چرا تدوین سند توسعه قرآنی گیلان پیشرفتی ندارد
کد خبر: 4180423
تاریخ انتشار : ۱۶ آبان ۱۴۰۲ - ۱۰:۰۷

چرا تدوین سند توسعه قرآنی گیلان پیشرفتی ندارد

مدیرعامل اتحادیه مؤسسات قرآن و عترت گیلان گفت: سند توسعه قرآنی استان که با افق ۱۴۰۴ پیش‌بینی شده بود همچنان پیشرفت خاصی نداشته و چقدر خوب است مسئولان استان یک ارزیابی کنند تا دریابند که این سند چند درصد پیشرفت داشته یا عدم پیشرفت آن چه دلیلی دارد.

امیرحجت مرادی مدیرعامل اتحادیه موسسات قرآنی گیلان

امیرحجت مرادی، مدیرعامل اتحادیه مؤسسات قرآن و عترت استان گیلان در گفت‌وگو با ایکنا، در خصوص سند راهبردی توسعه قرآنی استان، اظهار کرد: روند تدوین سند توسعه قرآنی استان بسیار کُند پیش می‌رود و به عبارتی بلاتکلیف مانده و این روند قابل نقد و قابل تأمل است.

وی با بیان اینکه برخی از مسئولان در تریبون‌ها از اهمیت و جایگاه قرآن سخن می‌گویند و انتظار می‌رود در کنار تمجید از قرآن، از جامعه قرآنی حمایت شود، افزود: سند راهبردی توسعه فعالیت‌های قرآنی استان خرداد ۱۳۹۸ در جلسه شورای فرهنگ عمومی استان مصوب شد و ابلاغ آن یک سال و نیم به طول انجامید پس از آن مقرر شد هر فصل یکی از جلسات شورای فرهنگ عمومی به قرآن اختصاص یابد تا شورای هماهنگی و گسترش فعالیت‌های قرآنی که از شوراهای اقماری آن است و تشکیل نمی‌شود در قالب جلسات شورای فرهنگ عمومی برگزار شود اما متأسفانه جلسات فصلی به سالانه تبدیل شده است.

مرادی با اشاره به اینکه شورای فرهنگ عمومی بالغ بر ۳۰ مصوبه در حوزه فعالیت‌های قرآنی دارد، تاکنون چند درصد آن عملیاتی شده است؟ گفت: سه کارگروه قرآنی ذیل شورای فرهنگ عمومی داریم آنها هم حدود ۳۳ مصوبه دارند، چند مورد از آنها اجرایی و منعکس شده؟ کارگروه‌های قرآنی از اسفندماه سال گذشته با ارائه احکام رؤسا رسمیت یافتند، اما کارگروه‌ها تشکیل جلسه نداده است که اکنون هم با تغییر دو مدیرکل که عضو شورا هستند، مجدد نیاز است که احکام جدید صادر شود.

مدیرعامل اتحادیه مؤسسات قرآن و عترت استان گیلان با اشاره به کمیته پایش سند تدوین توسعه قرآنی گفت: کمیته پایش و نظارت برای پیگیری و اجرای مصوبات قرآنی پیش‌بینی کردیم و مقرر شد جهاددانشگاهی استان با ظرفیت علمی و پژوهشی که دارد، نظام ارزیابی از پیشرفت سند قرآنی استان و همچنین عملکرد قرآنی دستگاه‌ها را تهیه کند مبنی بر اینکه دستگاه‌ها چقدر متناسب با سند فعالیت‌های قرآنی انجام داده‌اند.

وی بیان کرد: سند توسعه قرآنی استان که با افق ۱۴۰۴ پیش‌بینی شده بود همچنان پیشرفت خاصی نداشته و ضرورت دارد مسئولان استان یک ارزیابی کنند تا دریابند که این سند چند درصد پیشرفت داشته یا عدم پیشرفت آن چه دلیلی دارد؟

مرادی تصریح کرد: کارگروه پژوهش توسعه فعالیت‌های قرآنی که مسئولیت آن با دانشگاه گیلان است، سند ملی را تهیه و اقداماتش را مشخص کرد که حتی تا مرحله اجرایی شدن این اقدامات پیش رفتیم ولی به دلیل اینکه تصویب سند از شهریور ۱۴۰۰ تا اسفند ۱۴۰۱ طولانی شد، هنوز هیچ اقدامی برای عملیاتی شدن این سند اتفاق نیفتاده است.

وی گفت: امیدواریم استاندار محترم با همکاری سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان در خصوص تخصیص اعتبارات اقدام کنند و مصوبات کارگروه ذیربط اجرایی و شاهد اقداماتی در دو سال پایانی سند قرآنی استان در حوزه زیرساخت‌ها باشیم.

انتهای پیام
captcha