انبیاء خوبی‌ها را در عالم تثبیت کرده‌اند + فیلم
کد خبر: 4181861
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۳ آبان ۱۴۰۲ - ۱۸:۳۵
هانی چیت‌چیان:

انبیاء خوبی‌ها را در عالم تثبیت کرده‌اند + فیلم

مدرس مجمع مدارس دانشجویی قرآن و عترت دانشگاه تهران با تأکید بر اینکه انبیاء خوبی‌ها را در عالم تثبیت کرده‌اند، گفت: سرّ عدم قطع ذکر به باری‌تعالی، دو اصل است؛ یکی به پاداشتن نماز و جدی گرفتن آن که عامل اتصال به خداوند و ذکر است و دیگری دوری جستن از شهوت است، چراکه شهوت آدم را زمین‌گیر می‌کند و به بن بست می‌رساند.

انبیاء خوبی‌ها را در عالم تثبیت کرده‌اند

به گزارش خبرنگار ایکنا، آیین اختتامیه دومین جشنواره هنری سوره‌ها با عنوان «آیه‌های قدکشیده» همزمان با هفته قرآن و عترت در دانشگاه‌ها از سوی مجمع مدارس دانشجویی قرآن و عترت دانشگاه تهران، امروز، 23 آبان‌ماه از ساعت 15 در سالن شهید رجب‌بیگی دانشکدگان فنی دانشگاه تهران برگزار شد.  

در این مراسم که با گویندگی محمدجعفر مستشرق همراه بود، کاظم رجبعلی، عضو هیئت علمی مجمع مدارس دانشجویی قرآن و عترت دانشگاه تهران به مرور اجمالی مفاهیم سوره مبارکه مریم پرداخت. 

وی با اشاره به اینکه محتوای کلی این سوره دربردارنده ذکر انبیاء و رحمت الهی بر ایشان است، گفت: براساس نموداری آیات ۱ تا ۱۵ پیرامون نوعی از رحمت است. آیات ۱۶ تا ۶۵ سوره بر اینکه، این کتاب، الهام‌بخش فکر است، تأکید دارد. 

رجبعلی اضافه کرد: آیات ۶۶ تا ۹۵ سوره مریم بر ذکرهای فراموش شده تصریح دارد و به بحث منفی فراموشی ذکر و آسیب‌شناسی آن پرداخته است. سپس در آیات ۹۶ تا ۹۸ سوره مریم به بیان ماندگارترین صداهای ماندگار می‌پردازد.

وی با اشاره به اینکه «ذکر» از کلیدواژه‌های برجسته این سوره است، گفت: اتصال پیدا کردن به خدا از لازمه‌های ذکر است. خداوند هر کاری که انجام می‌دهد از شمول رحمتش است و توصیف رحمت الهی است؛ این نکته براساس آیه دوم سوره مریم گفته می‌شود «ذِكْرُ رَحْمَتِ رَبِّكَ عَبْدَهُ زَكَرِيَّا، یادی از رحمت پروردگارت درباره بنده‌اش زکریا». یکی از رحمت‌های ویژه الهی عنایت یحیی به حضرت زکریا در کهولت سن و نزول کتاب بود. این سوره بر اتصال به رحمانیت الله تأکید دارد.

رجبعلی با اشاره به رحمانیت خاص و عام خداوند نسبت به انسان و بشریت و توجه به آن، افزود: خواهر هارون، قدیسه شهر، حضرت مریم(س) بدون ازدواج، صاحب فرزند می‌شود. موضوعی که خداوند با معجزه و تکلم عیسی بر پاک بودن حضرت مریم(س) تصریح می‌کند. آیا هنگامی که خداوند به زکریا در کهنسالی فرزند عنایت می‌کند و یا به مریم(س) عیسی(ع) را عنایت می‌کند، خداوند رحیم بودن خود را عمومی کرده یا شامل رحمانیت خاص الله است؟ 

وی با اشاره به بخش دیگر محتوای این سوره و اسامی انبیا که در سوره آمده است، افزود: انبیاء همه تلخی‌ها را با ذکر خدا به شیرینی و شهد تبدیل کردند تا بگویند این اتفاقات ممکن است و از سوی دیگر کتاب(قرآن) جایی است که می‌توان تبدیل سختی‌ها به خوبی‌ها و شیرینی‌ها را  دید. 

رجبعلی اضافه کرد: در سوره مریم، خدا رحمانی بیان شده است. ذکر در اینجا یعنی اتصال ما به رحمانی که رحیم است. ذکر، یادآوری و اتصال به رحمت است که امکان استفاده از آن مهیا شده است.

در بخش دیگر این برنامه هانی چیت‌چیان، مدرس مجمع مدارس دانشجویی قرآن و عترت دانشگاه تهران گفت: نعمت انبیا الهی برای ما انسان‌ها از برکات بود چراکه بشریت وجود خیلی از سنت‌های الهی چون رحمت، ذکر، نعمت‌ها، صداقت و .. را مدیون انبیا است.

وی تأکید کرد: انبیاء الهی خوبی‌ها را در عالم تثبیت کردند. سرّ عدم قطع ذکر، دو اصل است؛ یکی به پاداشتن نماز و جدی گرفتن آن‌ها که عامل اتصال به خداوند و ذکر است و دیگری دوری جستن از شهوت است، چراکه شهوت، آدم را زمین‌گیر می‌کند و به بن‌بست می‌رساند. 

مدرس مجمع مدارس دانشجویی قرآن و عترت دانشگاه تهران اضافه کرد: رحمت، گشایش فیض و موجب افاضه وجودی است و وجود فرد را وسعت می‌دهد. ذکر چون فرد را به خدا متصل می‌کند، طبیعتاً موجب وسعت وجودی فرد می‌شود. در نتیجه از بزرگ‌ترین موضوعات و توهین‌ها به راحتی عبور می‌کند.

چیت‌چیان با اشاره به آیه‌ها و نشانه‌ها به عنوان نشانی از خداوند، افزود: افراد هنگامی که کوچک هستند به زودی متلاطم می‌شوند اما اگر وسعت وجودی داشته باشند به سادگی از کنار همه چی می‌گذرند. 

وی با اشاره به نکته مهم در انتهای سوره مریم است، افزود: اینکه جریان ذکر چطور به ما رسیده است و اینکه جریان ذکر در آدم‌ها چکار می‌کند، از نکات مهم پایانی این سوره است‌. جریان ذکر با وجود پیامبر(ص) به ما رسیده است و نقش ایشان در رسیدن ذکر و رحمت به ما مؤثر است. نباید خود را از آن محروم کرد.

چیت‌چیان بیان کرد: هر وقت فرد از این ذکر، بهره‌مند شود (چون ایمان و عمل صالح در او شکل می‌گیرد)، خداوند، محبتی درون او قرار می‌دهد که مرکزی برای پیوند انسان‌ها می‌شود.

وی تصریح کرد: سوره مریم وجود فرد را از مودت و محبت پر می‌کند و فرد را به اندازه‌ای عاشق خدا می‌کند که فرد حاضر است همه چیز را در راه حق فدا کند. هر فردی از جریان ذکر و اتصال جدا شود، صدایش به جایی نخواهد رسید. سوره مریم، سوره افرادی است که مرکز پیوند عالم هستند. 

در بخش‌ دیگر اختتامیه جشنواره هنری، ادبی، رسانه‌ای، آثار برگزیده نمایش داده شد، آثار ادبی قرائت و از رتبه‌های اول هر رشته تجلیل شد.

انتهای پیام
مطالب مرتبط
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴۰۲/۰۹/۰۲ - ۱۱:۰۰
0
0
عالی بود. مخصوصا انتهاش. بسیار ممنون.
captcha