه داد: روز به روز محبت بین من و آزادخان بیشتر و بیشتر می‌شد، بعضی وقت‌ها همسرم شوخی می‌کرد که کاش می‌شد همراه هم به منطقه برویم. با وجود این همه علاقه ولی جبهه را رها نمی‌کرد و می‌گفت: نمی‌شود جبهه‌ها را رها کنیم.

همسر شهید آزادخان صحرایی با اشاره به بخشی از وصیت‌نامه شهید صحرایی اظهار کرد: در فرازی از وصیت‌نامه شهید آزادخان صحرایی تأکید فراوان به حفظ حجاب و عفاف شده است، در زمان حیات نیز بر این موضوع تأکید داشتند و اهمیت ویژه‌ای در این راستا قائل بودند.

وی با اشاره به بخشی از بیانات رهبری پیرامون حقوق زن، افزود: ما در مسئله زن و حقوق زن در مقابل غرب مدعی و طلبکار هستیم؛ شعار دروغین «زن، زندگی، آزادی» نشان دهنده بغض و خشم دشمن از زنان ایرانی است زیرا بانوی ایرانی با حجاب و حیا خود یکی از بزرگ‌ترین ضربه‌ها را به تمدن غرب زده است.

همسر شهید صحرایی اضافه کرد: زنان فهیم و شریف ایران می‌دانند پشت پرده پروژه مخالفت دشمن با موضوع حجاب برای کشاندن زن و مادر ایرانی در تنگنای بی‌بند و باری و از هم پاشیده شدن خانواده‌هاست البته دشمنان هیچ‌گاه آن را در ایران اسلامی به چشم نخواهد دید.

بهزادی تصریح کرد: امام امت بارها چه قبل از انقلاب و چه بعد از انقلاب ضرورت رعایت پوشش اسلامی در اجتماع تأکید داشته‌اند و به صورت صریح و قاطع بر لزوم رعایت صحیح آموزه‌ها، ارزش‌ها و موازین اسلامی تأکید داشتند و آزادی و ترقی جامعه را در چارچوب رعایت ارزش‌های مترقی اسلامی می‌دانستند.

وی اضافه کرد: امام راحل(ره) در مورد حجاب می‌فرمایند: «حجاب معنای متداول میان ما، که اسمش حجاب‏ اسلامی ‏است، با آزادی مخالفتی ندارد، اسلام با آنچه خلاف عفت است مخالفت دارد و ما آنان را دعوت می‌کنیم که به حجاب اسلامی روی آورند؛ زنان شجاع ما دیگر از بلاهایی که غرب به عنوان تمدن به سرشان آورده است به ستوه آمده اند و به اسلام پناهنده شده‌اند.»

بهزادی بیان کرد:جوانان امروزمان باید راهنمایی شوند و به آنها بگوییم آن روزهای جنگ هم رزمندگان مانند شما جوان بودند و خیلی آرزوها داشتند. دوست داشتند که آنها هم همه چیز یا بهترین زندگی را داشته باشند اما از نفس و خواهش‌های نفسانی خود گذشتند و اجازه ندادند به اسلام خط و خشی وارد شود، این ایثارگری‌ها برای حفظ دین، سرزمین و حجاب اسلامی بانوان بوده است.

لازم به ذکر است، شهید آزادخان صحرایی از جمله شهدای لرستانی در شهرستان خرم‌آباد است که در نخستین روز از بهمن‌ماه سال 1365 با سمت مسؤل اطلاعات - عمليات در شلمچه بر اثر اصابت ترکش به شهادت رسيد.

انتهای پیام
captcha