عقلانیت انقلابی به معنای دستیابی به فهم نگرش ولی‌فقیه است
کد خبر: 4183754
تاریخ انتشار : ۰۳ آذر ۱۴۰۲ - ۰۷:۲۹
حجت‌الاسلام حریزاوی:

عقلانیت انقلابی به معنای دستیابی به فهم نگرش ولی‌فقیه است

قائم مقام سازمان تبلیغات اسلامی با بیان اینکه عقلانیت انقلابی و توحیدی به عقلانیت ولایی منتج می‌شود، بیان کرد: انسان اهل مطالعه قدرت تحلیل مسائل را پیدا کرده و در فراز و فرودهای محاسباتی دچار اختلال نخواهد شد. عقلانیت انقلابی به معنای یافتن قدرت محاسباتی و فهم نگرش ولی‌فقیه است.

حجت الاسلام روح الله حریزاوی، قائم مقام تبلیغات اسلامی

به گزارش ایکنا از استان مرکزی، حجت‌الاسلام روح‌الله حریزاوی، قائم‌مقام سازمان تبلیغات اسلامی، شامگاه پنج‌شنبه، 2 آذر، در یادواره ۲۰۰ شهید بسیجی محلات که در مسجد امیرالمؤمنین(ع) این شهرستان برگزار شد، بیان کرد: شهدا و تمام رزمندگان در هشت سال رشادت و ایستادگی باعث پیروزی و سربلندی مردم شدند. تأسی به فرهنگ شهدا زمینه موفقیت در سایر زمینه‌ها را نیز فراهم کرده است.

وی به جنگ بین فلسطین و رژیم اشغالگر قدس نیز اشاره کرد و افزود: فرهنگ دفاع مقدس یکی از فرهنگ‌های نابی است که می‌تواند به‌عنوان الگویی برای تمام مردم جهان و آزادی‌خواهان معرفی شود. جنگ بین حماس و رژیم صهیونیستی برگرفته شده از فرهنگ دفاع مقدس است و قطعاً در این نبرد نابرابر پیروزی از آن مسلمانان است.

حریزاوی با اشاره به اثرگذاری سیره و نگاه امام راحل، مقام معظم رهبری و شهدا در دفاع از مظلومان جهان، ادامه داد: امامین انقلاب و شهدای معظم کاری کردند که کشور فقیر و تحریم شده‌ای مانند یمن، امروز به یاری غزه شتافته است و به دنبال یاری آنان از مردم مظلوم فلسطین سایر کشورهای اسلامی نیز برخاستند و این حرکت باعث شد تا نهضتی قوی در اروپا شکل گیرد زیرا بیداری ملت‌ها اراده الهی است.

وی ضرورت پرداختن به آیات الهی در زندگی را مورد تأکید قرار داد و افزود: امروز در دوران تکنولوژی زندگی می‌کنیم که بیش از هر عصر دیگری آیات مرتبط با جهاد و تحقق وعده‌های الهی معناشدنی است. باور و ایمان به آیات و مضامین الهی بیش از هر زمان دیگری برای ما چاره‌ساز و روشنی‌بخش مسیرست.

این مقام مسئول در ادامه توضیحات خود به ضرورت برخورداری از انقلابی‌گری و عقلانیت در دنیای کنونی اشاره و تصریح کرد: انسان برخوردار از عقلانیت و انقلابی‌گری به توحید به معنای واقعی اعتقاد راسخ دارد. توحید در اطاعت، یکی از مفاهیم پایه انقلاب اسلامی است که تئوریسین‌های نظام جمهوری اسلامی همچون استاد شهید مطهری و مقام معظم رهبری به آن اشاره دارند. در واقع عقلانیت انقلابی در معنای عقلانیت توحیدی و اعتقادی تعریف شده و به عقلانیت ولایی منتج خواهد شد.

حجت‌الاسلام حریزاوی ولایتمدار بودن و ولایت‌پذیر  بودن را از شاخصه‌های افراد انقلابی برشمرد و اظهار کرد: انسان انقلابی در سایه این دو عنصر مهم و به دلیل فهم کافی از ولایت و ولی‌فقیه، سعی دارد خود را در افق فهم ولی‌فقیه قرار دهد.

وی با بیان این نکته که در زمان زیست اهل‌بیت(ع) شیعیان کندرو و تندرو می‌زیستند، افزود: انسان با تندروی ولی‌فقیه را جا خواهد گذارد و کندروی نیز باعث غفلت و جاماندن از فرمایشات ایشان است.

ولایت‌پذیر بودن به معنای تلاش برای فهم ولی‌فقیه است

حریزاوی تبیین اهمیت نقش و جایگاه ولی‌فقیه را یکی از کارهای شهدای دفاع مقدس و شهدای مدافع حرم دانست و اظهار کرد: ولایت‌پذیر بودن به معنای تلاش برای فهم ولی‌فقیه است و این مهم نباید مورد غفلت قرار گیرد. تربیت نسلی با عقلانیت انقلابی ضروری است و این امر مهم باید مورد توجه باشد.

وی به هفته کتاب و کتابخوانی نیز اشاره کرد و افزود: انسان اهل مطالعه قدرت تحلیل مسائل را پیدا و در فراز و فرودهای محاسباتی دچار اختلال نخواهد شد. انسان در چنین شرایطی دچار تندروی(سبقت از ولی‌فقیه) و کندروی(جاماندن از ولی‌فقیه) نخواهد شد. عقلانیت انقلابی به معنای یافتن قدرت محاسباتی و فهم نگرش ولی‌فقیه است.

حریزاوی بیان کرد: انسان مؤمن به وعده‌های الهی اعتقاد دارد و سعی می‌کند تا دشمن را بشناسد. یکی از ویژگی‌های مقام معظم رهبری دشمن‌شناسی آن حضرت است و به واسطه همین شاخصه دشمن در عرصه‌های مختلف شکست می‌خورد. هیچ‌گاه نباید از دشمن ترسید، بلکه باید با قدرت و صلابت در برابر او ایستاد و مقاومت کرد.

قائم‌مقام سازمان تبلیغات اسلامی در پایان جوانان را حرکت در مسیر مهدویت توصیه کرد و گفت: کسی که با عقلانیت، معرفت، اعتقاد به دین خدا و شناخت، در انتظار فرج امام زمان(عج) است، زمینه فرج را فراهم کرده و قدرت ایجاد فرج را دارد. ملت منتظر ظهور بر تمام مردم زمان برتری دارد؛ زیرا این افراد با برخورداری از عقل، معرفت و فهم که از سوی خداوند بر آنان عنایت می‌شود به‌گونه‌ای زندگی می‌کنند که امام زمان(عج) را می‌بینند و با ایشان زندگی می‌کنند.

انتهای پیام
captcha